نفت / شناسه خبر: 84181 / تاریخ انتشار : 1401/6/19 15:12
|

حاشیه‌های نفت و انرژی/از پیشنهاد جدید وزارت نفت به وزارت امور خارجه تا ماجرای یک آمارسازی عجیب از صادرات نفت!

حوزه نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.

نفتی ها /نخستین حاشیه هفته گذشته حوزه نفت و انرژی را به بازار داغ شایعات و اما و اگرهای بنزینی اختصاص می‌دهیم که فضای بازار بنزین را به شدت متشنج کرده است و گویا کسی هم خیال ندارد قدری ارامش به این بازار  تزریق کند.

حالا بنا بر اعتقاد بسیاری گل به خودی وزارت نفت در تصمیمات مربوط به بنزین و کارت سوخت، منجر به عدم اعتماد مردم به دولت شده بطوری که با تصمیمات عجیب این وزارتخانه، افکار عمومی به این نتیجه رسیده که افزایش قیمت بنزین حتمی است.
موضوع مربوط به بنزین و اظهارات یک‌باره مدیرعامل پالایش و پخش است؛ جلیل سالاری هفته گذشته بی‌مقدمه به رسانه‌ها آمد و گفت ۱۰۰ لیتر از سهمیه بنزین ۳ هزارتومانی کارت‌های سوخت کم می‌شود. این خبر در حالی اعلام شد که بیشتر مردم از وجود چنین سهمیه‌ای اطلاع نداشتند و به همین دلیل، شوکی بنزینی به مردم وارد شد و شایعات افزایش قیمت این فرآورده نفتی را تقویت کرد.
گرچه در ادامه ماجرا، مسئولان وزارت نفت به مردم اطمینان دادند جای نگرانی نیست اما با جمع‌آوری کارت‌های سوخت برخی جایگاه‌ها، کسی توضیحات این وزارتخانه را باور نکرد. کار که از کار گذشت، وزارت نفت تصمیم گرفت قید اطلاع‌رسانی را زده و بدون هیچ اطلاعی به مردم کار خود را بکند؛ چیزی شبیه به افتادن از آن‌سوی بام!
در جدیدترین تصمیم این وزارتخانه، سوخت‌گیری با کارت‌های سوخت جایگاه داران محدودشده و هر خودرویی در هر سوخت‌گیری، نمی‌تواند بیش از ۳۰ لیتر بنزین به باکش بریزد؛ به‌محض آنکه ۳۰ لیتر روی نشانگر پمپ نقش می‌بندد، سوخت‌گیری قفل‌شده و کارت سوخت غیرفعال می‌شود!
این اتفاق از روز شنبه رخ‌داده و باوجود اعتراضات مردم نسبت به این موضوع، وزارت نفت کاملاً خود را کنار کشیده و هیچ توضیحی دراین‌باره نمی‌دهد؛ درست برخلاف هفته گذشته که با اطلاع‌رسانی غلط و هیجانی، حساسیت جامعه را بالا می‌برد و امروز، به این نتیجه رسیده که سکوتش بهتر از اطلاع‌رسانی مبتدیانه و هزینه‌ساز است.
دیگر تقریباً بخش بیشتر جامعه پذیرفته‌اند دولت می‌خواهد بنزین را گران کند که مهم‌ترین دلیل نهادینه شدن چنین ذهنیتی، اطلاع‌رسانی ضعیف شرکت ملی پالایش و پخش و در مرحله بعد، تحرکات زیرپوستی و بدون پاسخ وزارت نفت در حوزه بنزین است.

حاشیه دوم این هفته هم به ماجرای  فرزند معاون وزیر نفت وسفرش به خارج از  کشور اختصاص دارد که در هفته ای که گذشت سروصدای زیادی به پا کرد، نکته جال تر اما اینجا بود که عمده این افشاگری‌ها به صورت شاید نخواسته توسط مشاور این فرد اتفاق افتاد!

ماجرا از جایی آغاز شد که ​مهدی عرفاتی دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی در توییتی از واکنش رئیس‌جمهور به مهاجرت یکی از فرزندان معاونان وزیر نوشت کهبه گفته رسانه‌ها د منظور او محسن خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت  بود اما این توئیت و خبر نه تایید شد و نه تکدیب؛ در این میان بسیاری هم بین انسیه خز علی  و خجسته مهر دو به شک بودند که منظور این توئیت و دستور رئیس جمهور کدام فرد است که هر چند باز هم خانم خزعلی مشاور رئیس جمهور بود نه مشاور وزیر تا این که حسین ملک میرزایی مشاور محسن خجسته مهر در توییتی نسبت به این اتفاقات واکنش نشان داد و با تائید این موضوع نوشت که پسر خجسته مهر قصد مهاجرت ندارد بلکه با رتبه ممتاز پذیرش تحصیلی شده است.


او در رشته توییت خود با صراحت تمام، هیچ راه تکذیبی برای مدیرعامل شرکت ملی نفت نگذاشته و رسماً اعلام نمود فرد مورد نظر خجسته مهر است...

حاشیه بعدی  هم پیشنهاد وزارت نفت به وزارت امور خارجه و حضور ال ام جی در مذاکرات برجام می‌پردازد.

یک منبع اگاه از پیشنهاد وزارت نفت به وزارت امور خارجه برای قرار دادن موضوع پروژه ایران ال ان جی در مذاکرات برجام خبر داد.

نگاه ویژه اروپا به ال ان جی، چنان از اهمیت برخوردار بود که بروکسل تصمیم گرفت ایران را برای ساخت تاسیسات ال ان جی یاری کند. تمرکز هم بر پروژه ایران ال ان جی بود که توربین‌های گازی آن در آلمان انبار شده بود. این پروژه در اوایل دولت نهم کلید خورد و قرار بود با ساخت آن، سالانه ۵/۲ میلیون تن ال ان جی راهی بازارها شود.
شرکت ملی نفت لایسنس این پروژه را به مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار از شرکت لینده آلمان خرید و تجهیزات پیچیده آن را به شرکت‌های لینده و زیمنس سفارش داد. تجهیزات که ساخته شد، تحریم‌ها به میان آمد به این بهانه که توربین‌ها و برخی تجهیزات کاربرد دوگانه دارند و ممکن است در تاسیسات هسته‌ای به کار گرفته شوند،
از صادرات آن به ایران جلوگیری شد تا سرمایه‌گذاری دو میلیارد دلاری شرکت نفت، زیر آفتاب رها شود. حالا قرار است رفع تحریم این پروژه در دستور کار قرار بگیرد و دو طرف به این نتیجه رسیده‌اند که در صورت تحقق این موضوع هم ایران صاحب ال ان جی می‌شود و هم اروپا می‌تواند روی خرید گاز مایع از کشورمان حساب باز کند. 
ورود گاز به برجام 
یک منبع آگاه در وزارت نفت در گفت‌وگو با جام‌جم با تایید ورود گاز به مذاکرات برجام گفت: وزارت نفت چند ماه پیش رسما موضع خود را به مقامات ارشد اعلام کرده و قرار شده در این باره هم توافق حاصل شود. البته غربی‌ها در مذاکرات مشکلی با این موضوع نداشته‌اند، زیرا به‌خوبی می‌دانند ورود ایران به بازار ال ان جی به امنیت انرژی آنها کمک می‌کند.
وی درباره این‌که گاز این تاسیسات از کجا تامین می‌شود، گفت: با توجه به این‌که واردات گاز از روسیه و ترکمنستان در حال بررسی است، بخشی از گاز مصرفی آزاد شده و به‌عنوان خوراک در اختیار پروژه ایران ال ان جی قرار می‌گیرد. البته باید توجه داشت در صورت رفع تحریم‌ها، تکمیل این پروژه حداقل سه سال زمانبر است که در صورت ورود شرکت‌های غربی به این پروژه، می‌توان امید داشت ایران ال ان جی در کمتر از سه سال به بهره‌برداری برسد.

حاشیه آخر این هفته هم به  ماجرای یک آمارسازی عجیب درباره صادرات نفت اختصاص دارد .

سازمان برنامه‌وبودجه برای فرار از گزارش تفریغ بودجه ۱۴۰۱، دست به انتشار اطلاعات مهمی از درآمدهای ۵ ماه امسال زده که باز هم نشان می‌دهد، وزارت نفت در فروش نفت ناکام بوده است.

چند روز پیش بود که دیوان محاسبات در گزارش تفریغ چهارماهه بودجه ۱۴۰۱ اعلام کرد که مجموع درآمدهای حاصل از صادرات نفت و گاز حدود ۶۶ هزار میلیارد تومان بوده است درحالی‌که طبق احکام بودجه‌ای، وزارت نفت در یک معادله ساده باید معادل ۱۶۶ هزار میلیارد تومان نفت می‌فروخت.
همان‌طور که مشخص است، رقم ۶۶ هزار میلیارد تومان مجموع درآمدهای نفتی و گازی است که دلیل تلفیق این دو محصول صادراتی در گزارش دیوان محاسبات، آمار ضعیف صادرات نفت بوده است.
گزارش دیوان محاسبات به این معنی است که صادرات نفت ایران معادل ۳۰۰ هزار بشکه در روز بوده است؛ همین موضوع کافی بود تا ادعاهای دولت در خصوص افزایش صادرات نفت با اماواگرهای بسیاری مواجه شود.
اندکی پس‌ازاین رسوایی، سازمان برنامه‌وبودجه گزارش ۵ ماهه‌ای از منابع درآمدی دولت منتشر کرد که در بخش نفت این گزارش، به مجموع درآمدهای حاصل از صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی اشاره شده است.
سازمان برنامه‌وبودجه با اضافه کردن درآمدهای فرآورده‌های نفتی، سعی کرد بر عدد پایین صادرات نفت سرپوش بگذارد؛ این گزارش می‌گوید وصول درآمدهای حاصل از صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی معادل ۱۱۴ هزار میلیارد تومان بوده است که باز هم با عدد ۱۶۶ هزار میلیارد تومان فاصله بسیاری دارد.
جالب است بدانید، مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه‌وبودجه هفته گذشته گفت که وزارت نفت تعهد دارد ۴۸۱ هزار میلیارد تومان تأمین منابع کند که به نسبت پنج‌ماهه، این اتفاق رخ نداده است.
حالا سؤال اصلی اینجاست که چرا برای یک‌بار هم که شده، خالص درآمد صادرات نفت منتشر نمی‌شود و درآمدهای فرآورده‌های نفتی و گازی، در عدد منابع حاصل از صادرات نفت تلفیق می‌شود؟
البته که پاسخ به این پرسش روشن است چراکه در صورت انتشار این ارقام، به‌راحتی ادعای دولتی‌ها برای اثبات افزایش میزان صادرات نفت در سال جاری زیر سؤال می‌رود./میز نفت

لازم به ذکر است درج اخبار حواشی هفتگی حوزه نفت و انرژی در این بخش به منزله تایید آنها نیست و سایت تحلیلی خبری نفتی‌ها صرفا گردآورنده اخبار در این بخش خبری می‌باشد.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/84181

کلیدواژه

صادرات نفت

راه اندازی فاز دوم منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی

وزارت نفت

خبر

وزیرنفت

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها