نفت / شناسه خبر: 84291 / تاریخ انتشار : 1401/7/4 10:51
|

احداث پالایشگاه ۶۰ هزار بشکه ای میعانات گازی در جزیره قشم

با احداث این پالایشگاه روزانه ۶ میلیون لیتر و در سال ۲ میلیارد لیتر به ظرفیت تولید بنزین کشور افزوده خواهد شد.

نفتی ها /نفت قشم در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نخستین پالایشگاه نفت سنگین ایران در جزیره قشم احداث شده و عمده محصولات این پالایشگاه حدود یک میلیون تن قیر و ۸۰۰ هزار بشکه محصول برش سبک نفتی (LFS) است که برای نخستین بار در کشور تولید می‌شود.
وی افزود: عمده بازارهای صادراتی محصولات تولیدی در پالایشگاه نفت سنگین قشم، کشورهای هند و چین هستند.
دشمن فنا با بیان اینکه "این پالایشگاه نخستین پالایشگاه نفت خام سنگین و اولین واحد پالایشی قشم است"، گفت: برخلاف تولیدکنندگان دیگر قیر که خوراک وکیوم باتوم استفاده می‌کنند، پالایشگاه قشم، قیر را مستقیم از نفت خام سنگین تولید می‌کند که کیفیت بهتری دارد و از همین رو توانسته استانداردهای هند و چین را برای صادرات بگیرد.
مدیرعامل شرکت بهین پالایش نفت قشم در خصوص محصول جدید LFS گفت: این محصول، محصولی پر ارزش است که می‌تواند در پالایشگاه‌هایی که ضریب پیچیدگی بالاتری دارد، با مخلوط شدن با خوراک آنها علاوه بر سبک کردن خوراک، سوددهی پالایشگاه‌ها را افزایش می‌دهد و کمک می‌کند محصولات متنوع‌تری تولید کنند.
وی ادامه داد: یکی دیگر از مزیت‌های این پالایشگاه، اسکله اختصاصی است که در کنار آن تاسیس شده؛ این اسکله مزیت خوبی را ایجاد کرده و مشتریان برای دریافت محصول مجبور به انتظار در بنادر کشور نخواهند بود. 
مدیرعامل شرکت بهین پالایش نفت قشم با بیان اینکه "برای ساخت این پالایشگاه، بیش از ۲۵۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری انجام شده"، گفت: با توجه به صادرات محصولات تولیدی در پالایشگاه نفت خام سنگین قشم از همین جزیره، برای نخستین بار، تراز واردات و صادرات منطقه آزاد قشم مثبت شده است.
دشمن‌فنا با بیان اینکه "این پالایشگاه به طریقی طراحی شده که نفت خام سبک می‌تواند به برش‌های نفتا، نفت سفید و گازوئیل تبدیل شود"، گفت: در ابتدا قرار بود فاز ۲ این پالایشگاه کاملاً شبیه به فاز نخست آن ساخته شود؛ اما در حالی که پیشرفت فیزیکی احداث فاز دوم به ۳۰ درصد رسیده، به دنبال آن هستیم تا با مذاکراتی که با لایسنسور پالایشگاه داریم، فاز ۲ را در صورت امکان بازطراحی بهینه کنیم تا محصولاتی با ارزش‌افزوده بالاتری تولید شود.
مدیرعامل شرکت بهین پالایش نفت قشم تصریح کرد: پیش از این قرار بود یک واحد پالایشی میعانات گازی در سیراف توسط شرکت گسترش انرژی پاسارگاد ایجاد شود؛ اما از آنجا که هنوز اقدامی برای ساخت یوتولیتی برای پروژه سیراف انجام نشده، تصمیم گرفتیم تا با توجه به وجود یوتولیتی مورد نیاز در قشم، این پروژه را در این جزیره اجرا کنیم.
وی افزود: سرمایه‌گذاری بر روی پالایشگاه ۶۰ هزار بشکه‌ای میعانات گازی پاسارگاد قشم با هدف جلوگیری از خام‌فروشی میعانات گازی، ایجاد ارزش‌افزوده، اشتغال‌زایی و تضمین تولید حداکثری از میادین گاز پارس جنوبی با محصولات نفتا سبک و سنگین و گاز مایع توسط شرکت جاوید انرژی پرتو در دست اقدام است.
دشمن‌فنا با بیان اینکه "با توجه به سرمایه‌گذاری‌هایی که در منطقه قشم شده بود و یوتولیتی موجود و اسکله در این منطقه، این پالایشگاه ۶۰ هزار بشکه‌ای میعانات گازی از سیراف به قشم منتقل شد"، گفت: برای احداث این پالایشگاه ۶۰ هزار بشکه‌ای، سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری نیاز است که با اضافه کردن یک واحد جدید، بنزین نیز در سبد محصولات آن قرار خواهد گرفت؛ این در شرایطی است که در پروژه سیراف بنزینی تولید نمی‌شد و محصولات شامل گاز مایع، نفتای سبک و سنگین و نفتگاز بود؛ اما در اینجا نفتای سنگین به بنزین تبدیل می‌شود و از نیمه‌خام‌فروشی محصولات نیز جلوگیری خواهد شد.
وی ادامه داد: میزان تولید بنزین از این پالایشگاه که در مدت ۳۶ ماه ساخته خواهد شد، روزانه ۳۰ هزار بشکه و معادل ۶ میلیون لیتر در روز  است و با اجرای این پالایشگاه ۶۰ هزار بشکه‌ای میعانات گازی در قشم، سالانه ۲ میلیارد لیتر به ظرفیت تولید بنزین کشور اضافه خواهد شد.
مدیرعامل شرکت بهین پالایش نفت قشم با بیان اینکه "برای تامین خوراک نیز از خط لوله‌ای که از بندرعباس تا جنوب جزیره قشم احداث شده استفاده می‌کنیم"، گفت: کلیه محصولات تولیدی این پالایشگاه صادر می شود و مجموع درآمد صادراتی اولین پالایشگاه نفت سنگین ایران سالانه یک میلیارد دلار برآورد می‌شود./تسنیم

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/84291

کلیدواژه

میعانات گازی در جزیره قشم

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها