نفت / شناسه خبر: 148925 / تاریخ انتشار : 1402/11/28 15:42
|

حاشیه‌های نفت و انرژی/از"پتروکم" و پل بین دانش‌بنیان‌ها و پتروشیمی‌ها تا هشدار بنزینی وزیر صمت!

حوزه نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.

نفتی ها /نخستین حاشیه این هفته "نفتی‌ها" را با نخستین همایش و نمایشگاه بین‌المللی ایران پتروکم (Iran PETROCHEM ۲۰۲۴)  آغاز می‌کنیم که با شعار حمایت از تولید دانش‌بنیان در صنعت پتروشیمی، پالایش و پتروپالایش با هدف معرفی آخرین دستاوردهای صنعت پتروشیمی از ۲۴ بهمن در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی جزیره کیش آغاز به کار کرد و تا ۲۶ بهمن ادامه داشت،  برپاشدن پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان به همت صندوق نوآوری و شکوفایی  که  در آن ۱۶ شرکت دانش‌بنیان به معرفی محصولات و توانمندی‌های خود در صنعت پتروشیمی پرداختند از نقاط قوت این نمایشگاه بود.

افزون بر این امضای قراردادهای متعدد در این نمایشگاه موضوعی بود که نقل محافل رسانه‌ها شد و همین که  بسیاری از شرکت‌های فعال در یک صنعت با ادبیات فنی نزدیک به هم، دورهمی‌‌‌های سالانه و گسترده‌‌‌ای داشته باشند، خروجی‌‌‌های بسیاری خواهد داشت که یکی از آنها آشنایی با دستاوردها در واحدهای مختلف است که می‌تواند رقابت برای بهبود وضعیت تولید را رقم بزند.

نکته بسیار مهم بعدی این است که افراد حاضر در این قبیل نمایشگاه‌‌‌ها اغلب با ادبیات فنی آشنا هستند بنابراین نمی‌توان هر عملکرد یا رویکرد یا آماری را به عنوان دستاورد معرفی کرد. کنار هم بودن مدیران ارشد و میانی در یک رویداد چند‌روزه خود داده مثبت دیگری است که به هم‌‌‌افزایی توانمندی‌‌‌ها و اشتراک اطلاعات و تجربیات منتهی می‌شود که در پتروکم شاهد آن بودیم.

حاشیه دوم هم به ماجرای یک تغییر شبانه می‌پردازد. چرا وزیر نفت محمدی پور را عزل کرد؟ این مهم ترین پرسشی است که شاید دنبال کنندگان موضوع تجارت نفت ایران، با آن مواجه شدند. پاسخ این سوال می تواند نکات مهمی را روشن کند.، پس از چند ماه کشمکش درباره برکناری محمد محمدی پور از مدیریت امور بین‌الملل شرکت ملی نفت، وزیر نفت سرانجام تصمیم گرفت او را کنار گذاشته و یکی از مدیران اداره امور بین‌الملل را جایگزین او کند.
محمدی پور که از چهره‌های نزدیک به مرتضی شاه میرزایی، مدیرعامل فعلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی است، در روزهای نخست فعالیت دولت سیزدهم برای شرکت ملی نفت در نظر گرفته شد؛ در ابتدا قرار بود مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران شود ولی با تغییر بازی، وی را راهی مدیریت امور بین‌الملل کردند.
محمدی پور، شناخت دقیق و تخصصی ابتدایی هم در تجارت نفت نداشت اما به اصرار شاه میرزایی و خجسته مهر، در این سمت قرار گرفت. حمایت‌های تمام‌قد خجسته مهر و البته، تعدادی از نمایندگان جبهه پایداری در مجلس مانند بیگی نژاد، باعث شد تا خیال او و گروهش برای گذر ایام در این اداره راحت باشد.
اما از ابتدای سال جاری بود که حواشی بسیاری حول او چرخید؛ حواشی‌ای که البته خودش مقصر آن بود و به همین دلیل، برکناری او در دستور کار قرار گرفت. به او گفتند به معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت می‌رود اما یک منبع آگاه گفت صلاحیت او برای حضور در این سمت تائید نشده است و وزیر نفت، می‌تواند با مسئولیت خود برای محمدی پور حکم معاونت صادر کند.
کشمکش‌ها به اوج خود رسید؛ محمدی پور علاقه نداشت مدیریت امور بین‌الملل را ترک کند ولی حواشی که در حال گرفتن گریبان وزیر بود، باعث شد تا اوجی شبانه دستور عزل او و سرپرستی محمد کریمی راد را صادر کند.
این اتفاقات در حالی رخ داد که به استناد گزارش‌های تائید نشده، میزان صادرات نفت ایران به چین به زیر یک‌میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.
حالا وزیر نفت، اختیار اداره مهم امور بین‌الملل را به کریمی رادی داده است که سال‌هاست در بخش فرآورده‌ها کار کرده و سوابق روشنی دارد. نکته مهم در این انتصاب، به‌کارگیری فری است که از خود بدنه امور بین‌الملل است و می‌تواند با کمترین اصطکاک، به وظایف این اداره در حوزه تجارت نفت سامان دهد.
البته باید دید کریمی راد (فرزند وزیر فقید دادگستری در دوران احمدی‌نژاد)، آیا می‌تواند مسیری متفاوت و بی حاشیه‌تری را نسبت به محمدی پور در پیش گیرد یا او هم درگیر حواشی خواهد شد که محمدی پور ایجاد کرد.
زمان همه‌چیز را مشخص می‌کند./میز نفت

حاشیه سوم  هم به ماجرای افت فشار پارس جنوبی می‌پردازد؛ که گفته شده بیش از ۷۰ درصد گاز داخلی ایران از میدان پارس جنوبی تأمین می‌شود و عدم سرمایه‌گذاری زیرساختی حالا منجر به افت فشار این میدان شده است.

میدان گازی پارس جنوبی، یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین ذخایر گازی در جهان و راهبردی‌ترین منبع کشور برای تأمین انرژی است. یکی از چالش‌های مطرح‌شده در سطوح کارشناسی و مدیریتی در سال‌های گذشته، نحوه حفظ و نگهداشت تولید در میدان گازی پارس جنوبی با توجه به کاهش فشار طبیعی گاز و به تبع آن افت تولید در مخزن بوده است.
پارس جنوبی یک میدان واحد مشترک با قطر است بیش از ۷۰ درصد گاز کشور و ۵۰ درصد مصرف کل انرژی کشور را تأمین می‌کند عدم سرمایه‌گذاری زیرساختی حالا منجر به افت فشار این میدان شده به طوری که بسیاری از بخش‌های شمالی و شمال شرقی کشور در زمستان با معضل افت فشار مواجه شدند و گازرسانی به این مناطق با دشواری زیادی روبرو شد. برآورد می‌شود که از سال ۱۴۰۴ حداقل سالی یک فاز پارس جنوبی را از دست بدهیم و تا سال ۱۴۲۰ در بهترین حالت تولید این میدان از ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز به حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب برسد.
همچنین برآورد‌ها نشان می‌دهد در سال ۱۴۱۰ باید ۳۰ میلیارد دلار صرف هزینه واردات سوخت مایع و سوخت جایگزین شود که معادل ۵ میلیون بشکه نفت است و این مقدار تا سال ۱۴۲۰ به ۵۰ میلیارد دلار می‌رسد. این داده‌ها حقیقتا یک دورنمای فاجعه‌بار را برای پارس جنوبی و کل زیرساخت‌های انرژی کشور ترسیم می‌کنند و طبق گفته خود وی با این شرایط حتی جزیره‌فروشی هم یک رؤیا به نظر می‌رسد.
طبق تحقیقات انجام شده برای پارس جنوبی نیاز به فناوری پیشرفته و های‌تک است چرا که باید کمپرسور‌های قدرتمندی نصب شود که در دریا فشار چاه را بالا بیاورد. عرف فشار چاه ۲۵۰ است که در روی سکو تبدیل به فشار ۱۲۴ می‌شود. در حال حاضر عمده چاه‌های ایران که قبلا فشار ۲۵۰ داشت الان به ۱۵۰ رسیده و هنوز با فشارشکن می‌توان گاز را به محل رساند، اما از دو سال دیگر این فشار به زیر ۱۲۴ خواهد رفت که در این شرایط نیاز به کمپرسور‌های قدرتمند است از نظر بسیاری از کارشناسان تنها دو سال وقت است که کمپرسور‌های قدرتمند نصب شود.
ساجد کاشفی مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز ضمن بیان اینکه در حال حاضر در ساعات پیک مصرف حدود ۲۵۰ میلیون مترمکعب در روز ناترازی گاز وجود دارد صریحا می‌گوید که این وضعیت حداقل تا دو سه سال آینده ادامه خواهد یافت چرا که توان تولید کشور همراستا با مصرف نیست و هر ساله با توجه به گازرسانی‌های صورت گرفته میزان مصرف بیش از تولید است.
جواد اوجی وزیر نفت هم چندی قبل درخصوص میدان مشترک پارس‌جنوبی اظهار کرد: در حال‌حاضر مهم‌ترین پروژه وزارت نفت، فشارافزایی در این میدان است زیرا هم‌اکنون بیش از ۷۰‌درصد از گاز مورد‌نیاز کشور از این میدان تامین می‌شود.این پروژه نیاز به ۲۰‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دارد و خوشبختانه مطالعات اولیه آن رو به اتمام است. اگر پروژه فشارافزایی در میدان پارس‌جنوبی طی سه تا چهار سال‌آینده انجام نشود، در این میدان شاهد افت فشار خواهیم بود. اوجی با تاکید بر اینکه هم‌اکنون ۳۲ طرح وزارت نفت برای شروع به‌کار در سازمان محیط‌زیست کشور معطل است، اذعان کرد: بیش از دو سال‌است که بعضی از این طرح‌ها معطل مانده‌اند، اطلاعات و سوابق مربوط به این طرح‌ها طی روزهای آتی به‌منظور بررسی بیشتر و دقیق‌تر به دفتر رئیس‌جمهوری ارسال خواهد شد.
فشار افزایی احتیاج به حداقل ۲۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دارد و این محدود شد به ۸ هاب، ۴ خشکی، ۴ دریا و می‌شود گفت که هر هاب ما تقریباً احتیاج به ۲.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دارد.
چالش فشار افزایی پارس جنوبی به‌ویژه به‌دلیل نقش کلیدی میدان گازی پارس جنوبی در امنیت انرژی کشور اهمیت دوچندان یافته است و به همین دلیل در سال‌های گذشته، شرکت ملی نفت ایران با بهره‌گیری از مشاوران خارجی و داخلی تلاش کرده است تا مؤثرترین راهکار‌های پاسخ به این چالش را از زوایای مختلف فنی، مالی، زمانی، اجرایی و عملیاتی بررسی و عملیاتی کند.
محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همزمان با ایام دهه مبارک فجر گفت: عملیات اجرایی طرح فشارافزایی میدان مشترک پارس جنوبی با همکاری چند پیمانکار بخش خصوصی کشور آغاز خواهد شد.
تجارب گذشته ما نشان داده است که دست‌یابی به اهداف بزرگ، مستلزم تلاش و باور به دانش و توان فنی و مهندسی داخلی در کنار استفاده هوشمندانه از ظرفیت‌های همکاری بین‌المللی است. تحقق اهداف همچنین نیازمند حمایت و همراهی همه کسانی است که دل در گرو مهر این آب و خاک داشته و مشفقانه برای توفیق بیشتر این پروژه مهم و راهبردی، به‌ویژه در شرایط کنونی، تلاش می‌کنند.برنا

حاشیه بعدی این هفته به هشدار  بنزینی وزیر صمت می‌پردازد، عباس علی آبادی - وزیر صنعت، معدن و تجارت -  در همایش بین‌المللی موتورهای درونسوز و نفت در رابطه با ورود خودروهای برقی به بازار گفت: به هزار و یک دلیل می‌توان ثابت کرد که زمان خودروهای برقی است و قاطعانه به عنوان یک معلم می‌گویم الان زمان برقی سازی است. البته بی‌شک در آینده با توسعه علم، فناوری‌ها نیز جایگزین می‌شوند و با فناوری و تکنولوژی امروز متفاوت هستند.
وی با اشاره به اینکه تکنولوژی وقتی کاملا بالغ می‌شود، وارد میدان و بازار می‌شود، گفت: از این فرصت‌ها باید استفاده کرد، این یک پیچ تاریخی است و ما می‌توانیم به سرعت فناوری‌ها را جبران کنیم.
وزیر صمت با بیان اینکه تامین بنزین برای تمام جمعیت کشور منطقی نیست، گفت: مگر می‌شود برای تمامی ۸۵ میلیون نفر جمعیت کشور فقط از سوخت فسیلی استفاده کرد و به دلایل بسیاری این امر منطقی نیست. بنزین در حال تبدیل شدن به یک بن بست مطلق است و تامین منابع آن برای خودرو امکان پذیر نیست.
سکاندار وزارت صمت با بیان اینکه خودروهای برقی به مراتب از خودروهای احتراقی بهتر هستند، گفت: بهترین راهکار برقی‌سازی است و در ۴۰۰ کیلو وات یک درصد تلفات داریم و در تبدیل انرژی فقط ۵ درصد تلفات داریم./ایسنا

 

لازم به ذکر است درج اخبار حواشی هفتگی حوزه نفت و انرژی در این بخش به منزله تایید آنها نیست و سایت تحلیلی خبری نفتی‌ها صرفا گردآورنده اخبار در این بخش خبری می‌باشد.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/148925

کلیدواژه

حوزه نفت و انرژی

مدیران حوزه نفت و انرژی

اخبار مرتبط

نظرات شما

1 نظر
سیدمحمدزعفرانچی / 1402/11/30 - 17:29
مطالعه شد
rateup 0
 ratedown 0

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها