نفت / شناسه خبر: 293398 / تاریخ انتشار : 1404/5/18 16:11
|

حاشیه‌های نفت و انرژی/از زمزمه‌های تصمیم بزرگ بنزینی در سال ۱۴۰۴ تا ماجرای ۴۰ میلیون بشکه نفت روی آب!

حوزه نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.

نفتی ها /حاشیه نخست این هفته با سوالی آغاز می‌شود که این روزها از پمپ‌بنزین تا شبکه‌های اجتماعی، در گوشه و کنار شنیده می‌شود؛ «بنزین گران می‌شود یا نه؟»

حالا هم خبر رسیده که کارگروه‌های تخصصی دولت، پشت درهای بسته در حال بررسی «سناریوهای جدید قیمت‌گذاری» هستند. پاک‌نژاد، وزیر نفت، با وجود تأیید این بررسی‌ها، می‌گوید: «فعلاً هیچ تصمیم قطعی نگرفته‌ایم، فقط به اطلاع‌رسانی‌های رسمی اعتماد کنید.»

قیمت بنزین اما از آبان ۹۸ تاکنون تکان نخورده: سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومان، آزاد ۳۰۰۰ تومان. در این سال‌ها همه‌چیز گران شده، اما قیمت سوخت مثل مجسمه ثابت مانده است؛ آن‌هم در شرایطی که مصرف روزانه بنزین بعضی روزها از ۱۳۰ میلیون لیتر هم گذشته و کشور را مجبور به واردات کرده.

هشدار کارشناسان روشن است: این حجم مصرف، یعنی ناترازی انرژی، یعنی قاچاق سوخت، یعنی فشار بودجه‌ای بیشتر. نتیجه؟ دیر یا زود باید منتظر یک تصمیم دردناک باشیم. آیا سال ۱۴۰۴ سال «شوک بنزینی دوم» خواهد بود؟

حاشیه دوم این هفته هم به ماجرای جبهه گرفتن کامیون‌داران مقابل سازوکار تخصیص سوخت می‌پردازد؛ گویا این روزها باز هم ماجرای سهمیه گازوئیل داغ شده است و در حالی که وزارت نفت می‌گوید «سوخت به اندازه هست»، کامیون‌داران بعضی شهرها می‌گویند «هست، اما به همه نمی‌رسد».

از سویی دیگر تصاویر منتشر شده از تجمع رانندگان در حاشیه یکی از بزرگراه‌های تهران، نشان می‌دهد گلایه‌ها به اوج رسیده. ماجرا مربوط به بخشی از ناوگان درون‌شهری است که ظاهراً با کارفرماها بر سر میزان تردد و ثبت آن به اختلاف خورده‌اند.

کرامت ویس‌کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، توپ را انداخت توی زمین شهرداری‌ها: «میزان سوخت بر اساس عملکرد اعلامی سازمان‌های متولی است. ما هیچ دخل و تصرفی نداریم. اگر کسی اعتراضی دارد، باید از همان سازمان‌ها پیگیری کند.»

او توضیح داده که مبنای محاسبه در ناوگان درون‌شهری «باربرگ» است. هر باربرگ، کیلومتر مشخصی دارد و هرچه تعداد باربرگ بیشتر، سهمیه هم بیشتر. به‌عنوان نمونه، در تهران هر باربرگ ۵۰ کیلومتر حساب می‌شود؛ یعنی اگر یک راننده ۱۰۰ باربرگ در ماه بگیرد، عملکردش ۵۰۰۰ کیلومتر ثبت می‌شود و سهمیه بر همان اساس در کارت سوختش شارژ می‌گردد.

با این حساب، ظاهراً مشکل نه در حجم گازوئیل که در فرمول محاسبه و اعلام عملکرد است؛ فرمولی که رانندگان می‌گویند همیشه به نفعشان تمام نمی‌شود و همین، جرقه اعتراض را زده است./تسنیم

حاشیه بعدی  هم به ماجرای گازکشی بی‌حساب و میراثی که کمر انرژی ایران را شکست پرداخته است، در هفته ای  که گذشت، مسعود پزشکیان، با انتقاد از گازرسانی‌های غیراصولی به اقصی‌نقاط سرزمین ایران، این موضوع را یکی از عوامل مهم در ناترازی انرژی دانست. رئیس‌جمهور لوله‌های گازی که به همه روستاها کشیده شده را نهضتی بدون پشتوانه می‌داند که چیزی جز شرمندگی برای دولت ندارد؛ چراکه گاز چندانی در لوله‌ها یست.

این موضع رئیس‌جمهور، دقیقاً همان چیزی است که بسیاری از سیاست‌مداران سطح بالای کشور به آن واقف هستند؛ ولی کسی شهامت ابرازش را ندارد. شاید بتوان پزشکیان را باید تنها رئیس‌جمهوری قلمداد کرد که بدون هیچ واهمه‌ای، نسبت به بی‌برنامگی گازرسانی به سراسر ایران این‌گونه لب به انتقاد می‌گشاید.
رئیس‌جمهوری که میراث‌دار انواع‌واقسام ناترازی‌های مختلف در بخش انرژی است و حالا رسانه و شبه رسانه‌های منتقد دولت، همه آن چیزی را که باید از دولت‌های قبل طلب می‌کردند، از او می‌خواهند.
اشاره درست پزشکیان به لوله‌کشی گازی بدون پشتوانه کارشناسی، در شرایطی مطرح شده که به نظر می‌رسد برای غلبه بر مشکلات موجود، برای یک‌بار هم که شده باید با مردم صادق بود و بدون هیچ ترسی، همه چیز را روشن کرد. مردم باید بدانند که مسابقه دولت‌ها در گازکشی به روستاهای دورافتاده‌ای که نیاز به گاز نداشتند، چگونه کمر گاز را خم کرد، مردم باید به این مهم واقف باشند که سیاست تأمین خوراک نیروگاه‌ها و احدهای صنعتی به گاز طبیعی، چطور چنین سونامی ویرانگری را ساخته است.
برای درک این مهم، بهتر است به چند عدد مهم توجه کنیم؛ اعدادی که عمق اشتباهات راهبردی دولت‌های گذشته را به‌خوبی نشان می‌دهد.  وابستگی سبد انرژی ایران به گاز طبیعی به ۷۵ درصد رسیده؛ مصرف گاز طی ۱۳ سال گذشته از ۱۳۵ میلیارد مترمکعب در سال، به بیش از ۲۵۰ میلیارد مترمکعب در سال افزایش‌یافته؛ یعنی بیش از ۶۵ درصد!
میزان وابستگی نیروگاه‌های ایران به گاز بیش از ۸۰ درصد است که متوسط این رقم در جهان، حدود ۴۰ درصد است؛ بخش‌های صنعتی و پتروشیمی ایران هم به همین وضعیت دچار هستند به‌طوری که بر اساس گزارش سالانه صنعت پتروشیمی، حدود ۷۰ درصد خوراک این صنعت از طریق گاز تأمین می‌شود.
همین اعداد به‌خوبی نشان می‌دهد، کسانی که برای استفاده از گاز برای توسعه مصارف تجاری، صنعتی و نیروگاهی برنامه‌ریزی کرده‌اند، توجهی به امکان کاهش تولید نداشته‌اند و با این ذهنیت که گاز به‌وفور وجود دارد، گاز را بدون توجه به محدودیت‌های مخزنی، در اختیار بخش‌های مختلف قرار داده و مصیبت بزرگی را به سبد انرژی تحمیل کردند.
پزشکیان درست می‌گوید، ما گاز را بی‌حساب به همه‌جا رساندیم، گازی که با روند موجود تا ۱۰ سال دیگر به حجم امروزی‌اش در دسترس نخواهد بود به‌ویژه که تحریم، این روند رو به نابودی را سرعت داده است./میز نفت/میز نفت
 
حاشیه آخر هم به ماجرای ۴۰ میلیون بشکه روی آب و بازی تأیید و تکذیب وزارت نفت می‌پردازد؛ 

ورتکسا در گزارش ژوئن گفت: نفت روی آب ایران به ۴۰ میلیون بشکه رسیده، یعنی فروش کند شده و نفتکش‌ها پر اما معطل‌اند. وزیر نفت فوری تکذیب کرد: «نفتی که نتوانیم بفروشیم، نداریم.» اما یک ماه بعد، همان وزیر آمار جولای همین موسسه را – که شرایط را مثبت نشان می‌داد – با لبخند تأیید کرد!

سؤال ساده است: اگر آمار ورتکسا قابل اعتماد نیست، چرا روز خوب می‌شود سند و روز بد، دروغ؟ مشکل اصلی اینجاست که وزارت نفت سال‌هاست آمار رسمی صادرات را منتشر نمی‌کند و میدان روایت را به موسسات خارجی واگذار کرده.

در بازار جهانی نفت، ذخیره‌سازی شناور می‌تواند بخشی از استراتژی باشد یا نتیجه تحریم‌ها؛ اما وقتی حجم آن  طبق ادعای منابع بین‌المللی  دو برابر معمول شود، یک «تکذیب» کافی نیست.

با توجه به اظهارات این دو موسسه که مسئول ردیابی نفتکش‌ها در جهان هستند، افزایش میزان ذخایر نفتی به دنبال وقوع جنگ و افزایش نگرانی‌ها رخ داده بود. حال باید گفت با توجه به اتمام جنگ و گذشت بیش از یک ماه از آن، ممکن است میزان ذخایر نفتی کاهش یافته و فروش رفته باشد. باید پرسید با توجه به تکذیب ادعای افزایش ذخایر شناور نفتی ایران به ۴۰ میلیون بشکه توسط وزیر نفت، چرا وزارت نفت خود آمار رسمی منتشر نمی‌کند تا ابهامات در مورد آمارهای متعدد غیررسمی برطرف شود؟/تجارت نیوز

 

"لازم به ذکر است درج اخبار حواشی هفتگی حوزه نفت و انرژی در این بخش به منزله تایید آنها نیست و سایت تحلیلی خبری نفتی‌ها صرفا گردآورنده اخبار در این بخش خبری می‌باشد."

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/293398

کلیدواژه

تصمیم بزرگ بنزینی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها
آگهی فراخوان عمومی مربوط به مناقصه خدمات بازرسی فنی شخص ثالث خدمات و کالا مربوط به طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی فاز-1
فراخوان مناقصه  عمومی دو مرحله ای همراه با ارزیابی کیفی  به شماره SPIC-TPR-04-13