نفت / شناسه خبر: 95592 / تاریخ انتشار : 1401/11/18 15:31
|

طرح سهمیه‌بندی بنزین خانوار اجرایی می شود؟ / فاجعه بنزینی برای سال آینده یا توزیع عادلانه!

با توجه به مفروضات بودجه سال آتی، بودجه ای برای واردات پیش‌بینی شده‌ است و اگر فرآورده‌های داخلی تنظیم نشود، باید در سال آینده بیشتر از آنچه حاصل از فروش داخلی به دست می‌آید، صرف واردات شود.

نفتی ها /مدت مدیدی است که نحوه پرداخت یارانه بنزین مورد چالش قرار گرفته است و  ناعادلانه بودن شیوه فعلی اختصاص یارانه، عدم برخورداری مستقیم نیمی از جمعیت کشور که فاقد خودرو هستند از یارانه بنزین و مبلغ پایین یارانه، از مهم‌ترین دغدغه‌هایی محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر مطرح شده است.
علی رغم این که همه کارشناسان به ناکارآمدی شیوه فعلی پرداخت یارانه بنزیین و سهمیه بندی آن تاکید دارند، اما درباره شیوه تغییر سهیمه‌بندی اختلاف‌نظرهای زیادی وجود دارد و هنوز راه حل کارشناسانه‌ای برای  این موضوع در نظر گرفته نشده است؛ و با این که تاکنون طرح‌های مختلفی برای تغییر سهمیه‌بندی بنزین مطرح شده که از حذف سهمیه‌بندی تا افزایش مبلغ یارانه بنزینی را شامل می‌شود اما هنوز تمیم قطعی برای اصلاح این روش توزیع در نظر گرفته نشده است.
هر چند از میان همه طرح‌هایی که برای ساماندهی وضعیت عرضه سهمیه و یارانه بنزین مطرح شده، طرح اختصاص سهمیه به افراد به جای خودرو، از همه جدی‌تر و از نظر کارشناسان جذاب‌تر و به عدالت نزدیک‌تر بوده است اما باز هم همین روش  هم در مرحله اجرای  آزمایشی با شکست مواجه شد.
حالا امروز مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی هم در صحن مجلس در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد بررسی عملکرد منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها گفته است: اگر سیستم بازتوزیع یارانه‌ها در کشور به نحوی انجام شود که طبقات محروم منفعت ببرند، شرایط قابل کنترل است و مدلی که در کیش و قشم درباره اعطای سهمیه بنزین برای خانوار پیاده شد، مدلی اشتباه بود و نتیجه عکس داد. معتقدم که باید موضوع سهمیه بنزین برای خانوار را جدی گرفت؛ آنچه که مطرح است موضوع گرانی  نیست بلکه موضوع بازتوزیع بنزین مطرح است چراکه این مسأله جزو شعارهای نمایندگان بود تا هم شفافیت را اجرا و هم فاجعه بنزینی را جبران کنند.
حالا هرچند تا به الان دولت  از تغییر شیوه پرداخت یارانه بنزین به  علت آماده نبودن زیرساخت ها، نگرانی از تبعات اجتماعی و همچنین نبود اراده برای حمایت از محرومان طفره رفته است امابا توجه به  مفروضات بودجه سال آتی، بودجه ای برای واردات پیش‌بینی شده‌ است و اگر فرآورده‌های داخلی تنظیم نشود، باید در سال آینده بیشتر از آنچه حاصل از فروش داخلی به دست می‌آید، صرف واردات شود.

مخاطبین عزیز پایگاه خبری–تحلیلی نفتی‌ها؛ شما می‌توانید از طریق پست الکترونیک naftiha.ir@gmail.com و دایرکت پیج اینستاگرام نفتی‌ها به آدرس @NaftihaNews برای ارائه نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و سایر پیام‌های خود با ما در ارتباط باشید.

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/95592

کلیدواژه

طرح سهمیه بندی بنزین

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها