نفتی ها /فائزه پناهی؛ در روزهای اخیر گزارشهای متعددی درباره کاهش کیفیت بنزین توزیعی در جایگاههای سوخت کشور و عدم عرضه بنزین سوپر با استاندارد یورو ۴ منتشر شده است. این وضعیت، نگرانیهای جدی در مورد سلامت شهروندان، آلودگی هوا، و آسیب به خودروها ایجاد کرده است.
حالا اما کارشناسان محیط زیست هشدار میدهند که استفاده از بنزین با کیفیت پایین، بهویژه در فصلهای سرد سال، نقش مستقیمی در افزایش آلودگی هوای شهرها دارد. بنزینی که فاقد استانداردهای یورو ۴ باشد، به دلیل داشتن مقادیر بالای آلایندههایی مانند گوگرد و بنزن، منجر به افزایش ذرات معلق و گازهای سمی در هوا میشود. این مسئله، سلامت عمومی را به خطر میاندازد و موجب افزایش بیماریهای تنفسی و قلبی میشود.
در کنار کاهش کیفیت بنزین معمولی، عدم عرضه گسترده بنزین سوپر با استاندارد یورو ۴ نیز چالشی جدی است. بنزین سوپر که معمولاً برای خودروهای با تکنولوژی پیشرفته و موتورهای حساس توصیه میشود، در بسیاری از جایگاههای سوخت نایاب شده است. این موضوع میتواند به آسیب جدی به موتور خودروها منجر شود و هزینههای تعمیر و نگهداری را برای مالکان افزایش دهد.
اما سؤال اساسی این است که چرا در حالی که پالایشگاههای کشور مدعی تولید بنزین با استانداردهای بینالمللی هستند، کیفیت بنزین توزیعی کاهش یافته است؟ آیا نظارتی بر فرایند تولید و توزیع وجود دارد؟ یا مشکلاتی مانند کمبود تجهیزات بهروزرسانی شده و مدیریت ناکارآمد، در این امر دخیل هستند؟
کیفیت پایین سوخت نهتنها به سلامت شهروندان و محیط زیست آسیب میرساند، بلکه هزینههای اقتصادی زیادی به همراه دارد. افزایش مصرف سوخت، کاهش کارایی خودروها، و افزایش هزینههای درمانی ناشی از آلودگی، بخشی از پیامدهای این وضعیت است.
در این میان اما پرسشهای بیپاسخ زیادی مطرح میشود؛ چرا بنزین سوپر با استاندارد یورو ۴ در بسیاری از جایگاهها عرضه نمیشود؟آیا برنامهای برای بهبود کیفیت بنزین توزیعی وجود دارد؟مسئولیت نظارت بر کیفیت سوخت بر عهده کدام نهاد است؟
در نهایت این که کاهش کیفیت بنزین و عدم عرضه سوخت استاندارد با یورو ۴، مسئلهای است که بهطور مستقیم بر سلامت شهروندان، محیط زیست، و اقتصاد کشور تأثیر میگذارد. انتظار میرود مسئولان ذیربط، با شفافسازی و ارائه راهکارهای عملی، اعتماد عمومی را بازگردانند و مانع از تشدید این بحران شوند.