نفت / شناسه خبر: 84373 / تاریخ انتشار : 1401/7/20 08:46
|

چرا بورس ریخت؟

یک کارشناس بازار سرمایه ضمن تشریح دلایل ریزش این بازار در هفته‌های اخیر گفت: اکنون فرصت مناسبی برای تهیه یک پرتفوی مناسب برای کسب سود در آینده است.

نفتی ها /سعید جعفری_ کارشناس بازار سرمایه، با اشاره به ریزش‌های اخیر شاخص سهام در بازار سرمایه اظهار کرد: اثرات مسائل اقتصادی و سیاسی، خود را روی تابلوی معاملات که دماسنج اقتصاد کشور محسوب می‌شود، نشان می‌دهد. برای مثال کاهش ارزش و حجم معاملات در بازار سرمایه می‌تواند نشانگر خروج سرمایه از کشور و عدم تمایل به سرمایه گذاری در سهام شرکت‌ها باشد.

وی ادامه داد: ریسک‌های سیاسی و اقتصادی باعث می‌شود سرمایه‌گذاران محتاط‌تر شوند. هنوز چشم‌انداز روشنی درمورد پرونده هسته‌ای ایران وجود ندارد و این موضوع باعث می‌شود فضا همچنان مبهم باشد و در چنین فضایی کسی به سرمایه‌گذاری در بازارهای مولد مانند بازار سهام تمایلی ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وضعیت بازارهای جهانی نیز اظهار کرد: از طرف دیگر شاهد رکود در بازارهای جهانی هستیم؛ موضوعی که باعث شده است قیمت کالاها در بازارهای جهانی افت پیدا کند و در نتیجه باعث افت کالاهای شرکت‌های صادرات‌محور شده است.

جعفری با بیان اینکه بانک مرکزی نرخ ارز شرکت‌های صادراتی را سرکوب می‌کند، گفت: شرکت‌ها ارز خود را در سامانه نیما به نرخ دستوری عرضه می‌کنند که حدود ۲۰ درصد کمتر از قیمت ارز در بازار آزاد است.

وی همچنین مدعی شد که نرخ سود سپرده در برخی بانک‌ها تا سطح ۲۴ درصد هم افزایش یافته که به معنی افزایش بازدهی یک سرمایه‌گذاری بدون ریسک است. این اتفاق باعث می‌شود قیمت‌ها در بازار سهام کاهش پیدا کند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به وضعیت بازار سرمایه در ابتدای سال ۱۳۹۹، توضیح داد: برخلاف اوایل سال ۱۳۹۹ که بازار گران بود و توصیه می شد افراد وارد بازار نشوند، درحال حاضر فرصت اینکه بتوان پرتفوی مناسبی با افق حدود دو سال آماده کرد محیا است و این فرصت احتمالا تا نیمه پاییز و اوایل آذرماه وجود دارد، زیرا سهام ارزنده‌ای در بازار است. مردم فقط زمانی جذب بازار سرمایه می‌شوند که روی بورس است اما درحال حاضر سهم‌های خوبی در بازار است که نسبت به ۲۴ درصد سودبانکی سود بیشتری عاید متقاضیان خواهد کرد.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/84373

کلیدواژه

بازار سرمایه

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها