نفت / شناسه خبر: 84764 / تاریخ انتشار : 1401/9/1 15:52
|

ماجرای خبر مهم بنزینی دولت در اولین روز آذر!

باید به این موضوع حیاتی جدای از فضاهای موجود و به صورت کاملا تخصصی نگاه شود جوری که نه سیخ بسوز و نه کباب که نه سرانجام بعد از محقق شدن خودکفایی وارد کننده بنزین شویم و نه ...

نفتی ها /فائزه پناهی_ امروز سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به گزارش یکی از روزنامه های رسمی کشور مبنی بر میزان کسری بودجه و علت آن که به ذعم این گزارش، ناشی از عدم گرانی بنزین در سال جاری بوده است، اعلام نمود: به استناد ماده ۳۹ قانون برنامه ششم توسعه، قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، تبصره (۱۴) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و قوانین بودجه سنواتی، منابع حاصل از فروش داخلی فرآورده‌های نفتی از جمله بنزین جزو منابع سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها بوده و ارتباطی با بودجه عمومی دولت ندارد؛ در این راستا تمامی منابع حاصل از فروش داخلی فرآورده‌های نفتی به‌حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نزد خزانه واریز و بر اساس ردیف‌های مصوب مصارف جدول تبصره (۱۴) قوانین بودجه سنواتی توسط سازمان برنامه و بودجه کشور برای پرداخت یارانه نقدی و سایر ردیف‌های قانونی تبصره مذکور تخصیص داده می‌شود.

این سازمان در ادامه اما تاکید نموده است که، با توجه به موارد یاد شده دولت در صورت وجود کسری بودجه، برای تأمین آن در بودجه عمومی خود قانوناً اختیاری برای اختصاص منابع ناشی از فروش فرآورده‌های نفتی به درآمدهای عمومی دولت را ندارد. از طرف دیگر دولت به‌صورت متداوم هرگونه افزایش قیمت بنزین را تکذیب کرده است و برنامه نیز برای اصلاح قیمت بنزین ندارد. معلوم نیست چرا برخی جریان‌های سیاسی به هر بهانه و بدون داشتن اطلاعات دائم از قصد دولت برای افزایش قیمت بنزین می‌گویند، آیا در شرایط فعلی دامن‌زدن به التهابات افکار عمومی در جهت منافع ملی است؟

نکته اما اینجاست که علی رغم تمام تکدیب‌ها و تاییدهایی که این چند مدت درباره افزایش قیمت بنزین از دهان مسئولین و رسانه های  خصوصی و حتی دولتی خارج شده است برخورد قاطع و خاصی صورت نگرفته و ذاتا این سوال مطرح می‌شود که چرا باید یک روزنامه یا رسانه دولتی هم از  احتمال افزایش بهای بنزین و یا زمینه چینی برای محقق شدنش بگوید و بعد از  بلند شدن قیل و قال یک مقام مسئول بیاید و آن را تکذیب کند و دوباره بعد از  چند مدت دیگر همین بازی ادامه پیدا کند. 

برای مثال روزنامه ایران هم روز گذشته با تاکید برای این موضوع که میران قاچاق بنزین در دولت روحانی به مراتب کمتر از  دولت فعلی است نوشت یکی از علل مهم این اتفاق  فاصله حداقل ۵۰ سنتی میان قیمت هر لیتر بنزین در ایران و کشورهای همسایه است و تا پیش از این سوخت محبوب قاچاقچیان نفت گاز بود اما حالا با توجه به فاصله قیمت بنزین در ایران و همسایگان، قاچاقچیان ریسک قاچاق بنزین را هم به جان خریده‌اند و بنزین کشور را به همسایگان از جمله پاکستان و افغانستان قاچاق کرده است.

در ادامه این گزارش آمده: «بنزین در افغانستان و پاکستان لیتری یک دلار و در کشورهای همسایه غربی مانند ترکیه ۱.۲ دلار است. در کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز نرخ‌ها بین ۳۴ تا ۸۷ سنت است. برای مثال در عراق هر لیتر بنزین اکنون ۵۱ سنت فروخته می‌شود. در امارات این رقم به ۸۷ سنت می‌رسد. از این رو در قاچاق همان ۳ میلیون لیتر بنزین، روزانه نزدیک به ۲ میلیون دلار سود نصیب قاچاقچیان می‌شد و بدون شک هنوز هم بخشی از تقاضای بنزین مربوط به بحث قاچاق است. اما از آنجایی که رقم دقیقی از میزان قاچاق وجود ندارد، نمی‌توان عدد دقیقی را عنوان کرد.» گفتنی است عرضه بنزین در ایران اکنون با دو نرخ ۱۵۰۰ تومان یارانه‌ای و ۳ هزار تومان آزاد انجام می‌شود. به عبارتی هر لیتر بنزین در ایران زیر ۱۰ سنت است. در جهان فقط دو کشور ونزوئلا و لیبی بنزین ارزان‌تری نسبت به ایران دارند. بالاترین نرخ بنزین نیز مربوط به هنگ کنگ است که هر لیتر ۲.۹۵ دلار عرضه می‌شود.

اما موضوع اینجاست که می‌توان بعد از بررسی ضمنی خبرهای بنزینی این چند وقت اخیر به این نتیجه هم رسید که شاید در پس تمام این زمینه چینی‌ها و اخبار ضدو نقیض، مسئولان منتظر آمادگی جامعه برای خبر تغییر قیمت بنزین هستند، در حالی که به نظر می‌رسد راه درست این است که باید به این موضوع حیاتی جدای از فضاهای موجود و به صورت کاملا تخصصی و به دور از زمینه‌چینی‌ها نگاه شود جوری که نه سیخ بسوز و نه کباب؛ که نه سرانجام بعد از محقق شدن  خودکفایی وارد کننده بنزین شویم و نه این که در نهایت مردم شریف ایران بنزین را با بهایی  غیر کارشناسانه و غیر مطابق با شرایطشان استفاده کنند؛ و مسلما اگر تصمیم کارشناسانه باشد شرایطش هم فراهم خواهد شد.

مخاطبین عزیز پایگاه خبری–تحلیلی نفتی‌ها؛ شما می‌توانید از طریق پست الکترونیک naftiha.ir@gmail.com و دایرکت پیج اینستاگرام نفتی‌ها به آدرس @NaftihaNews برای ارائه نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و سایر پیام‌های خود با ما در ارتباط باشید.

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/84764

کلیدواژه

سازمان برنامه و بودجه

اخبار مرتبط

نظرات شما

1 نظر
نقد بزرگواران / 1401/9/6 - 00:26
متاسفانه وقتی علم در مدیریت کلان کشور جایگاه نداشته باشد این وضعیت را شاهد خواهیم بود! خیلی ها فقط جنجال ایجاد میکنند و حرف درست نمیزنند. یک ریال ایران معادل یک سیصد و شصت هزارم یک دلار است! اگر نگران قاچاق اید و قرار است هر دقیقه با بقیه کشورها مقایسه کنید باید به این پرسش ها پاسخ دهید؛ -طبق استدلال حضرات، بنزین باید بالای دو دلار شود تا قاچاق نشود.پس لیتری ۷۲۰۰۰ تومان عرضه کنید.بسم الله! و اگر میتوانید روی ۷۲۰۰۰ تومن ثابت نگهش دارید!!!! بقیه کالاها هم سی برابر کنید تا قاچاق نشوند!!! - ما که تولید کننده ایم و بر روی مخازن نشسته ایم. خداروشکر مصرف کننده تنها نیستیم. مقایسه تان با کشورهای دیگر قبول! پس لطفا یارانه و حقوق ما هم به دلار بپردازید. - برای کاهش مصرف بنزین و واردات یا تولید خو
rateup 0
 ratedown 0

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها