نفت / شناسه خبر: 40798 / تاریخ انتشار : 1400/3/29 11:07
|

سوءمدیریت وزارت نفت در میادین مشترک نفتی و گازی/عدم‌النفع سالانه دو میلیارد دلاری ایران در میدان فرزاد

رئیس کمیته نفت ستاد آیت الله رئیسی گفت: ایران با بیش از ۱۶۰ میلیارد بشکه نفت درجا قابل استحصال به عنوان سومین دارنده ذخایر نفتی در گروه اوپک، در توسعه میدانهای مشترک سهم اندکی دارد.

نقتی ها /حسن بهرام‌نیا رئیس کمیته نفت و عضو شورای هماهنگی انرژی ستاد آیت‌الله رئیسی  با اشاره به عقب‌ماندگی ایران در توسعه میادین مشترک نفت و گاز به عنوان نمونه درباره میدان مشترک فروزان  اظهار داشت: تاخیر و عقب افتادگی‌های فراوان ناشی از عدم برنامه‌ریزی درست در طول سال‌های اخیر، شرایط دشواری را برای این میدان نفتی دریایی رقم زده است.
وی ادامه داد: میدان نفتی فروزان در ۱۰۰ کیلومتری جنوب شرقی جزیره خارگ قرار دارد. این میدان نفتی با میدان مرجان متعلق به کشور عربستان سعودی مشترک است که سهم بهره برداری ایران ۲۵ درصد و ۷۵ درصد نیز کشور عربستان از آن برداشت می‌کند. این میدان در سال ۱۳۴۵ با ذخیره نفت درجای به میزان دو میلیارد و ۳۰۹ میلیون بشکه کشف شد.
بهرام‌نیا در رابطه با میدان گازی فرزاد A و B نیز تصریح کرد: این میدان در منطقه پارس شمالی واقع شده که قرار بود در سال ۱۳۹۷ بهره‌برداری از آن آغاز شود،  این در حالی است که عربستان در سال ۲۰۱۶ روزانه ۳۸ میلیون متر مکعب گاز از این میدان مشترک تولید می‌نماید. لذا سالانه معادل دو میلیارد دلار گاز به بخش عربی آن مهاجرت کرده و معادل همین میزان نیز خسارت ناشی از عدم تولید برای کشور خسارت به بار می آورد.
عضو شورای هماهنگی انرژی ستاد انتخاباتی آیت الله رئیسی با اشاره به جایگاه بی نظیر و ویژه پارس جنوبی بر لزوم تولید صیانتی از این میدان مشترک اشاره کرد و افزود: میدان گازی پارس جنوبی جایگاه ویژه و کم نظیری دارد که سهم عمده‌ای در تامین گاز مورد نیاز مصارف خانگی، خوراک مجتمع‌های پتروشیمی، مراکز صنعتی و نیروگاه‌ها، میعانات گازی و صادرات را به خود اختصاص داده است. با این همه با وجود بهره‌برداری بیش از ۲۰ سال این میدان، در بخش صیانت از میدان بی‌توجهی شده است و نیازمند کاربرد الگوی عقلایی در تصمیم‌گیری‌های راهبردی برای تولید صیانتی از  این میدان مشترک هستیم./فارس

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/40798

کلیدواژه

سوءمدیریت وزارت نفت در میادین مشترک نفتی و گازی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها