نفت / شناسه خبر: 230164 / تاریخ انتشار : 1403/4/30 14:46
|

حاشیه‌های نفت و انرژی/از وعده دیزلی جلیل سالاری تا​ تصمیم پزشکیان برای قیمت بنزین!

حوزه نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.

نفتی ها /حاشیه نخست این هفته "نفتی‌ها" را با تصمیم پزشکیان برای قیمت بنزین آغاز می‌کنیم؛ روزنامه هم میهن نوشت: تجربه از کجا می‌آید و راه‌حل آن چیست؟ باید بگویم اینکه شبکه انرژی ما به شبکه جهانی انرژی وصل نیست عامل اصلی در به وجود آمدن چالش‌های گوناگون برای بنزین می‌شود که اصلی‌ترین چالش‌ها؛ قاچاق سوخت، پایین‌تر بودن نرخ بنزین نسبت به قیمت جهانی، ناترازی در تأمین و واردات سوخت کم‌کیفیت است.
اگر بخواهیم یک بار برای همیشه به این چالش پایان دهیم در مرحله اول باید اتصال شبکه انرژی ایران به شبکه جهانی انرژی صورت گرفته و نرخ‌های واقعی لحاظ شود، که این‌کار نیاز به برنامه‌های بی‌اشکال و کم‌ریسک همراه با زیرساخت‌های لازم با کمک متخصصین حوزه انرژی خواهد داشت، که دولت چهاردهم باید به آن توجه داشته باشد.
چه زمانی برای اتصال به شبکه جهانی انرژی مناسب است؟ بهترین زمان برای تغییر نرخ بنزین زمانی است که قیمت در پایین‌ترین سطح جهانی قرار دارد، اگر قیمت فرآورده‌های نفتی به نرخ‌های جهانی وصل بشود و دولت خود را از قیمت‌گذاری بنزین خلاص کند، دیگر شاید نیاز به افزایش نرخ قیمت نداشته باشیم.
در حال حاضر، تولید بنزین در پالایشگاه‌های کشور به روزانه ۱۱۲ تا ۱۱۵ میلیون لیتر رسیده است و از طرفی هم نزدیک به ۱۳۰ میلیون لیتر بنزین و ۲۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) در کشور مصرف می‌شود که این رقم مصرفی بالا به شدت باعث ناترازی در چرخه تأمین سوخت کشور می‌شود.
این یعنی قبلاً فقط زمانی‌که پالایشگاهی در دست تعمیر بود مجبور به واردات سوخت می‌شدیم، اما حالا در شرایط طبیعی هم باید بنزین وارد کنیم تا کفاف تأمین را بدهد و این موضوع خسارت‌های جبران‌ناپذیری به کشور وارد می‌کند.یکی دیگر از راهکار‌های جلوگیری کوتاه‌مدت که دولت سیزدهم تا حدودی با این راه‌حل چرخه سوخت را حفظ می‌کرد، کیفی‌سازی خودرو‌ها و خارج کردن خودرو‌های فرسوده از چرخه مصرف بود.
طبق اعلام شرکت ملی پالایش، هم‌اکنون ۳/۵ میلیون خودرو فرسوده در کشور وجود دارد که با خروج آنها از چرخه در عمل روزانه ۴۰ تا ۵۰ میلیون لیتر بنزین در چرخه سوخت می‌ماند.طبق آمار‌های قاچاق سوخت که وجود دارد باز هم ناترازی خواهیم داشت و از این بابت هیچگونه نگاه صادراتی نباید به بنزین داشته باشیم و تا حد ممکن جلوی قاچاق سوخت را به کشور‌هایی نظیر عراق، افغانستان، پاکستان و… را بگیریم.
راه‌حل کوتاه‌مدت دیگر تک‌نرخی شدن دوباره قیمت بنزین است که طبق آمار اکنون مصرف بنزین ۲۵ برابر بیشتر از زمانیست که قیمت بنزین تک‌نرخی بوده است و با این راهکار می‌توان قیمت بنزین را تا حدودی کنترل کرد، اما این چالش را برای همیشه حل نخواهد کرد.
جمع‌بندی و نتیجه‌گیری؛ دولت چهاردهم با ریاست دکتر پزشکیان، همانطور که وعده داده بود باید با کمک کارشناسان حوزه انرژی چه در بخش خصوصی و هلدینگ‌ها، چه در دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی و چه در مدیران حوزه انرژی در دولت‌های سابق شورا‌های راهبردی تشکیل دهند و با همفکری همگی کارشناسان چالش نرخ‌گذاری سوخت را هم از دوش دولت خارج کنند و هم یک بار برای همیشه به این مشکل سامان دهند به شکلی که هم در اجتماع پذیرفته شود و هم مشکلی در سفره دهک‌های کم‌درآمد و کم‌مصرف ایجاد نکند.

 

دومین حاشیه این هفته را هم کارکنان رسمی نفت به شرایط شغلی خود اعتراض دارند.یکی از کارکنان رسمی نفت شاغل در شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجری، در تماس، از عدم تحقق مطالبات رسمی‌های نفت انتقاد کرد.او گفت: بیش از یکسال است که کارکنان رسمی نفت در سایت‌های مختلف اعتراض می‌کنند اما صدای آن‌ها از سوی مسئولان وزارت نفت شنیده نمی‌شود؛ وزیر نفت وعده‌هایی داده بود که تا امروز این وعده‌ها جامه عمل نپوشیده است، ما خواسته‌ای جز تحقق این وعده‌ها نداریم.
این نیروی رسمی نفت با بیان اینکه در روزهای گذشته برای چندمین بار در ماه‌های اخیر در نفت و گاز آغاجری دست به اعتراض صنفی زدیم، برکناری مدیران غیرمتخصص را مهم‌ترین خواسته کارکنان رسمی نفت دانست و افزود: حذف سقف حقوق، حذف محدودیت حق سنوات بازنشستگی، اجرای کامل ماده ۱۰ قانون نفت، پرداخت بک پی ماده ۱۰، بازنگری در اساسنامه صندوق بازنشستگی و حفظ استقلال و تمامیت این صندوق، از دیگر خواسته‌های کارکنان رسمی نفت است.
به گفته وی، بیش از دو سال است که مسئولان در مورد اجرای ماده ۱۰ قانون نفت وعده می‌دهند اما خبری از این اجرا نیست.
این کارگر رسمی نفت در پایان تاکید کرد: انتظار داریم مطالبات کارکنان نفت به رسمیت شناخته شود و مدیرانی بر سر کار بیایند که برای اجرای قانون و پایبندی به وعده ها، تعهد داشته باشند.

 

سومین حاشیه این هفته هم به ماجرای نفتکش جنجالی اختصاص دارد؛ داده‌های ردیابی کشتی روز دوشنبه نشان داد که یک نفت‌کش که بیش از یک سال پیش توسط ایران توقیف شده بود، در نزدیکی بندر خور فکان امارات متحده عربی لنگر انداخته است.

کشتی ادونتیج سوئیت با پرچم جزایر مارشال در آوریل ۲۰۲۳ پس از برخورد با یک قایق ایرانی توسط ارتش ایران در خلیج عمان توقیف شد شد.داده‌های شرکت LSEG روز دوشنبه نشان داد که پس از دور شدن این نفتکش از آب‌های ایران در هفته گذشته، آخرین موقعیت آن در نزدیکی امارات قرار داشت.
یکی از سخنگویان شرکت شورون -مالک کشتی- روز شنبه گفت که از گزارش‌هایی مبنی بر رهاسازی نفتکش در ۱۰ جولای آگاه است.سخنگوی شورون در ایمیلی بدون ارائه جزئیات بیشتر گفت: «ما از رهایی ایمن کشتی و خدمه خوشحالیم».

حاشیه آخر این هفته  را هم به وعده دیزلی جلیلی سالاری، به پایان می‌رسانیم؛ معاون وزیر نفت از پیاده سازی پایش برخط تردد ناوگان دیزلی برای تمامی خودروها از ماه‌ آینده خبر داد و گفت: پیش‌بینی ما این است که اجرای این کار نزدیک به ۵ میلیون لیتر مصرف گازوئیل را کاهش می‌دهد.

سالاری در پاسخ به اینکه "پایش برخط ترددهای ناوگان سنگین از چه زمانی اجرایی می‌شود؟"، گفت: از ماه آینده برنامه‌ریزی شده است که به تدریج انجام شود زیرا 13 کلاس خودرو داریم، خودروهایی با توناژ متفاوت که ان‌شاالله بتوانیم همه اینها را تا پایان ماه  عملیاتی کنیم. /تسنیم

لازم به ذکر است درج اخبار حواشی هفتگی حوزه نفت و انرژی در این بخش به منزله تایید آنها نیست و سایت تحلیلی خبری نفتی‌ها صرفا گردآورنده اخبار در این بخش خبری می‌باشد.

 
 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/230164

کلیدواژه

قیمت بنزین

حاشیه‌های نفت و انرژی

جلیل سالاری

افزایش قیمت بنزین

بالا رفتن قیمت بنزین

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها