نفت / شناسه خبر: 138561 / تاریخ انتشار : 1402/10/17 18:55
|

هوشمندسازی توزیع گاز آغاز شد

مدیر عامل شرکت ملی گاز از آغاز پروژه هوشمندسازی نظام توزیع گاز (هوشمند کردن کنترهای گاز) در کشور خبر داد و گفت: این پروژه در ۶ استان به صورت پایلوت آغاز شده و در تلاش هستیم قبل از سال جدید اجرایی شود.

نفتی ها /مجید چگنی امروز در مراسم آیین امضای توافق‌نامه همکاری مشترک در زمینه بومی سازی تجهیزات و اقلام راهبردی صنعت گاز با بیان اینکه اجرای این پروژه ملی نیازمند ۴ میلیارد دلار است، اظهار کرد: با اولویت شرکت‌های دانش بنیان کنسرسیومی را تشکیل داده ایم تا با همکاری آنها کار را پیش ببریم.

وی افزود: پس از اجرای این پروژه در ۶ استان به صورت پایلوت، این طرح را در تمام استان‌ها اجرایی خواهیم کرد و اولویت ما این است که شرکت های دانش بنیان در این حوزه نقش آفرینی کنند.

به گفته وی اروپا، روسیه و چین در این حوزه پیشگام هستند و ما نیز با توان شرکت‌های دانش بنیان این پروژه را اجرایی خواهیم کرد و شاید لازم باشد از مشاوران خارجی نیز استفاده کنیم، در این حوزه نیز صحبت‌هایی صورت گرفته تا با کمک دانش بنیان‌ها کار را پیش ببریم.

اجرای ۷۰۰ میلیارد تومان پروژه گازی با دانش بنیان‌ها

مدیرعامل شرکت ملی گاز با بیان این‌که در حال حاضر ۷۰۰ میلیارد تومان پروژه با شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها در حال انجام داریم، اظهار کرد: ۱۰۰ مجموعه دانش بنیان در این حوزه با ما همکاری می‌کنند و مجموعه قراردادها و مجوزهای اخذ شده با زیست بوم فناوری بالغ بر ۶۰۰۰ میلیارد تومان است.

وی با تاکید بر این‌که مجموعه قراردادهای توسعه فناوری و ساخت اول ۶۰ میلیون یورو است که ۴۰ قلم راهبردی در دستور کار داریم تصریح کرد: با اجرای این طرح‌ها سالانه ۲۵۰ میلیون دلار صرفه‌جویی صورت می‌گیرد.

چگنی با بیان این‌که اقداماتی در جهت دانش بنیان کردن این صنعت آغاز شده و در جریان است اظهار کرد: امیدواریم با اقداماتی که در بخش‌های پژوهشی انجام می‌شود، بتوانیم به آمال و اهدافی که بر آن تاکید شده، برسیم.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز، اگر نقشه راه توسعه علم و فناوری به خوبی اجرایی شود، ایران به عنوان یک کشور مترقی در سطح منطقه شناخته خواهد شد؛ در همین راستا الزامات خوبی در حوزه دانش بنیان شدن در نظر گرفته شده و ما مصممیم با همکاری متخصصان، نخبگان و کسانی که دغدغه این حوزه را دارند در این عرصه گام برداریم.

در ادامه این نشست، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی - معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری با بیان این‌که سیاست جدی ما برای توسعه شرکت‌های دانش بنیان بزرگ تعریف و همکاری با دستگاه‌های بزرگ کشور برای تولید و بومی سازی اقلام کاربردی است.

وی افزود: حوزه گاز نیز به عنوان یکی از بزرگترین سرمایه ملی کشور، مملو از موضوعات فناورانه در بخش‌های استحصال گاز، افزایش بهره‌وری، ذخیره سازی، کنترل و بهینه سازی مصرف است.

او با بیان این‌که در همین راستا موافقت‌نامه‌ای امضا شد که در ۱۲ گروه کالایی کلان و سامانه تعریف موضوع کرده است گفت: ارزش این توافق‌نامه بیش از ۵۰۰ میلیون دلار است و در هر کدام از این ۱۲ گروه، چندین قلم کالای راهبردی وجود دارد که با استفاده از تعریف چندین کنسرسیوم دانش بنیان این پروژه‌ها پیش خواهد رفت.

به گفته معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۴ این ۱۲ قلم در بخش اول را اجرایی کنیم.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/138561

کلیدواژه

شرکت ملی گاز

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها