نفت / شناسه خبر: 95790 / تاریخ انتشار : 1401/12/14 07:42
|

سرنوشت ۶ درصد سهم هلدینگ خلیج فارس چگونه رقم می‌خورد؟/ پول بازنشستگان نفت برای افزایش قدرت آقای رئیس هزینه می‌شود؟

اهداف(صندوق بازنشستگی نفت) و تاپیکو، ۲ مجموعه‌ای خواهند بود که احتمالا خریدار نهایی ۶.۲ سهم NPC در هلدینگ خلیج فارس در رقابت ۲۲ اسفندماه هستند...

نفتی ها /اهداف(صندوق بازنشستگی نفت) و تاپیکو، ۲ مجموعه‌ای خواهند بود که احتمالا خریدار نهایی ۶.۲ سهم NPC در هلدینگ خلیج فارس در رقابت ۲۲ اسفندماه هستند؛ اما اینکه اینبار نیز رقیب ساختگی برای این عرضه ایجاد شود تا نرخ فروش بالاتر رود در هاله‌ای از ابهام است؛ با اینحال یک چیز قابل پیش‌بینی است اینکه تاپیکو و اهداف(صندوق بازنشستگی نفت) احتمالا به توافقی برای خرید برسند؛ شاید تاپیکو با اهداف برای خرید حدود ۱.۵ درصد سهم برای تکمیل ۱۰ درصد سهم خود در هلدینگ خلیج فارس و دریافت یک صندلی هیات مدیره این هلدینگ به توافق برسد و مابقی سهم به رئیس صندوق بازنشستگی صنعت نفت و یارانش برسد!
دراین بین با توجه به آنکه اخیرا اهداف(صندوق بازنشستگی صنعت نفت)، ۱۲ درصد سهام هلدینگ خلیج فارس را به ارزش بیش از ۱۰۸ هزار میلیارد تومان خریداری کرده و تا کنون ۳۵ هزار میلیارد تومان (پرداخت قسط اول) پرداخت نموده؛ چند سوال به قوت خود باقی است! (سعی شده به سوالات پاسخ‌ احتمالی داده شود؛ اما قطعا منتظر پاسخ شفاف مسوولان به این سوالات جهت تنویر افکار عمومی خواهیم بود.)

سوال مهم:
به نظر شما با ۳۵ هزار میلیارد تومان پول امروز(قسط اول پرداخت شده)، اهداف(صندوق بازنشستگی صنعت نفت) چه کارهایی می‌توانست انجام بدهد؟

پاسخ:
ساده‌ترین پاسخ:
شاید با این رقم بهتر بود سرمایه‌گذاری در میادین نفتی چون میدان نفتی کیش انجام شود! این اتفاق از ۲ طرف به نفع کشور تمام می‌شد! اول اینکه بخشی از سرمایه مورد نیاز توسعه میادین کشورتامین می‌شد؛ دوم آنکه سود بیشتری قطعا به جیب صندوق بازنشستگی نفت ناشی از چنین سرمایه‌گذاری می‌رفت!

سوال مهم‌تر:
خرید سهام هلدینگ خلیج فارس تا چه اندازه تصمیمی سودآور است؟

پاسخ:
هلدینگ خلیج فارس مدتی است سودی تقسیم نکرده اما اگر سودی هم تقسیم کند قطعا به اندازه مبلغ خرید سهام در شرایط فعلی و رشد فعلی نرخ دلار نخواهد بود.

سوال خیلی مهم‌تر:
چرا اهداف(صندوق بازنشستگی نفت) تصمیم به خرید این سهام گرفته و امروز نیز در تلاش است تا در رقابت خرید ۶ درصد مابقی نیز شرکت کند؟

پاسخ:
این صندوق برای تعیین سه عضو هیات مدیره هلدینگ خلیج فارس و افزایش قدرت رئیس خود، به بخشی از این سهام نیازمند است! چراکه سهم اهداف در هلدینگ خلیج فارس پس از خرید ۱۲ درصد سهم اخیر، به ۳۸.۳ درصد رسید و این یعنی هنوزهم این گروه امکان تصرف ۳ صندلی در هیات مدیره این هلدینگ را ندارد!

سوال خیلی خیلی مهم‌تر:
به نظر شما پول خرید این سهام از کجا تامین شده؟

پاسخ:
نقطه تاریک مساله این احتمال تلخ است که مطالبات ارزی صندوق برای خرید این سهام به ریال تبدیل شده باشد که این خود ضرری بزرگتر برای بازنشستگان زحمتکش صنعت نفت خواهد بود.

سوال خیلی خیلی خیلی مهم‌تر:
خرید سهام هلدینگ خلیج فارس برای صندوق بازنشستگی نفت در شرایط فعلی ضرورت است؟

پاسخ:
هیچ ضرورتی وجود ندارد. شاید در بدبینانه‌ترین حالت باید گفت جلوی ضرر را هر زمان بگیریم منفعت است.

این‌ها تماما سوالات و پاسخی است که به ذهن اغلب کارشناس این حوزه و دلنگران سرمایه بازنشستگان نفت می‌رسد؛ هر چند که گاهی پاسخ‌ها بدبینانه‌تر از حالت عادی تلقی می‌شود و یا شاید سرمایه‌گذاری عنوان شده در میادین نفتی یک تصمیم عالی نباشد اما قطعا باید به یک جواب رسید و آن اینکه ۳۵ هزار میلیارد تومان پول بازنشستگان صنعت نفت که برای قسط اول خرید سهام یک هلدینگ هزینه شده و قراراست بزودی حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان دیگر شاید کمی کمتر از رقم فوق نیز از جیب بازنشستگان برای خرید مابقی در برباد رود؛ تنها سود بازنشستگان صنعت نفت از اتخاذ چنین تصمیم و خریدی در کوتاه مدت و میان مدت، افزایش قدرت رئیس صندوق بازنشستگی نفت است و لاغیر!

مخاطبین عزیز پایگاه خبری–تحلیلی نفتی‌ها؛ شما می‌توانید از طریق پست الکترونیک naftiha.ir@gmail.com و دایرکت پیج اینستاگرام نفتی‌ها به آدرس @NaftihaNews برای ارائه نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و سایر پیام‌های خود با ما در ارتباط باشید.

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/95790

کلیدواژه

تاپیکو

هلدینگ خلیج فارس

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها