نفت / شناسه خبر: 42264 / تاریخ انتشار : 1400/10/15 14:22
|

جزئیات خواستگاران صندلی مدیریتی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس

تا کنون ۲ متقاضی برای خرید این سهام به کارگروه بررسی صلاحیت سازمان خصوصی سازی و سازمان بورس مراجعه کرده اند و در تلاش هستند تا وجه ۳۰ درصد نقدی این معامله را فراهم کنند.

نفتی ها /سازمان خصوصی سازی پیرو آگهی عمومی عرضه سهام متعلق به دولت در شرکت هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس قرار بود بلوک ۱۵ درصدی این سهام را امروز چهارشنبه بر روی تابلو معاملات عمده بورس تهران عرضه کند که به دلیل آنچه که «ایرادات موجود در مستندات ارسالی متقاضیان» عنوان شده این واگذاری لغو شد.

سازمان خصوصی سازی در ۱۱ و ۱۲ دی ماه جاری نیز بلوک‌های یک درصدی و دو درصدی سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به قیمت پایه هر سهم ۹۹۶ تومان را در بورس عرضه کرد که خریداری نداشت.

با مجوز هیئت واگذاری قرار است عرضه مجدد بلوک ۱۵ درصدی سهام مدیریتی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس از شنبه هفته آینده آگهی و طی ۲۰ روز آینده مقدمات عرضه مجدد آن فراهم شود.

بنابر اخبار موجود، تا کنون ۲ متقاضی برای خرید این سهام به کارگروه بررسی صلاحیت سازمان خصوصی سازی و سازمان بورس مراجعه کرده اند و در تلاش هستند تا وجه ۳۰ درصد نقدی این معامله را فراهم کنند. رقمی که با توجه به قیمت پایه اعلام شده از سوی سازمان خصوصی سازی چیزی در حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان را از سوی خریدار طلب می‌کند تا این سهم را به نام خود ثبت کند.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد پالایشگاه نفت تهران برای تملک این کرسی مدیریتی علاقه مند بوده و در حال بررسی خرید بلوک ۱۵ درصدی سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در قالب کنسرسیومی با مشارکت هلدینگ نفت و گاز پارسیان است.

با توجه به مالکیت ۶۹.۷ درصد سهام پالایشگاه نفت تهران از سوی شرکت‌های سرمایه گذاری استانی عدالت و با توجه به مالکیت ۴۰ درصدی سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس از سوی سرمایه گذاری‌های استانی عدالت، باید گفت در صورت معامله بلوک ۱۵ درصدی سهام «فارس» و ورود «شتران» به ترکیب مدیریتی این شرکت، در واقع این میزان سهام به ۴۹ میلیون مالک سهام عدالت فروخته شده است.

در مقابل این متقاضی نیز کنسرسیومی متشکل از شرکت گروه پتروشیمی تابان فردا (وابسته به صندوق بازنشستگی نفت)،تاپیکو وابسته به شستا و صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر حضور دارند.

در صورت تملک این دارایی و با احتساب تفویض حق رأی سایر اعضا به پتروشیمی تابان فردا می‌توان گفت صندوق بازنشستگی نفت کنترل مدیریت هلدینگ پتروشیمی خیلج فارس را به اصطلاح تیک آور خواهد کرد.

انتظاری که در تحقق آن با توجه به مشکلات تأمین نقدینگی در صندوق بازنشستگی نفت، تردید وجود دارد.

بلوک مدیریتی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در حالی برای عرضه مجدد آماده می‌شود که هنوز هیأت مدیره این شرکت برای انتخاب مدیرعامل جدید به جمع بندی نرسیده است.

این شرکت بورسی دارای طرح‌های توسعه‌ای در جریان ساخت بوده و طبق بند مصوب مجمع اخیر سهامداران می‌بایست از محل سود انباشته، افزایش سرمایه جدید خود را به ثبت رساند.

در عین حال مطالبات این شرکت از جمله در پرونده شرکت بازرگانی پتروشیمی و جریمه یک میلیارد و یکصد میلیون دلاری به نفع دولت در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته و هنوز هیچ حکم اجرایی و استفساریه ای برای نحوه اجرای آن علی رغم اجرای حکم محکومان وجود ندارد.

بلوک‌های ۱۵ درصدی شامل ۴۳ میلیارد و ۵۰ میلیون سهم به ارزش کل پایه ۵۵.۷ هزار میلیارد تومان بصورت ۳۰ درصد نقد و اقساط ۴ ساله است که هر ۶ ماه یکبار باید پرداخت شود.این بلوک مدیریتی به قیمت تابلوی بورس به علاوه ۳۰ درصد اضافه ارزش یا ترینیوم ارائه می‌شود./مهر

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/42264

کلیدواژه

سازمان خصوصی سازی

هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها