نفت / شناسه خبر: 95789 / تاریخ انتشار : 1401/12/13 13:29
|

حاشیه‌های نفت و انرژی/از قول رئیس جمهور درباره ماده ۱۰ تا ماجرای حذف شبانه یک طرح بنزینی!

حوزه نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.

نفتی ها /حاشیه نخست این هفته "نفتی‌ها" را با خبر حذف شبانه یک طرح بنزینی آغاز می‌کنیم.

 ماجرا ازاین‌قرار است که تعدادی از نمایندگان مجلس معتقدند توزیع یارانه بنزین به‌درستی انجام نمی‌شود و باید سهمیه‌ای برای خانوارهای بدون خودرو تعلق بگیرد تا عدالت اجرایی شود. ازنظر این نمایندگان که مالک شریعتی، از چهره‌های سرشناس آن است می‌گویند حدود ۴۰ میلیون نفر در قالب ۱۳ میلیون خانوار، خودرو ندارند که باید به آن‌ها سهمیه بنزین تعلق بگیرد تا آن را بفروشند و کسب درآمد کنند.
در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ خبری منتشر شد که بر اساس آن، بر اساس آنچه در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده است بدون هیچ‌گونه تغییری در قیمت‌های سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومانی و آزاد ۳۰۰۰ تومانی، بخشی از بنزین ۳۰۰۰ هزارتومانی که دولت خودش آن را می‌فروشد، در قالب بنزین ۱۵۰۰ تومانی به سرپرست خانوارهای فاقد خودرو داده خواهد شد و سهم هر عضو خانواده ۱۵ لیتر خواهد بود؛ یعنی اگر یک خانواده‌ای سه عضو دارد ماهانه ۴۵ لیتر بنزین دریافت خواهد کرد. اگر خانواده ۶ نفره باشد ماهانه ۹۰ لیتر خواهد شد.
مالک شریعتی با تائید این خبر گفته بود اتفاق خوبی در مجلس کلید خورده است اما این خوشحالی چندان دوام نداشت؛ چند روز بعد، سید شمس‌الدین حسینی، رئیس کمیسیون تلفیق مجلس در نشستی خبری اعلام کرد طرح تخصیص بنزین به خانوارهای فاقد خودرو در این کمیسیون رد شده است.
این خبر موجب تعجب بسیاری از افرادی شد که پیگیر اخبار بودجه بودند؛ مالک شریعتی به‌عنوان سخنگوی کمیسیون انرژی هم در توییتی نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و روایت جالبی را در این خصوص ارائه کرد.
او گفته است در تاریخ ۲۷ بهمن این پیشنهاد از سوی کمیسیون انرژی به کمیسیون تلفیق ارائه شد که پس از رای گیری، مردود اعلام شد. با اعتراض شریعتی به قانونی نبودن رای گیری، سید شمس‌الدین حسینی قول داد در جلسه پس از غروب کمیسیون، دوباره رای گیری انجام شود.
درنهایت، در جلسه شب کمیسیون انرژی بحث بالا گرفت و بررسی آن به جمعه صبح مورخ ۲۸ بهمن موکول شد؛ درنهایت این پیشنهاد، به‌عنوان طرح مجلس پذیرفته شد اما این پایان کار نبود. در جریان تعطیلات عید مبعث، حسینی ترجیح داد دوباره به نظر اول خود بازگردد و پیشنهاد کمیسیون انرژی را مردود اعلام کند.
پس‌ازاین اتفاق، کمیسیون انرژی و معاون قوانین مجلس نسبت به این موضوع اعتراض کردند که چرا باید این مصوبه از گزارش کمیسیون تلفیق حذف شود؟ نهایتاً، جلسه دیگری در دفتر رئیس مجلس برگزار می‌شود که حسینی می‌گوید مسئولیت حذف این مصوبه را می‌پذیرم تا همه‌چیز پایان یابد.
این اتفاق در حالی رخ‌داده که دولت و وزارت نفت با این طرح مخالف است و حسینی که گفته می‌شود پس از پایان بررسی بودجه، به‌عنوان وزیر اقتصاد معرفی می‌شود، کاملاً در زمین دولت بازی کرده است. البته شریعتی گفته است این طرح را از مسیر دیگری به‌پیش خواهد برد که البته مشخص نیست در این مسیر موفق باشد یا خیر.

 

حاشیه دوم این هفته هم به وعده جدید  وزیر نفت درباره فاز ۱۱ می‌پردازد.

 جواد اوجی در گفت‌ وگو با بخش خبر ساعت ۱۴ شبکه یک سیما اظهار کرد: امروز پالایشگاه فاز ۱۴ پارس‌جنوبی با ظرفیت دریافت روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز خام به بهره‌برداری رسید که ظرفیت فرآورش آن روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب است و این رقم به ظرفیت پالایشی گاز کشور اضافه می‌شود.
وی افزود: افزون بر این، با راه‌اندازی این پالایشگاه روزانه بیش از ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی، سالانه نزدیک به یک تن گاز مایع (ال‌پی‌جی)، یک میلیون تن گاز اتان و روزانه ۴۰۰ تن گوگرد تولید خواهد شد.
وی تأکید کرد: پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی، ایرانی‌ ترین پالایشگاه در کشور است که بیش از ۷۵ درصد تجهیزات آن از توان سازندگان داخل کشور و از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده شده است.
وی تصریح کرد: با راه‌اندازی این پروژه، ظرفیت پالایشی کشور ۵۰ میلیون متر مکعب افزایش می‌ یابد که کمک شایانی به بحث تأمین انرژی در داخل کشور خواهد بود.
آقای اوجی حجم سرمایه‌گذاری انجام شده در این پروژه را ۲.۷ میلیارد دلار اعلام و بیان کرد: بر اساس محاسبات کارشناسی، درآمد یک سال محصولات تولیدی در این پالایشگاه، نزدیک به ۳ میلیارد دلار خواهد بود.
وی افزود: این آخرین پالایشگاه منطقه پارس جنوبی است که با اجرای آن، پرونده پالایشگاه‌های گازی در این منطقه بسته شد و با راه‌اندازی فاز ۱۱ ظرف یک تا دو ماه آینده از سوی همکاران من در شرکت ملی نفت ایران، پرونده توسعه پارس جنوبی بسته خواهد شد.
وی تأکید کرد: چهار طرح دیگر نیز امروز به افتتاح رسید که ارزش مجموع این طرح‌ها ۳.۵ میلیارد دلار است.
وی گفت: با تلاش صنعتگران ایرانی، خوشبختانه زمستان سرد امسال را بدون هیچ خللی در بخش پایین‌دست و بالادست سپری کردیم.

 

حاشیه سوم این هفته هم به سکوت وزارت نفت درباره سفر رئیس گازپروم به ایران می‌پردازد.

هفته گذشته بود که کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه از سفر الکسی میلر، رئیس گازپروم به ایران خبر داد؛ فردای اعلام این خبر، میلر که بازوی گازی پوتین محسوب می‌شود به تهران آمد و جلسات خود را برگزار کرد.

باوجود اعلام این خبر توسط سفیر ایران، رسانه‌های دولتی و شانا از پوشش این خبر سرباز زدند و خبری دراین‌باره روی خروجی خود قرار ندادند. این در حالی بود که اصولاً وزارت نفت حتی سفر یک مقام غیررسمی روسیه به ایران را تبدیل به یک خط خبری می‌کرد ولی این بار خبری از این موضوع نبود.
در سکوت عجیب وزارت نفت، اما گازپروم روسیه در یک بیانیه اعلام کرد: هیئتی از این شرکت به ریاست الکسی میلر، رئیس هیئت‌مدیره این هلدینگ، در جریان سفر خود به ایران، در مورد افزایش همکاری‌ها و پیشبرد تفاهم‌نامه انرژی با شرکت ملی نفت ایران بحث و تبادل‌نظر کردند.
در این بیانیه آمده است: نمایندگان گازپروم به سرپرستی الکسی میلر، رئیس کمیته مدیریت این شرکت، امروز به جمهوری اسلامی ایران سفر کردند. در بخشی از این سفر، دیدار‌های کاری الکسی میلر با محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور، جواد اوجی، وزیر نفت و رئیس هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت ایران و محسن خجسته مهر، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در تهران برگزار شد.
به گفته شرکت دولتی گازپروم، در این نشست‌ها زمینه‌های همکاری در بخش انرژی در پیشبرد تفاهم‌نامه امضا شده بین گازپروم و شرکت ملی نفت ایران در سال ۲۰۲۲ موردبررسی قرار گرفت. هدف از امضای این سند ارزیابی چشم‌انداز همکاری در حوزه‌های زیر اعلام شده است:توسعه میادین گاز و نفت ایران، انجام معاملات سوآپ با گاز طبیعی و فرآورده‌های نفتی، اجرای پروژه‌های LNG در مقیاس بزرگ و کوچک، ساخت خطوط لوله گاز و همکاری در زمینه‌های علم و فناوری.
بااین‌وجود، هیچ خبری از سوی رسانه‌های دولتی دراین‌باره منتشر نشد و مانند تفاهم‌نامه عجیب چند ماه پیش، خبری از شوآف و نمایش نبود.
موضوع ازاین‌قرار است که در تاریخ ۲۸ تیر ۱۴۰۱ محسن خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت در حضور مترجم شرکت گازپروم سندی را امضا کرد که به اسم تفاهم‌نامه ۴۰ میلیارد دلاری میان ایران و روسیه به افکار عمومی قالب شد. این تفاهم‌نامه یک سند غیر الزام‌آور است و به حدی ابتدایی و بی‌ارزش است که هیچ‌یک از مدیران شرکت گازپروم به ایران نیامدند و به‌جای خود، خانم مترجمی را در کنار خجسته مهر نشاندند تا وی این برگه را امضا کند.
اما در مقابل ادعای وزارت نفت که معتقد بود ۴۰ میلیارد دلار روس‌ها به‌زودی وارد کشور می‌شود، گازپروم در تارنمای رسمی خود فقط به امضای یک سند همکاری اکتفا کرده است که بسیار کلی‌تر از چیزی بود که وزارت نفت از آن می‌گفت. نکته جالب‌تر اینجا بود که گازپروم اصلاً اشاره‌ای به ۴۰ میلیارد دلار نکرده است که همین موضوع نشان داد، پای یک دستاورد سازی دیگر در میان است.
حالا پس از چند ماه از آن تفاهم‌نامه گنگ، میلر به تهران آمد و جلساتی را برگزار کرد ولی این پرسش بزرگ به وجود آمد که چرا رسانه‌های دولتی دراین‌باره سکوت کردند و وزارت نفت هم، برخلاف رویه گذشته خود هیچ جزئیاتی از جلسات برگزار شده را رسانه‌ای نکرد./میز نفت

حاشیه بعدی  هم  قول رئیس جمهور درباره ماده ۱۰ می‌پردازد.

سید ابراهیم رئیسی در جریان دور دوم سفرهای استانی دولت مردمی، در استان بوشهر و در آیین افتتاح فاز ۱۴ پالایشگاه پارس جنوبی به عنوان ایرانی‌ترین فاز این مجموعه گفت: امروز، روز بسیار خوشحال کننده‌ای است چرا که شاهد بهره‌برداری رسمی از یکی از جلوه‌های اراده قوی و کار و تلاشی ماندگار در این منطقه هستیم.
رئیس‌جمهوری افزود: بهره‌برداری از فاز ۱۴ مجموعه پالایشگاه پارس جنوبی جلوه عزم و اراده بلند و تحقق شعار ما می‌توانیم است که با همه وجود اجرایی شده است؛ مجموعه‌ای که با دست توانمند ایرانی، با کالای ایرانی، طراحی، مشورت و با اجرای متخصصان و کارگران ایرانی اجرا شده است.
رئیسی با قدردانی از همه دست‌اندرکاران، مجریان، متخصصان و به خصوص کارگران عزیزی که زیر آفتاب طاقت‌فرسای این منطقه برای ساخت این پالایشگاه تلاش کردند، اظهارکرد: امروز منافع این پالایشگاه و محصولات آن می‌تواند بخش‌های مهمی از صنعت نفت و انرژی کشور را فعال کند.
رئیس‌جمهوری در ادامه توجه به کارگران را مورد تاکید قرار داد و گفت: رویکرد اتخاذ شده مبنی بر اینکه هم پیمانکار مورد حمایت قرار گیرد و هم پیمانکار، کارگران را مورد حمایت قرار دهد، قابل تقدیر است.
رئیسی افزود: تحت هیچ شرایطی نباید حق کارگران نادیده گرفته شود و حتی یک ماه حقوق آنها به تعویق بیفتد. اگر در اعتبارات پروژه‌ها کاستی وجود دارد نباید در حقوق و دستمزد کارگران لحاظ شود.​

حاشیه آخر این هفته هم به جریمه ۱۸ میلیارد دلاری در انتظار پاکستان به دلیل عدم واردات گاز ایران می‌پردازد.

 وزارت نفت اسلام آباد کمیته حساب‌های عمومی را مطلع کرده است که در صورت عدم تکمیل پروژه انتقال خط لوله گاز ایران به پاکستان، بیم آن می‌رود که این کشور ۱۸ میلیارد دلار جریمه متحمل شود.
به گزارش میز نفت :به نقل از  روزنامه جنگ، کمیته حساب‌های عمومی پاکستان به وزارت امور خارجه اسلام آباد دستور داد تا در زمینه تجدید نظر خرید گاز پاکستان از ایران با سفیر آمریکا گفتگو کند.
در همین راستا، جلسه کمیته حساب‌های عمومی پاکستان روز چهارشنبه به ریاست "نور عالم خان" رئیس این کمیته و با حضور مسئولین سازمان‌های دولتی و اعضاء کمیته در محل مجلس برگزار شد و در آن مشخص شد که ۳۲۵ میلیارد روپیه بعنوان پروژه توسعه زیرساخت‌های گازی دریافت شده است، اما تنها ۲ میلیارد آن هزینه شده و پروژه‌ای اجرا نمی‌شود.
رئیس کمیته حساب‌های عمومی پاکستان در جریان این جلسه اظهار کرد:" آمریکا باید ۱۸ میلیارد دلار به ما کمک مالی کند، یا اجازه اجرای این قرارداد را صادر کند./تسنیم

 

لازم به ذکر است درج اخبار حواشی هفتگی حوزه نفت و انرژی در این بخش به منزله تایید آنها نیست و سایت تحلیلی خبری نفتی‌ها صرفا گردآورنده اخبار در این بخش خبری می‌باشد.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/95789

کلیدواژه

ماده ۱۰

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها