نفت / شناسه خبر: 138711 / تاریخ انتشار : 1402/11/2 13:21
|

هشدار صندوق توسعه ملی تا چه حد جدی‌ست؟

صندوق توسعه ملی با انتشار گزارشی در تیرماه سال جاری هشدار داده با ادامه افت فشار در پارس جنوبی، روند افت تولید از این میدان از سال ۱۴۰۴ به میزان سالانه معادل ۱ فاز آغاز خواهد شد!

نفتی ها /نزدیک به یک دهه است که کارشناسان نسبت به افت فشار گاز در پارس جنوبی هشدار داده‌اند و در صورت وقوع این اتفاق با یکی از جدی‌ترین بحران های کشور مواجه خواهیم شد، حالا در جدیدترین امارها صندوق توسعه ملی نیز با انتشار گزارشی در تیرماه سال جاری هشدار داده با ادامه افت فشار در پارس جنوبی، روند افت تولید از این میدان از سال ۱۴۰۴ به میزان سالانه معادل ۱ فاز آغاز خواهد شد!

این هشدار اما در حالی است که ما چند وقتی است به صورت جدی باهشدار ناترازی بنزین هم مواجه هستیم، اما به نظر نمی‌رسد مسئولین امر متناسب با جدی بودن این هشدارها اقدامی  داشته باشند،
حالا گفته می‌شوذ علی‌رغم سرمایه‌گذاری حدود ۱۰۰ میلیارد دلاری در میدان عظیم پارس جنوبی، با رشد شدید مصرف طی سال‌های اخیر، تولید پاسخگوی این حجم مصرف نبوده است. مصرف ۸۵۰ میلیون‌مترمکعب گاز طبیعی در زمستان ۹۹ به سطح حداکثر توان تولید پایدار گاز طبیعی کشور نزدیک شد و میزان تقاضای گاز تامین نشده از ۱۵۰ میلیون متر مکعب در روز عبور کرد.
همچنین نمودار زیر که این روزها بسیار در فضای مجازی بازتاب یافته نشان می‌دهد که «با ادامه افت فشار در پارس جنوبی، روند افت تولید از این میدان از سال ۱۴۰۴ به میزان سالانه معادل ۱ فاز آغاز خواهد شد». بر این اساس، با ادامه روند موجود در تولید و مصرف گاز، تشدید ناترازی عرضه و تقاضای گاز طبیعی در دو دهه آینده امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

 

همچنین در این گزارش تاکیده شده که «در بخش نفت خام به دلیل کمبود منابع سرمایه‌ای، ادامه روند افت ظرفیت تولید مخازن نفت و گاز در یک دهه آتی، ایران را به واردکننده نفت خام تبدیل می‌کند که بزرگترین تهدید جریان درآمدی ذی‌نفعان این صنعت از جمله دولت، صندوق توسعه ملی و شرکت ملی نفت، در صورت حفظ روند فعلی خواهد بود.»
بر اساس نمودار زیر، با ادامه روند فعلی، ایران تنها حدود یک دهه با تبدیل‌شدن از صادرکننده به واردکننده نفت فاصله دارد که تهدیدی جدی از منظر اقتصادی، سیاسی، امنیتی و ژئوپلتیکی به‌شمار می‌رود.

 

عجیبتر این که هنوز  اقدام موثری در جهت پیشگیری و توجه به این هشدارها دیده نشده و هیچ خبری نیست جز وعده‌های توخالی و شعار‌هایی که مشخص است قابل اجرا نیستند. و معلوم نیست حالا که قطعی گاز و برق به صنایع رسیده چه  زمانی که قطعا دیر هم نیست به بخش خانوار خواهد رسید.

مخاطبین عزیز پایگاه خبری–تحلیلی نفتی‌ها؛ شما می‌توانید از طریق پست الکترونیک naftiha.ir@gmail.com و دایرکت پیج اینستاگرام نفتی‌ها به آدرس @NaftihaNews برای ارائه نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و سایر پیام‌های خود با ما در ارتباط باشید.

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/138711

کلیدواژه

هشدار صندوق توسعه ملی

اخبار مرتبط

نظرات شما

1 نظر
ناشناس / 1402/11/3 - 13:48
بایددیدبرنامه ریزان بالادست وپایین دست نفت چه راه حلی دارند؟
rateup 0
 ratedown 0

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها