نفت / شناسه خبر: 219717 / تاریخ انتشار : 1403/2/30 12:49
|

انتشار جوابیه شرکت زیرمجموعه پالایشگاه اصفهان و پاسخ به آن/ بی‌خبرید؟

در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ماه سالجاری "نفتی‌ها" اقدام به انتشار خبری با عنوان “یک شرکت،وَلو ۳۰ میلیون یورویی رأکتورهای واحد RFCC پالایشگاه اصفهان را ۸۸میلیون یورو برنده شد؟/ ماجرا چیست؟” می‌کند ...

نفتی ها /در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ماه سالجاری "نفتی‌ها" اقدام به انتشار خبری با عنوان “یک شرکت،وَلو ۳۰ میلیون یورویی رأکتورهای واحد RFCC پالایشگاه اصفهان را ۸۸میلیون یورو برنده شد؟/ ماجرا چیست؟” می‌کند که درنهایت منجر به جوابیه روابط عمومی شرکت سهروردی زیرمجموعه پالایشگاه اصفهان شد.

دراین جوابیه که متن کامل آن بدون هیچگونه دخل و تصرفی منتشر خواهد شد؛ ۲ سوال اساسی از "نفتی‌ها" پرسیده شده است:

 (متن سوالات)


"در اینجا این سوال مطرح می شود؛ در حالی که این مناقصه صرفا کشف قیمت شده و هیچ مصوبه‌ای دال بر اعلام برنده توسط مراجع ذیصلاح صادر نشده، رسانه "نفتی‌ها" چگونه اقدام به اعلام برنده نموده است. همچنین در شرایطی که به دلیل فقدان سابقه اجرایی در خصوص ولوهای مذکوربا این ابعاد و مشخصات در کشور، متخصصان امر هنوز به نتیجه و جمع بندی نهایی نرسیده‌اند، قیمت ۳۰ میلیون یورو را بر چه مبنایی اعلام کرده است؟


از آنجا که "نفتی‌ها" بدون داشتن مدرک و شواهد هیچ زمانی اقدام به انتشار مطلبی خلاف واقع نمی‌کند لازم است پیش از انتشار جوابیه به ۲ سوالی که ذهن روابط عمومی بی‌خبر شرکت سهروردی را به خود مشغول نموده پاسخ داد.


بنابرنامه شماره ۲۰۰۱-CN-EM-L-۱۱۶۵ به امضای قلی‌زاده مجری طرح مذکور در شرکت طراحی و ساختمان نفت به مهندس عباسی مدیر پروژه شرکت پتروپالایش سهروردی صفاهان در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه سالجاری با موضوع: بررسی و اعلام متعارف بودن قیمت بسته خرید ولوها، "نفتی‌ها" اقدام به اعلام  تصمیم آن شرکت مبنی بر برنده اعلام کردن شرکت طرح شده در گزارش کرده است! که این جوابیه کاملا گویای این نکته است که این شرکت حتی از نامه‌های داخلی خود نیز بی‌خبراست و در بی‌خبری جوابیه نیز صادرمی‌کند! دراین نامه صراحتا مجری طرح تاکید می‌کند" مناقصه پس از ۸ ماه clarification های فنی نهایی شده و شرکت "مورد اشاره" با پایین ترین قیمت در مناقصه برنده شده است" این پاسخ سوال شما در مورد اینکه چگونه "نفتی‌ها" برنده را معرفی کرده است! ضمن آنکه باید به این توضیحات این را هم اضافه نموده که در گزارش اولیه تاکید شده بود جلوی اینکار توسط سازمان بازرسی و ورود به موقع آنان گرفته شده است!
پاسخ به سوال دوم آنکه چگونه می‌شود پکیج اصلی R۲R   شامل راکتور سیکلون،رایزر، استندپایپ،ری‌جنریتور،استریپر،کاتالیست کولر و… یک پروژه ۱۱۳ میلیون یورو برآورد شود بعد ولوهای آن ۸۸ میلیون یورو؟ حال اگر استناد کنیم به همان نامه مورد بحث در این مطلب، در جایی ازاین نامه مجری پروژه تاکید کرده " ۴ اسلایدولوها (۴عدد اصلی‌ها)حدود یک چهارم برآورد پکیج اصلی R۲R  را در CBS( که البته این رقم نیز جای بحث دارد)شامل می‌گردد. اگر قیمت برنده پکیج R۲R این واحد را ۱۱۳ میلیون یورو بنابر نرخ برنده که البته این رقم هم اما و اگرهای جدی دارد مبنا قراردهیم کاملا مشخص است که رقمی حدود ۲۸میلیون یورو بدست می‌آید! حال اگر ۸ ولو دیگر نیز که از اهمیت کمتری به نسبت ۴ ولو اصلی برخوردارند را نیز طبق بررسی‌های انجام شده حدود ۶ میلیون یورو نیز در نظربگیریم در نهایت رقم مذکور از ۳۴ میلیون یورو تجاوز نخواهد کرد! هرچند که باید تاکید کرد که گویا یکی از دلایل متوقف نمودن این پکیج از سوی نهادهای نظارتی ظاهرا اعلام رقمی به مراتب پایین‌تر از رقم مورد ادعای آن مجموعه بوده است! بنابراین اگر در خوشبینانه ترین حالت مبنا را بر اظهارات مجری پروژه بگذاریم نیز باز رقم مذکور به ۸۸ میلیون یورو نمی‌رسد حتی اگر ۸ ولو نهایی را نیز بیش از تصورات و برمبنای همان ۲۸ میلیون یوروی ۴ ولو اصلی قراردهیم باز رقم برنده نخواهد بود! هرچند که گویا رقم اصلی ولوها حتی پایین‌تر از ۳۰ میلیون نیز برآورد می‌شود اما چون "نفتی‌ها" در تلاش بوده تا بنابرادعای خود دست اندرکاران این مناقصه پیش برود اقدام به استناد به نامه مجری پروژه و مبناقراردادن آن کرده است!(درصورت شفاف نبودن این توضیحات  برای روابط عمومی شرکت سهروردی می‌توان نحوه محاسبه قیمت ۸ ولو دیگر بنابر معرفی کامل آنها در نامه مذکور و البته اصل نامه را در "نفتی‌ها" منتشر نمود.)


جوابیه روابط عمومی شرکت سهروردی بدون هیچگونه دخل و تصرفی به شرح ذیل است:

الهی همه تو؛ ما هیچ.
مدیرمسئول محترم رسانه نفتی‌ها
موضوع: پاسخ به خبر مورخ ۲۴/۰۲/۱۴۰۳"نفتی ها" در خصوص مناقصه پالایشگاه اصفهان
• بازگشت به خبر منتشر شده روز دو شنبه مورخ ۲۴/۰۲/۱۴۰۳ با عنوان «برگزاری مناقصه اسلایدینگولوهای واحد RFCC پالایشگاه اصفهان» در رسانه"نفتی‌ها"، مستند به ماده ۲۳ قانون مطبوعات، پاسخ این شرکت در جهت انتشار مطابق با شرایط مذکوردر قانون، ارسال میشود و انتظار می رود در اسرع وقت نسبت به انتشار آن اقدام گردد.


متن جوابیه

• درتاریخ ۲۴ اردیبهشت ماه سال۱۴۰۳ رسانه"نفتی ها"با عنوان )اسلایدینگ ولوهای واحد RFCC پالایشگاه اصفهان( مطالبی را خلاف واقع در مورد برگزاری مناقصه ولوها، درج نموده و در نهایت برنده مناقصه را اعلام کرده است!. که این خود جای بسی سؤال است که "نفتی ها" با استناد به چه مدارک و مصوباتی، در اعلام برنده مناقصه این بسته ازپروژه RFCCشرکت پتروپالایش سهروردی صفاهان (ازشرکت‌های تابعه هلدینگ پتروپالایش اصفهان) اقدام نموده است! وهمچنین قیمت ۳۰ میلیون یورو بر چه مبنایی درج شده است؟ هر چند که انتشار چنین اخباری توسط یک رسانه به هیچ عنوان نمیتواند خدشهای به نحوه عملکرد این مجموعه بزرگ وارد سازد، با این وجود مطالب ذیل، در جهت شفاف سازی و تبیین موضوع، اطلاع‌رسانی می‌گردد:
• با توجه به ویژگی خاص اسلایدینگ ولوهای این پروژه، سازندگان بسیار محدودی در دنیا تولید کننده آنها هستند، بالطبع کشف قیمت و انتخاب سازنده معتمد ومتخصص پیچیده ترمی شود. با این شرایط شرکت پتروپالایش سهروردی صفاهان از سال گذشته بررسی پیشنهادات فنی ۱۳ شرکت سازنده ولوها را آغاز کرد که پس ازآن ۴ شرکت با تأیید و تصویب کمیته فنی بازرگانی شرکت سهروردی موفق به أخذ تاییدیه فنی لازم شدند و در نهایت ۲ شرکت پاکات مالی خود را ارائه کردند. پس از آن در جلسه کمیسیون معاملات گشایش پاکات انجام گردید که البته به دلیل فقدان مرجع مناسب در خصوص تشخیص متعارف بودن قیمت ها، تصمیم نهایی به اظهار نظر و تأیید هیئت مدیره شرکت پتروپالایش سهروردی صفاهان منوط گردید و در نهایت با صحه گذاری هیئت مدیره مبنی برنامتعارف بودن قیمت های اعلام شده، تصمیم به برگزاری مناقصه مجدد اتخاذ گردید؛ امید است با پیگیری های متخصصان شرکت ورفع موانع مختلف کما فی السابق، این تجهیز با قیمت مناسب وکیفیت عالی تأمین گردد و بار دیگر شاهد به ثمر نشستن پروژه های عظیم ملی هلدینگ پتروپالایش اصفهان باشیم.
• در اینجا این سوال مطرح می شود؛ در حالی که این مناقصه صرفا کشف قیمت شده و هیچ مصوبه ای دال بر اعلام برنده توسط مراجع ذیصلاح صادر نشده، رسانه "نفتی ها" چگونه اقدام به اعلام برنده نموده است. همچنین در شرایطی که به دلیل فقدان سابقه اجرایی در خصوص ولوهای مذکور با این ابعاد و مشخصات در کشور، متخصصان امر هنوز به نتیجه و جمع بندی نهایی نرسیده اند، قیمت ۳۰ میلیون یورو را بر چه مبنایی اعلام کرده است؟ ضمنا در خصوص اظهارنظر مبنی بر برنده شدن شرکت اعلامی آن رسانه ! در مناقصه های اخیر، لازم به توضیح است طبق روال انجام مناقصات این شرکت و رقابتی بودن شدید بسته های خرید از یک سو و اولویت ویژه هلدینگ و شرکت های تابعه به ضرورت حفظ منافع سهامداران و بیت المال از سوی دیگر، هیچگونه امکانی برای از پیش برنده شدن شرکتها وجود ندارد. از رسانه محترم "نفتی ها" دعوت می‌شود با رفتار حرفه‌ای رویکرد ویژه به منافع ملی این پروژه عظیم در جهت نیل به اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را در پیش بگیرد و با دقت نظر کماکان در جهت منافع ملی حرکت کند.
زهرا رحمانی. مدیر روابط عمومی و بین الملل

مخاطبین عزیز پایگاه خبری–تحلیلی نفتی‌ها؛ شما می‌توانید از طریق پست الکترونیک naftiha.ir@gmail.com و دایرکت پیج اینستاگرام نفتی‌ها به آدرس @NaftihaNews برای ارائه نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و سایر پیام‌های خود با ما در ارتباط باشید.

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/219717

کلیدواژه

پالایشگاه اصفهان

شرکت سهروردی

اخبار مرتبط

نظرات شما

1 نظر
طاها / 1403/3/15 - 00:24
ابتدا خدمت دوستان پالایشگاه اصفهان خسته نباشید عرض می‌کنم در پالایشگاه ستاره خلیج فارس اسلاید ولو داشتیم که البته قیمت برای هر اسلاید ولو اینقدر نبود ما با مبلغ بسیار بسیار کمتر برند خارجی تهیه کردیم این مبالغ نجومی از کجا در میاد بنده نظرم اینه مبنا را پالایشگاه ستاره خلیج فارس قرار دهید وسلام
rateup 0
 ratedown 1

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها