نفتی ها /حاشیه نخست ۱۴۰۴ را با اتهام جنجالی وزیر نفت عراق به ایران آغاز میکنیم؛
در پی اظهارات وزیر نفت عراق مبنی بر استفاده نفتکشهای ایرانی از اسناد جعلی عراقی برای دور زدن تحریمها، وزارت نفت ایران این ادعا را بیاساس و غیرحرفهای دانست و آن را رد کرد.
وزارت نفت ایران در بیانیهای تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران همواره در چارچوب قوانین بینالمللی فعالیت کرده و صادرات نفت خود را با رعایت اصول شفافیت و بر اساس منافع ملی انجام میدهد. این وزارتخانه همچنین تصریح کرد که طرح چنین ادعاهایی، بدون ارائه مستندات معتبر، بیشتر جنبه سیاسی داشته و میتواند به روابط دوجانبه میان دو کشور آسیب بزند.
در این بیانیه آمده است که ایران روابط دیرینه و راهبردی با عراق دارد و انتظار میرود مقامات این کشور از بیان اظهارات غیرمستند که میتواند مورد سوءاستفاده برخی بازیگران خارجی قرار گیرد، خودداری کنند.
این واکنش در حالی مطرح شده که عراق بخش قابلتوجهی از تجهیزات و فناوریهای نفتی خود را از شرکتهای غربی تأمین میکند و بارها از عدم شفافیت در قراردادهای نفتی این کشور انتقاد شده است. کارشناسان معتقدند که فشارهای خارجی بر عراق میتواند در طرح چنین اتهاماتی نقش داشته باشد، در حالی که دو کشور تاکنون همکاریهای گستردهای در حوزه انرژی داشتهاند.
با وجود این ادعاها، وزارت نفت ایران تأکید کرده است که همکاریهای اقتصادی و نفتی با شرکای منطقهای خود را ادامه خواهد داد و اجازه نخواهد داد که برخی فضاسازیهای رسانهای بر روند عادی تجارت نفتی ایران تأثیر بگذارد.
حاشیه دوم هم به ۶ استان پرمصرف بنزین میپردازد؛ویسکرمی در گفتوگویی تلویزیونی، اظهار کرد: میانگینمصرف سوخت از ابتدای تعطیلات نوروز امسال (۲۵ اسفند ۱۴۰۳) تا روز گذشته (دوم فروردین ۱۴۰۴) در طول مدت ۸ روز ۱۳۷ میلیون لیتر در روز گزارش شده به طوری که این عدد در سال گذشته ۱۲۹ میلیون لیتر به ثبت رسیده است.
ویس کرمی ادامه داد: به طور کلی در مدت ۸ روز میانگین مصرف سوخت به عدد ۶ میلیون رسیده که در مقایسه با سال گذشته افزایش مصرف بنزین گزارش شده است، همچنین یک رکورد تاریخی بنزینی در تعطیلات شکسته شد به طوری که در ۲۹ اسفند ۱۴۰۳ بالغ بر ۱۶۴ میلیون لیتر بنزین در کشور توزیع شد که این رقم در سال گذشته ۱۵۲ میلیون لیتر بوده است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران تصریح کرد: در حال حاضر بیشترین مصرف سوخت بنزین در استان تهران است در روزهای عادی سال، میانگین در این استان ۲۱ میلیون لیتر است اما در ایام تعطیلات نوروزی مصرف در تهران کاهش پیدا می کند به طوری که میزان مصرف در ایام نوروز به رقم ۱۰ الی ۱۶ میلیون لیتر می رسد.
ویس کرمی با بیان اینکه به هموطنان توصیه میکنیم قبل از آغاز سفر باک خودروهای خود را پر کنند که اگر در زمانی در ترافیک جاده نیاز به سوخت داشتند بنزین را از افراد سودجو با قیمتهای بالا خریداری نکنند، تصریح کرد: برای برخورد با این افراد سودجو نیاز است دستگاههای انتظامی ورود پیدا کنند.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران با اشاره به اینکه مردم نگران سوخت خودروهای خود نباشند، تصریح کرد: همکاران ما به صورت ۲۴ ساعته سوخت را به جایگاههای سراسر کشور میرساند.
به گفته کرامت ویس کرمی، در ایام نوروز بیشترین مصرف سوخت در استان های فارس،اصفهان، خوزستان،خراسان رضوی، مازندران و گیلان گزارش شده است.
حاشیه سوم هم به دو راهی عجیب پاکستان بر سر تامین گاز از ایران و تحریم آمریکا پرداخته است.
پاکستان در شرایطی دشوار قرار گرفته است؛ از یک سو، کاهش ذخایر گاز داخلی و نیاز مبرم به واردات انرژی، و از سوی دیگر، فشارهای آمریکا که میتواند با اعمال تحریمهای جدید، اقتصاد این کشور را به مرز سقوط بکشاند. روزنامه «اکسپرس تریبیون» در گزارشی تحلیلی به بررسی وضعیت این کشور در پروژه خط لوله گاز ایران-پاکستان، موسوم به «خط لوله صلح»، پرداخته و از چالشهای جدی اسلامآباد در پیشبرد این پروژه سخن گفته است.
ایده انتقال گاز ایران به پاکستان و هند در دهه ۱۹۹۰ مطرح شد و در سال ۱۹۹۹ ایران و هند توافق اولیهای در این زمینه امضا کردند. اما این طرح، به دلیل عدم توافق بر سر قیمت و جزئیات اجرایی، عملاً پیشرفتی نداشت. در سال ۲۰۰۸، هند پس از امضای توافق هستهای با آمریکا از پروژه کنار کشید. آمریکا نیز با اعمال فشار بر پاکستان تلاش کرد این کشور را از همکاری با ایران منصرف کند. در مقابل، واشنگتن پیشنهاد حمایت از توسعه پایانههای گاز طبیعی مایع (LNG) در پاکستان و تأمین گاز از طریق تاجیکستان و افغانستان را مطرح کرد. با این حال، ناامنی در افغانستان و هزینههای بالای انتقال گاز از فواصل دور، موجب شد که پاکستان همچنان مایل به همکاری با ایران باشد.
در سال ۲۰۱۰، توافق رسمی بین ایران و پاکستان امضا شد. ایران با سرمایهگذاری ۲ میلیارد دلاری، بخش ۱۱۵۰ کیلومتری خود را تا مرز پاکستان تکمیل کرد، اما بخش پاکستانی این خط لوله، به طول ۸۰۰ کیلومتر، به دلیل فشارهای خارجی و مشکلات مالی، همچنان اجرا نشده است. در سال ۲۰۱۴، پاکستان خواستار تمدید ۱۰ ساله برای تکمیل پروژه شد، اما این مهلت در سپتامبر سال گذشته به پایان رسید. نگرانی از احتمال جریمه بابت عدم اجرای قرارداد، باعث شد که دولت موقت پاکستان مجوز ساخت ۸۰ کیلومتر از این خط لوله را صادر کند، اما این اقدام نیز پیشرفت چندانی نداشته است.
در شرایطی که روابط اسلامآباد و واشنگتن شکننده است، بسیاری بر این باورند که آمریکا در صورت پیشبرد این پروژه، تحریمهایی علیه پاکستان اعمال خواهد کرد. چنین سناریویی میتواند پاکستان را از دسترسی به وامهای بینالمللی مانند صندوق بینالمللی پول و بانک جهانی محروم کند و اقتصاد این کشور را بیش از پیش تحت فشار قرار دهد. در این میان، پاکستان تلاش کرده است با بهرهگیری از وکلای برجسته آمریکایی، در دادگاههای بینالمللی از پرداخت جریمه به ایران جلوگیری کند.
اکنون این سؤال مطرح است که آیا پاکستان خواهد توانست ایران را متقاعد کند که پروژه را همچنان در حالت تعلیق نگه دارد، یا اینکه این کشور ناگزیر به اجرای تعهدات خود خواهد شد؟ در حالی که دو کشور اخیراً توافقهایی برای افزایش تجارت دوجانبه تا سقف ۱۰ میلیارد دلار در پنج سال آینده امضا کردهاند، پاکستان همزمان در حال مذاکره با سایر تأمینکنندگان گاز طبیعی مایع، از جمله قطر، است تا بخشی از نیازهای انرژی خود را تأمین کند. با این حال، روشن است که بدون تصمیمگیری قطعی درباره این پروژه، پاکستان همچنان در بلاتکلیفی خواهد ماند، و هرگونه تأخیر بیشتر، میتواند هزینههای سنگینی را برای این کشور به دنبال داشته باشد.
"لازم به ذکر است درج اخبار حواشی هفتگی حوزه نفت و انرژی در این بخش به منزله تایید آنها نیست و سایت تحلیلی خبری نفتیها صرفا گردآورنده اخبار در این بخش خبری میباشد."