نفت / شناسه خبر: 137542 / تاریخ انتشار : 1402/7/8 15:14
|

حاشیه‌های نفت و انرژی/از جدی شدن تجارت با عربستان تا تصمیم برنامه هفتم توسعه برای سهمیه بندی و قیمت بنزین!

حوزه نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.

نفتی ها /نخستین حاشیه امروز  این هفته "نفتی‌ها" جدی شدن تجارت ایران با عربستان اختصاص دارد، اخیرا و در پی چرخش در مناسبات سیاسی ایران و عربستان، باب تجارت  دوباره بین دو کشور باز  شده و ایران برای شروع، ۱۵ میلیون دلار به عربستان کالا و مواد صنعتی صادر کرده است. حال با توجه به زمینه‌های صنعت پتروشیمی ایران و عربستان، به نظر می‌رسد این بخش می‌تواند به استحکام روابط تجاری دو کشور کمک کند و موجبات توسعه روابط تجاری را فراهم آورد.

با بررسی روند تجارت خارجی ایران و عربستان طی دو دهه گذشته، می‌توان روند تجارت را به سه دوره رونق، رکود و دوره توقف تجارت تقسیم کرد؛ دوره نخست طی سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۶ روند واردات ایران از عربستان از حدود ۲۰۰ میلیون دلار به نزدیک ۶۰۰ میلیون دلار رسید. در دوره دوم، یعنی سال ۱۳۸۷ این روند نزول شدیدی پیدا کرد و به ۱۷۲ میلیون دلار کاهش یافت و پس ‌از آن تا سال ۱۳۹۴ به حدود ۷۰ میلیون دلار رسید.

حالا چندی پیش سفیر عربستان در ایران بر وجود زمینه‌های مشترک همکاری میان صنعت پتروشیمی ایران و عربستان تأکید کرد و گفت: آماده گسترش همکاری‌ها با صنعت پتروشیمی ایران هستیم.

وی با اشاره به توانمندی‌های صنعت پتروشیمی ایران اظهار کرد: زمینه‌های مشترک همکاری میان شرکت سابیک و شرکت‌های پتروشیمی ایران وجود دارد و این امید وجود دارد که به‌زودی با هماهنگی شرکت ملی صنایع پتروشیمی شاهد برگزاری دیدارها و نشست‌هایی میان ایران و عربستان در زمینه صنعت پتروشیمی باشیم.

با این تفاسیر آیا همکاری ایران و عربستان در صنعت پتروشیمی ممکن است؟ اساسا عدم پیشرفت چشمگیر ایران در صنعت پتروشیمی را در چه عاملی باید جست و جو کرد؟در حال حاضر ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در عربستان سعودی حدود 75 میلیون تن بوده که صرفا تا بهار سال آینده با بهره برداری از پنج طرح جدید صنعت پتروشیمی، شاید ایران با 72 میلیون تن به نزدیکی عربستان به عنوان رقیب سنتی خود در منطقه خاورمیانه و حتی جهان خواهد رسید.

 درعین حال شاید تجدید روابط با عربستان نقطه قوت به حساب بیاید و بتوان امیدوار بود که صرفه اقتصادی هم برای ایران داشته باشد اما آیا در صنعت پتروشیمی هم می‌توانیم با این کشور رقیب یا همکار باشیم؟

پاسخ سوال چندان خوشایند نیست؛ چراکه عربستان در زمینه پتروشیمی طی سال‌های اخیر پیشرفت‌ چشمگیری داشته، اما ایران هنوز اندر خم کوچه تحریم است، درنهایت برای هرگونه همکاری با عربستان و کشورهای توسعه یافته نیاز به قرار گرفتن زیر پرچم قوانین بین‌الملل است که ایران به دلیل تحریم‌ها و قرار گرفتن در لیست سیاه FATF ازآن محروم است و نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی داشت که دولت سیزدهم چه زمانی قرار است تن به احیای مذاکرات برجام بدهد.

 

حاشیه دوم هم به برنامه دولت برای  مازوت سوزی در زمستان اختصاص دارد،

اخیرا حمیدرضا صالحی، نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، دراین باره به خبرآنلاین گفته است: با وجود مدیریتی که در زمینه برق صورت می‌گیرد، همچنان هر ساله شاهد خاموشی‌ها در نیروگاه‌ها و صنایع هستیم. با این نوع مدیریتی که در صنایع انجام می‌گیرد، شاهد ضربه سنگینی به تولید، اشتغال و صادرات و تعهدات صادرکنندگان و در نهایت جی‌دی‌پی کشور هستیم.

وی افزود: به دلیل ناترازی در تولید و مصرف برق که ناشی از سرمایه‌گذاری نکردن در زمینه نیروگاه‌ها بوده، تابستان امسال ۱۰ هزار تا ۱۲‌ هزار مگاوات ناترازی برق رخ داد و زمستان امسال هم شاهد خاموشی به دلیل مصرف بالای گاز و کمبود آن خواهیم بود که این موضوع ناشی از عدم‌سرمایه‌گذاری در میادین گازی است.
صالحی ادامه داد:  با شروع فصل زمستان باید منتظر مازوت‌ سوزی باشیم. کمبود گاز باعث شده که مشکل خاموشی در نیروگاه‌ها داشته باشیم و این موضوع سبب می‌شود که به سمت مازوت‌ سوزی برویم و در این راستا پای سازمان محیط‌ زیست به میان می‌آید که از کار نیروگاه‌ها جلوگیری کند. با توجه به شرایط کنونی در زمستان نیز شاهد خاموشی خواهیم بود، چراکه علاوه بر مازوت‌ سوزی با وارونگی هوا نیز مواجه هستیم و این موضوع سبب تولید سم می‌شود و باید این موضوع را در نظر گرفت که نیروگاه‌های ایران نسبت به نیروگاه‌های دنیا کربن بیشتری تولید می‌کنند.

طبق آمار، سال گذشته استفاده از مازوت برای جبران کمبود گاز در نیروگاه‌ها و صنایع سیمان و فولاد به تایید شورای عالی امنیت ملی رسید، مازوت‌سوزی از دیرباز در فصل سرما برای کمبود گاز در ایران رواج داشته است. با این که ایران منابع گازی فراوان دارد، اما بخاطر افزایش سالانه تفاضا، نمی‌تواند گاز را به همه مشترکان برساند.

از این روست که اولویت گازرسانی با منازل و واحدهای مسکونی است؛ بقیه به نیروگاه‌ها و صنایع فولاد و سیمان و پتروشیمی می‌رود. اینجاست که هر چقدر گاز کم بیاید؛ مازوت بسرعت جای آن را می‌گیرد، در دولت روحانی، تلاش شد که جلوی استفاده از مازوت در بعضی نیروگاه‌ها مثل نیروگاه محمد منتظری اصفهان گرفته شود اما در نامه شورای عالی امنیت ملی به هیات دولت نه تنها نیروگاه نامبرده که چندین نیروگاه دیگر مجاز به دریافت و سوزاندن مازوت شدند.

بر همین اساس باید دید که زمستان امسال هم به رسم دیرینه هر سال صنایع ناچار به مازوت سوزی می‌شوند یا دولت رئیسی برای این موضوع برنامه و چاره دیگری اندیشیده است.

اثر دیگر سوزاندن مازوت و سایر سوخت‌های گوگردی، ‌ تشکیل سولفات‌ها و نیترات‌ها به شکل آئروسول یا ذرات بسیار ریز هواست که موجب «ذرات معلق» ‌ موجود در هوا می‌شوند. این ذرات معلق با شدت گرفتن  آلودگی هوا خطر آسم و حملات قلبی و تنفسی را افزایش می‌دهند.

همه ساله با فرا رسیدن فصل سرما و وقوع پدیده وارونگی هوا شاهد تشدید آلودگی به ویژه در کلانشهرها هستیم؛ واقعیتی که به نظر می رسد هر سال نسبت به سال قبل با شرایط بدتری همراه است و در این میان یکی از متهمان اصلی این اتفاق مصرف مازوت اعلام می شود.

درحال حاضر  مردم ایران به روش‌های مختلفی در معرض فرآورده‌های نفتی از جمله نفت کوره و مازوت قرار دارند؛ محتمل‌ترین حالت زمانی است که برای گرم‌کردن خانه‌ها از نفت سفید استفاده شود که در گذشته بسیار رواج داشته است، علاوه‌بر این، وجود نیروگاه‌های حرارتی در نزدیکی شهرها و استفاده از مازوت در آن‌ها سبب قرارگیری انسان در معرض ترکیبات حاصل از سوختن ناقص این فرآورده‌ها خواهد شد.

 

حاشیه بعدی این هفته به ماجرای رسوب ۱۹۶ هزار میلیارد تومان در حساب نفت  می‌پردازد!

عداد حساب‌های وزارت نفت که هنوز به حساب واحد خزانه متصل نشده اند هم از سه هزار حساب به ۵۴۳ کاهش پیدا کرده است. رقم رسوب کرده در حساب‌های فرعی زیرمجموعه وزارت نفت، ۱۹۶ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

رئیس دیوان محاسبات کل کشور با اشاره به پایان مهلت قانونی دستگاه‌ها برای اتصال به حساب خزانه گفت: طبق آخرین گزارشی که ۳۱ شهریور ۱۴۰۲  به دست دیوان محاسبات رسیده، تعداد حساب‌های موجود زیر مجموعه دستگاه‌ها از ۲۵۰ هزار حساب به ۲۳ هزار حساب اصلی رسیده است.
اما همچنان ۷۵ هزار حساب فرعی در دستگاه‌ها موجود بود که این عدد هم به ۴۳ هزار حساب کاهش پیدا کرده است. دستغیب گفت: از این میان ۴۰ هزار حساب مربوط به دانشگاه‌های زیر مجموعه وزارت بهداشت و ۳ هزار حساب مربوط به دانشگاه‌های زیر مجموعه وزارت علوم است.
علیرغم کاهش حساب‌ها مشکل ارقام رسوب کرده در این حساب هاست. این عدد جمعا بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.
همچنین تعداد حساب‌های وزارت نفت که هنوز به حساب واحد خزانه متصل نشده اند هم از سه هزار حساب به ۵۴۳ کاهش پیدا کرده است.  رقم رسوب کرده در حساب‌های فرعی زیرمجموعه وزارت نفت، ۱۹۶ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. /تسنیم

 

حاشیه آخر این هفته هم  به تصمیم برنامه هفتم توسعه برای سهمیه بندی و قیمت بنزین می‌پردازد.

مایندگان مجلس شورای اسلامی روز گذشته کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه را به تصویب رساندند و امروز وارد بررسی جزئیات لایحه شدند. در برنامه هفتم اختیاراتی به دولت برای بنزین داده شده است. اما تصمیم برنامه هفتم توسعه برای سهمیه بندی و قیمت بنزین چیست؟

لایحه دولت ۲۴ فصل و هر فصل یک جدول دارد که در آن جدول اتفاقاتی که در این پنج سال قرار است رخ دهد را بیان می‌کند. جداول یک تا شش جدول اصلی هستند.

در مورد بنزین نیز تصمیماتی اخذ شد؛ آن طور که محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم اعلام کرده به دولت این اجازه داده شد که با توجه به اینکه بعضی‌ها معتقدند این یارانه به خودرو داده می‌شود، اما بعضی‌ها خودرو ندارند و یارانه باید به شخص تخصیص یابد، اعلام کردیم دولت اجاره دارد، یارانه حامل‌های سوخت را به شخص دهد، اما بلافاصله گفتیم که نباید نرخ این بنزین یارانه‌ای تغییر کند و قیمت را ۳۰۰۰ تومان و ۱۵۰۰ تومان قرار دادیم.

به گفته وی، در مورد سهمیه بندی و قیمت بنزین به دولت اجازه داده شده تصمیم بگیرد که سهمیه به خودرو و یا به افراد اختصاص یابد و دوم این که میزان سهمیه ۶۰ لیتر ۱۰۰ لیتر یا ۳۰ لیتر باشد نیز جزو اختیارات دولت است. اما آن بنزینی که به عنوان یارانه‌ای به کارت ملی فرد یا برای خودرو واریز می‌شود، باید حفظ شود. حالا ممکن است شما بگویید که دولت در این پنج سال نمی‌تواند تغییر دهد؟ این برنامه پنج ساله است دولت می‌تواند لایحه بیاورد هر کدام از این بندها را در طول این پنج سال تغییر دهد اما تغییر آن سخت می‌شود آن وقت دیگر رأی دو سوم مجلس را می‌خواهد و اگر بخواهید بندهای برنامه را تغییر دهید باید دو سوم باشد پس اولین ویژگی ثبات اقتصادی است.

نمایندگان از روز گذشته سوم مهرماه بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه را شروع کردند و دو شیفت صبح و بعدازظهر به بررسی لایحه پرداختند.

سومین جلسه نمایندگان مجلس در نوبت صبح برای بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه نیز به پایان رسید که نمایندگان مجلس در این جلسه رسیدگی به ماده ۴ این لایحه را به پایان رساندند و بررسی ماده ۵ این لایحه را آغاز کردند./ایسنا

 

 

لازم به ذکر است درج اخبار حواشی هفتگی حوزه نفت و انرژی در این بخش به منزله تایید آنها نیست و سایت تحلیلی خبری نفتی‌ها صرفا گردآورنده اخبار در این بخش خبری می‌باشد.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/137542

کلیدواژه

حاشیه‌های نفت و انرژی

قیمت بنزین

سهمیه بندی

افزایش قیمت بنزین

بالا رفتن قیمت بنزین

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها