نفت / شناسه خبر: 189666 / تاریخ انتشار : 1403/2/23 15:12
|

حاشیه‌های نفت و انرژی/ از انتقاد رییس شورای شهر تهران از برگزاری نمایشگاه نفت تا آمار شریعتی از قاچاق سوخت

حوزه نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.

نفتی ها /حاشیه نخست این هفته "نفتی‌ها" را با حاشیه های بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی نفت تهران آغاز می‌کنیم که از همان ابتدا با انتقاد رییس شورای شهر تهران نسبت به برگزاری این رویداد در  سئول آغاز شد، مهدی چمران پیش از آغاز این نمایشگاه در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه امروز نطق پیش از دستور یکی از اعضای شورای شهر تهران قرائت خواهد شد و در ادامه به سایر موضوعات جلسه شورای شهر تهران از جمله تعیین بهای خدمات بهشت زهرا(س) و نامگذاری برخی از معابر پرداخته خواهد شد.

وی درباره ترافیک ایجاد شده در پی برگزاری نمایشگاه در محل نمایشگاه سئول گفت: در این ارتباط همه می‌گویند ترافیک است اما همه سکوت می‌کنند و انگار همه چیز عادی است. البته ما تلاش‌های بسیاری برای عدم برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی در این محل انجام داده‌ایم اما به نتیجه‌ای نرسیده است.

چمران در پاسخ به این پرسش که آیا شهرداری تهران نمی‌تواند از ابزار قانونی برای جلوگیری از نمایشگاه‌های پرمخاطب در محل سئول استفاده کند؟ گفت: در این ارتباط ما می‌توانیم با توجه به برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی در قالب مزاحمت برای شهروندان به عنوان سد معبر اجازه ندهیم که چنین نمایشگاه‌هایی برگزار شود.

رئیس شورای شهر تهران افزود: البته در سنوات گذشته نیز شهرداری تهران جرأت پیدا کرد و از برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی درسطح شهر جلوگیری کرد و انگار این بار هم باز از این روش باید استفاده کنیم.

چمران همچنین در ارتباط با آخرین وضعیت تأییدیه واگن‌های وارداتی از چین به تهران گفت: در این باره نیز یکی دیگر از خوان‌ها از صدخوان واردات واگن‌ها حل و فصل شده است و این در حالیست که هر چقدر ما دیرتر اقدامات لازم را برای واردات واگن‌ها انجام بدهیم این واگن‌ها دیرتر وارد ناوگان حمل و نقل عمومی خواهند شد و مردم ضرر خواهند کرد.

افزون براین انتقاد دیگری که از جانب برخی از رسانه‌ها مظرح شد مسئله عدم حضور مقامات ارشد نظام در این رویداد بود که گفته شد به علت مصادف شدن جلسه هیئت دولت با افتتاحیه این مشکل پیش آمد که باز هم بنا بر عقیده‌ی برخی از کارشناسان به نظر می رسد بی رغبتی مقامات عالی کشور و دولت به نمایشگاه بین المللی نفت که برای نخستین بار طی چند دهه گذشته رخ داده، نشانه روشنی از میزان اعتماد بدنه ارشد نظام به وزارت نفت و دستاوردهای این وزارتخانه است و این در حالی بود که وزارت نفت طی چند ماه گذشته، با دستاوردسازی از فعالیت های خود و مانورهای رسانه ای، سعی داشته خود را یکی از دستگاه های موفق دولتی معرفی کند!

 

حاشیه دوم این هفته هم به آمار شریعتی از قاچاق سوخت می‌پردازد، عضو کمیسیون انرژی مجلس بگفت: برآوردها حاکی از آن است که روزانه ۱۰ میلیون لیتر گازوئیل و ۵ میلیون لیتر بنزین قاچاق می‌شود.مالک شریعتی نماینده مجلس و عضو کمیسیون انرژی در حاشیه سومین روز از نمایشگاه نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش با اشاره به اینکه مصرف بنزین سرسام آور است، خاطر نشان کرد: قاچاق بنزین اتفاق می‌افتد ۱۰ میلیون لیتر گازوئیل و ۵ میلیون لیتر بنزین قاچاق می‌شود.
شریعتی خاطر نشان کرد: بحث ما افزایش قیمت نیست بلکه مدیریت مصرف است و کسی که مازاد مصرف باید قیمت بالا تری بپردازد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا در مجلس در خصوص تخصیص بنزین به کارت ملی اجماع وجود دارد، گفت: یک آمار را رسانه ملی اعلام کرد که بیش از ۱۰۰ نفر از منتخبین به این سوال پاسخ دادند، که طبق پاسخ آنها همه معتقد بودند که بنزین باید به کد ملی اختصاص پیدا کند و تنها هشت نفر از منتخبین نظر دیگری داشتند، زمانی که نظام عادلانه باشد اکثر نمایندگان همراهی می‌کنند اما این موضوع نیازمند مصوبه مجلس نیست و در اختیار دولت قرار دارد.
به گفته وی بحث توزیع عادلانه حامل‌های انرژی در ماده ۳۱ لایحه دولت قرار داشت که نیازمند یک تأیید از مجلس بود، حساسیت وجود داشت روی این موضوع به همین دلیل بنده پیشنهاد حذف را اعلام کردم چراکه دولت اختیار دارد و نیازمند مصوبه جدید نیست، این سیستم توزیع یک کار اجرایی است و نیاز به قانونگذار ندارد و جز یکی از گزینه‌های جدی دولت همین موضوع است./مهر

 

حاشیه سوم هم به انتقاد معاون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی صندوق توسعه ملی از وزارت نفت می‌پردازد؛ رضا محمدی حاشیه  در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی نفت،گاز، پالایش و پتروشیمی تاکید کرد: شرکت ملی نفت از یک طرف مدعی افزایش تولید و صادرات نفت است و از ‏طرف دیگر اقساط معوقه صندوق توسعه ملی را پرداخت نمی کند.‏
وی افزود: این مطلب از آنجایی حائز اهمیت است که افزایش صادرات نفت بنا برگفته مسئولان ‏وزارت نفت قطعا افزایش درآمد را برای وزارت نفت به همراه خواهد داشت و منطقی و درست آن است که ابتدا ‏بدهی‌های شرکت نفت و اقساط معوقه به صندوق را پرداخت کند.
معاون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی صندوق توسعه ملی بیان کرد: شرکت نفت درحالی مخالف ‏سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در صنایع بالا دستی نفت است و بر این ادعا هستند که شرکت ملی ‏نفت به تنهایی و بدون هیچ سرمایه‌ای و به اتکا به توان خود سرمایه مورد نیاز صنایع بالا دستی را ‏تامین کرده؛ این درحالی است که این شرکت بدهکار صندوق توسعه ملی است و اقساط معوق صندوق را ‏پرداخت نمی کنند.‏
گفتنی است؛ «پیشتر محسن خجسته‌مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر اینکه بخش ‏بالادستی صنعت نفت وظیفه ثروت‌آفرینی و درآمدزایی دارد، گفته بود: پارسال از محل صادرات نفت و ‏میعانات گازی ۳۵ میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم و تولید نفت در ایران نسبت به ابتدای دولت ‏سیزدهم ۷۰درصد افزایش داشته است.»‏/ایسنا

 

حاشیه چهارم هم به روشنگری خجسته مهر درباره بابک زنجانی  می‌پردازد؛ محسن خجسته‌مهر گفت: معادل بدهی که بابک زنجانی داشت کالا دریافت شده و عملا تسویه بدهی‌های وی با شرکت ملی نفت انجام شد.
به گزارش انتخاب، محسن خجسته مهر، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در حاشیه بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: خوشبختانه با پیگیری‌هایی که قوه و قضاییه و سیستم‌های نظارتی داشتند معادل بدهی که بابک زنجانی داشت کالا دریافت شده و عملا تسویه بدهی‌های وی با شرکت ملی نفت انجام شد.
وی افزود: بر اساس بررسی‌های کارشناسان دادگستری، محموله وارد شده از سوی زنجانی به اندازه بدهی او بوده است
بنابراین گزارش، پنجشنبه هفته گذشته مدیریت امور حقوقی شرکت ملی نفت ایران در اطلاعیه‌ای آورده بود: «سرانجام کالا‌هایی متعلق به بابک زنجانی در کشور‌های دیگر شناسایی و با دستور قضایی به کشور منتقل شد. بر اساس گزارش کارشناسان رسمی دادگستری، ارزش این کالا‌ها معادل کل بدهی بابک زنجانی است. محموله واردشده همان‌گونه که رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده حاوی دارایی‌های ارزی است که به خزانه بانک مرکزی منتقل شده است، بنابراین با توجه به ارزش دارایی‌های منتقل‌شده بابک زنجانی به کشور و با عنایت به پیش‌بینی تخفیف مجازات در حکم بابک زنجانی، با درخواست عفو بابک زنجانی موافقت شد و مجازات اعدام وی به ۲۰ سال حبس کاهش یافت.»عصرایران

 

لازم به ذکر است درج اخبار حواشی هفتگی حوزه نفت و انرژی در این بخش به منزله تایید آنها نیست و سایت تحلیلی خبری نفتی‌ها صرفا گردآورنده اخبار در این بخش خبری می‌باشد.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/189666

کلیدواژه

حوزه نفت و انرژی

قاچاق سوخت

حاشیه‌های نفت و انرژی

رییس شورای شهر تهران

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها