نفت / شناسه خبر: 52318 / تاریخ انتشار : 1400/10/21 14:30
|

تلاش می‌کنیم بودجه نفت شفاف شود/ صندوقی برای تسهیلات به بخش تولید تعلق می‌گیرد

عدم شفافیت هم در رابطه مالی دولت و نفت‌، وضعیت شرکت‌های دولتی و هم در احکام نظارتی نیست‌. تلاش ما بر این است که در لایحه‌ی فعلی بودجه نفت شفاف شود.

نفتی ها /محسن زنگنه، کارشناس اقتصادی و عضو کمیسیون برنامه و‌ بودجه مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ی بررسی تحقق اصلاح ساختاری در لایحه بودجه که با اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل برگزار شد، گفت: تلاش ما بر این است که در لایحه‌ی فعلی بودجه نفت شفاف شود. کار مهم دیگری که باید صورت بگیرد این است که ردیف‌های ارزی و ریالی جدا شوند. سوال بنده این است که اساسا چرا باید در بودجه قیمت دلار تعیین شود؟ بودجه نباید به نفت متکی باشد.
محسن زنگنه افزود: در آمدهای مالیاتی از ۲۷۰ هزار به ۴۵۰ هزار افزایش پیدا کرده و ۶۶ درصد رشد یافته اما مشخص نیست که این میزان به چه صورت تحقق پیدا خواهد کرد. به علاوه دولت در لایحه بودجه‌ پیش بینی کرده که یک میلیون و دویست هزار بشکه نفت خواهد فروخت. شاید با بررسی اعداد اینطور به نظر برسد بودجه‌ نسبت به آنچه که در سال گذشته محقق شده، صرفا ۷ درصد رشد داشته است، اما در حقیقت نسبت به میزان تحقق یافته از بودجه، بودجه ۳۸ درصد رشد داشته است.
عضو کمیسیون برنامه و‌ بودجه مجلس بیان کرد: متاسفانه در خصوص منضبط کردن و شفاف کردن شرکت‌های دولتی در لایحه فعلی تدبیر خاصی دیده نمی‌شود. سال گذشته احکام انضباطی خاصی در این زمینه تهیه کردیم که در لایحه‌ی فعلی هم‌چنان مشکلات مربوط به عدم شفافیت پابرجاست و بیان شده که خود دولت آیین نامه انضباطی برای شرکت‌های دولتی خواهد نوشت.
زنگنه گفت: عدم شفافیت هم در رابطه مالی دولت و نفت‌، وضعیت شرکت‌های دولتی و هم در احکام نظارتی نیست‌. تلاش ما بر این است که در لایحه‌ی فعلی بودجه نفت شفاف شود. کار مهم دیگری که باید صورت بگیرد این است که ردیف‌های ارزی و ریالی جدا شوند. سوال بنده این است که اساسا چرا باید در بودجه قیمت دلار تعیین شود؟ بودجه نباید به نفت متکی باشد.
محسن زنگنه، کارشناس اقتصادی و عضو کمیسیون برنامه و‌ بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: ویژگی خوب این بودجه، کاهش تراز عملیاتی است، از طرفی میزان اتکای بودجه به منابع مالیاتی نیز افزایش پیدا کرده است که امری مثبت است.
وی در پایان گفت: صندوقی تحت عنوان پیشرفت و عدالت در بودجه ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است تا منبعی برای تسهیلات به بخش تولید در سطح استان‌ها تعلق بگیرد و این مورد نیز گامی در جهت تمرکززدایی منابع بودجه و تحقق عدالت است.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/52318

کلیدواژه

کمیسیون برنامه و‌ بودجه مجلس شورای اسلامی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها