نفت / شناسه خبر: 40794 / تاریخ انتشار : 1400/3/29 08:02
|

حاشیه‌های نفت و انرژی/از ناگفته‌هایی از آتش‌سوزی در پالایشگاه تهران تا ماجرای پارک زنگنه در دادگاه

حوزه نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.

نقتی ها /حاشیه نخست این هفته "نفتی‌ها" را با ناگفته‌هایی از آتش‌سوزی در پالایشگاه تهران آغاز می‌کنیم.

چندی پیش محسن قدیری مدیرعامل اسبق پالایشگاه تهران  در این خصوص گفت: چندین سال است که HSE پالایشگاه تهران در رتبه پایین قرار دارد و با عدم حمایت از مدیریت HSE و بحث یکپارچگی مکانیکی، مدیریت ایمنی فرایند تلاش نکرده‌اند تا رتبه HSE پالایشگاه تهران را ارتقا دهند.

مدیرعامل اسبق پالایشگاه تهران توضیح داد: در پالایشگاه اصفهان در مخازن جمع آوری ضایعات نفتی سرد  (cold slops) را کف بر کرده و نوسازی کرده‌اند. اما در پالایشگاه تهران با اینکه مخزن یدک موجود بوده و به راحتی می‌توانستند مخزن جمع آوری ضایعات نفتی سرد (۲۰۲۴-۲)  که دچار حادثه شده است را تعمیر و نگهداری کنند ولی به جهت عدم اطلاع و سومدیریت و قرار نگرفتن افراد در جایگاه واقعی از این کار مهم غفلت کرده‌اند.

وی تاکید کرد: مدیریت عملیات پالایشگاه تهران چندین سال توسط فردی مدیریت شده که هیچ گونه سابقه عملیاتی نداشته و الان توسط کسی اداره می‌شود که لیسانس شیمی غیرفنی دارد، درحالی که بر اساس شرح وظایف این شغل مهم  باید حداقل ۲۰ سال سابقه مدیریتی و مهندس شیمی باشد.

قدیری اظهار داشت: به همین جهت است  بحث سیستمی و یکپارچگی مکانیکی، مدیریت ایمنی فرایند در این مورد هم در نظر گرفته نشده است، بطوریکه اخیرا پس از بازرسی از مخزن جمع آوری ضایعات نفتی سرد در پالایشگاه جنوبی همین مشکل مشاهده شده است. متاسفانه علیرغم اینکه این پالایشگاه در سال ۹۱ خصوصی شده است در انتخاب اعضای هیئت مدیره و مدیران این مجموعه توسط مدیریت پالایش و پخش اعمال نظر انجام می‌گیرد.
قدیری گفت: نگاه ما از لحاظ میدانی به HSE به صورت preventive یا پیشگیرانه است که متاسفانه با توجه به عدم بازرسی و تعمیر و نگهداری مخزن فوق و راه اندازی پالایشگاه شمالی برعکس عمل کرده ایم. همچنین در مدیریت عملیات اطفا آتش متاسفانه هیچ گونه منطقی در پالایشگاه مشاهده نشد و نباید اجازه ورود به افراد متفرقه، خبرنگار، مسئولین محلی و دهیاری و روسای شوراها و دهیاریها داده می‌شد.

مدیرعامل اسبق پالایشگاه تهران گفت: فرماندهی مدیریت میدانی در زمان وقوع حادثه بایستی توسط مدیرعامل و یا مدیرعملیات انجام می‌گرفت، ولی متاسفانه یک بهم ریختگی و بی نظمی در کار مشاهده می‌شود و مسئولین آتش نشانی شهر علیرغم عدم آشنایی به محیط‌های نفتی اعلام می‌کنند که مسئولیت عملیات اطفا آتش نشانی را بر عهده داشته‌اند. آتش ۲۶ ساعت طول کشیده، یعنی بحث اطفا حریق را بی‌معنی می‌کند و باید منتظر بود تا کل مواد مخزن بسوزد./فارس

حاشیه دوم اما به حاشیه های پارک علم و فناوری  زنگنه می‌پردازد.

موضوع تاسیس پارک فناوری صنعت نفت و گاز که حواشی بسیاری را طی هفته‌های گذشته ایجاد کرده، از همان سال گذشته زیر ذره‌بین نهادهای نظارتی قرار گرفت و این نهادها در نامه‌های مختلف به وزیر نفت از او خواستند نسبت به مبانی و دلایل قانونی این پارک توضیحات روشنی را ارائه دهد.
اما به باور بسیاری از کارشناسان، هدف از تاسیس این پارک، پر کردن اوقات بیکاری پس از وزارت برای زنگنه و دستیار سابق وی یعنی آیدین ختلان است گه با بودجه ۸۰۰ میلیارد تومانی می‌توانند آینده کاری و مالی خود را تضمین کنند. در این میان، دلسوزان و افراد نزدیک به وزیر نفت بارها به او تذکر دادند که نباید این اقدام غیرقانونی را پیگیری کند اما زنگنه حاضر شده برای ختلان هزینه سنگینی پرداخت کرده و نسبت به ارجاع پرونده‌اش به محاکم قضایی خود را خونسرد نشان دهد.
بر اساس این گزارش، چندی پیش سازمان بازرسی کل کشور در نامه‌ای خطاب به وزیر نفت تخلفات عدیده صورت گرفته در تاسیس این پارک را گوشزد کرده و به وی هشدار داده است که در صورت هرگونه اقدام عملیاتی، مالی، حقوقی و ... باید منتظر عواقب قانونی آن باشد چرا که این «دورهمی پرپول» ماهیت قانونی ندارد.
به همین دلیل بود که زنگنه روز گذشته در مراسم تاسیس این پارک، گفت که برخی نهادهای نظارتی به او نامه زده‌اند که در صورت تاسیس این پارک محاکمه شده و به زندان می‌رود! این فرافکنی ژنرال در حالی صورت گرفته است که محتوای نامه اخیر سازمان بازرسی کل کشور نشان می‌دهد تخلفات عمده‌ای در تاسیس پارک صورت گرفته است؛ از غیرقانونی بودن ماهیت این پارک تا بکارگیری ختلان در راس این مجموعه و امکانات دولتی هبه شده به ختلان.
با این وجود زنگنه حاضر شده برای ختلان چنین هزینه‌ای داده و خود را برای یک دادگاه دیگر آماده کند. چه سازمان بازرسی کل کشور و چه سایر افرادی که به تحولات وزارت نفت احاطه دارند بخوبی می‌دانند هدف از تاسیس این پارک چیست و زنگنه چرا حاضر شده است بدون توجه به هشدارهای نهادهای نظارتی، برای خوشامد ختلان دست به هر کاری بزند و در نهایت با مظلوم نمایی خود را «ذبح شده» توسعه صنعت نفت معرفی کند!/میز نفت
 
حاشیه بعدی هم به معضل سوخت ایرانی در پاکستان پرداخته است.
بلوچ‌های ایرانی مانند بلوچ های ساکن پاکستان فقیر هستند و زیر خط فقر زندگی می‌کنند. آنها هیچ منبع درآمد دیگری جز قاچاق ندارند. البته تهران از این قاچاق خرسند است، زیرا این امر به یک منبع مهم درآمد برای اقتصاد محاصره شده کشور تبدیل شده است.
مزیت دیگر این است که قاچاق سوخت باعث می شود جوانان بلوچ ایران جذب گروهک‌های تروریستی نشوند. تا زمانی که منبع درآمد جایگزین برای این افراد فقیر و منبع تأمین معیشت دیگر وجود نداشته باشد، قاچاق سوخت همچنان ادامه خواهد داشت. زمان آن فرا رسیده است که پاکستان و ایران به نفع جوانان شغلی در دو طرف مرز اقدامی کنند./اسیا نیکی
 
حاشیه آخر این هفته هم به اطلاعیه ای مبهم درباره بنزین می‌پردازد.
پیرو انتشار مطالبی در رسانه‌های عمومی به نقل از سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، مبنی بر نقش دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی در تصمیم‌گیری درباره افزایش قیمت بنزین در سال ۱۳۹۸، دبیرخانه این شورا در اطلاعیه‌ای تصریح کرد: صرفا مسئول طی فرآیند کارشناسی لازم و کسب نظر کارشناسان و نمایندگان دستگاه‌های ذیربط، برای اخذ تصمیمات از سوی شورای عالی هماهنگی اقتصادی است و در این مورد نیز دقیقاً به همین نحو عمل و تصمیمات لازم اتخاذ شده است.
در این اطلاعیه تاکید شده است: تصمیم‌گیری در شورای عالی هماهنگی اقتصادی براساس اجماع نظر سران سه قوه انجام می‌شود و اخذ تصمیم در مقوله اصلاح قیمت بنزین در سال ۱۳۹۸ نیز از همین فرآیند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری تبعیت کرده است.
اما در این اطلاعیه مبهم و کلی دبیرخانه شورای عالی هماهنگی اقتصادی هیچ اشاره ای به جزئیات مصوبه این شورا درباره نحوه تغییر قیمت بنزین و حتی تاریخ این جلسه نشده و صرفا بر این موضوع مجددا تاکید شده که اصلاح قیمت بنزین در آبان ماه ۹۸ جزو تصمیمات شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا بوده است. این در حالی است که اخیرا این ادعای دبیرخانه شورای مذکور، توسط سید ابراهیم رئیسی یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری و عضو این شورا تکذیب شده است.
این اطلاعیه با تصریح به اینکه "طبیعی است با توجه به حضور رئیس و نمایندگانی از سوی قوه مقننه در جلسات نهاد فراقوه‌ای شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی، اطلاع و تبیین لازم درباره موضوع مورد اشاره از طریق این اعضاء انجام‌پذیر است"، تاکید کرده است: در عین حال، توضیحات لازم در این خصوص از سوی وزیر محترم کشور که مسئولیت اطلاع‌رسانی و تبلیغات شورای عالی را به عهده دارند، به مجلس محترم ارائه شده است.
 

لازم به ذکر است درج اخبار حواشی هفتگی حوزه نفت و انرژی در این بخش به منزله تایید آنها نیست و سایت تحلیلی خبری نفتی‌ها صرفا گردآورنده اخبار در این بخش خبری می‌باشد.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/40794

کلیدواژه

آتش‌سوزی در پالایشگاه تهران

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها