نفت / شناسه خبر: 42216 / تاریخ انتشار : 1400/10/12 07:56
|

رمزگشائی از برگزاری یک مناقصه و یک قرارداد پر ابهام در پتروشیمی پادجم/ گاوبندی شده است؟+ مستندات

بنابر مستندات منتشر شده دراین گزارش، پرده از ابهام در برگزاری یکی از مناقصه‌های این شرکت با دستورمستقیم آقای مدیرعامل برداشت که احتمالا با ورودنهادهای نظارتی براین امر ابعاد گسترده‌تری فاش خواهد شد...

نفتی ها /پس از انتشار فیش‌های حقوقی برخی از مدیران پتروشیمی پادجم با عنوان فیش‌های نجومی در رسانه‌ها اینبار باید بنابر مستندات منتشر شده دراین گزارش، پرده از ابهام در برگزاری یکی از مناقصه‌های این شرکت با دستورمستقیم آقای مدیرعامل برداشت که احتمالا با ورودنهادهای نظارتی براین امر ابعاد گسترده‌تری از ابهامات موجود در بخش قراردادهای این شرکت فاش خواهد شد؛ اگرچه شنیده‌های "نفتی‌ها" حاکی از ورود سازمان بازرسی به برخی از تخلفات در شرکت پتروشیمی پادجم حکایت می‌کند.
بنابر مستندات موجود، پتروشیمی پادجم اوایل اسفندماه سال گذشته انتخاب مشاور مهندسی جهت اخذ خدمات تکمیلی مهندسی تفصیلی، مهندسی خرید و مهندسی کارگاهی(بخش‌های باقیمانده پروژه (Rubber/ABS) را به مناقصه می‌رود و قرار می‌شود تنها شرکت‌هایی دراین مناقصه شرکت کنند که از رتبه بندی لازم برخوردارباشند.
نکته حائز اهمیت دیگر آنکه در بند ۵ دعوتنامه این مناقصه با عنوان سایر شرایط قید گردیده است: "به پیشنهادات ناقص و مبهم و مشروط و فاقد ضمانتنامه یا قبض سپرده و پیشنهاداتی که با شرایط این مناقصه مغایرت داشته باشد و یا بعد از مدت مقرر در بند “ ۳ “ این دعوتنامه تسلیم گردد، ترتیب اثر داده نخواهد شد."


اما به یکباره پس از پایان مهلت اعلام شده یعنی ۹ اسفندماه سال گذشته که آخرین مهلت ارائه مدارک بوده و بنابر تاکید شرکت هیچگونه وقتی برای شرکت‌ها پس از آن حتی در جهت تکمیل مدارک قائل نخواهند شد؛ به یکباره در تاریخ ۱۸ اسفندماه نامه ای از کمیسیون معاملات به دست آقای مدیرعامل می‌رسد با این عنوان که شرکت "ط-ن" که ظاهرا رتبه بندی وی در درخواست اولیه مشخص نبوده بدین معنی که مدارک این شرکت ناقص بوده و بنابر قوانین باید از لیست شرکت‌های حائز صلاحیت برای حضور در مناقصه کنار گذاشته می‌شده؛ رتبه‌بندی‌اش مشخص و دارای رتبه ۱ نفت و گاز و پتروشیمی است و اگر آقای مدیرعامل موافقت فرمایند به لیست شرکت‌ها افزوده شود.
نامه موجود که در گزارش "نفتی‌ها" منتشر گردیده نیز نشان می‌دهد که آقای مدیرعامل مهر تایید به این امر برخلاف قوانین مناقصه زده اما قابل تامل‌تر آنکه مدیر حراست این شرکت این نامه کمیسیون را امضاء ننموده و این خود بر ابهامات موجود می‌افزاید.


اما نکته بعدی امتیاز بالای این شرکت در ارزیابی ورود به مناقصه و اتفاقا از قضا برنده شدن شرکت مذکور با رقمی حدود ۱۵ میلیارد تومان دراین مناقصه است. در حالیکه شرکت دوم رقمی حدود ۲۵ تا ۲۷ میلیارد تومان را  پیشنهاد داده بود.
ماجرا از آنجا جالبتر می‌شود که شرکت مذکور با رقم پیشنهادی ۱۵ میلیارد تومان برنده مناقصه شده تنها پس از گذشت سه ماه درخواست بیش از ۷۰ درصد اضافه کاری به نسبت ارزش قرارداد را نموده است که با جمع نمودن ادعای اضافه کاری و مبلغ پیشنهادی عدد مذکور نزدیک به نفر دوم مناقصه است.
دراین بین چند سوال به قوت خود باقی است که مسوولان این شرکت بویژه مدیر مهندسی که شایعات حکایت ازحمایت و تایید فنی شرکت "ط-ن" دارد و قطعا نهادهای نظارتی باید صحت و سقم این حواشی را به طور جد بررسی کنند و البته مدیرعامل این شرکت نیز باید پاسخگو باشند.
۱-    چرا شرکتی که مدارکش به هر دلیلی کامل نبوده و یا ابهامی در مستنداتش وجود داشته و بنابر قوانین باید حداکثر ظرف مدت مذکور اقدام به تکمیل مدارک و رفع ابهامات می‌نموده با امضای آقای مدیرعامل به لیست داوطلبین مناقصه افزوده شده است؟
۲-    شنیده می‌شود همچنان دررتبه این شرکت در بخش نفت،گاز و پتروشیمی ابهاماتی وجود دارد که با بررسی پرونده عملکرد چند ماهه این شرکت و تطبیق حداقل ۲۰۰ برگه از توضیحاتش و تشابه شدید آن با نامه نگاری‌های پیمانکار قبلی می‌توان به راحتی به آن رسید. اگر اینچنین است چگونه بخش مهندسی آنان را تایید نموده است؟(مستندات موجود است)
۳-    دلیل عدم وجود امضای مدیر حراست در نامه کمیسیون معاملات چیست؟ آیا وی در اعتراض به ابهامات این ماجرا حاضر به امضاء نشده است؟
۴-    چگونه به صورت کاملا اتفاقی شرکتی که با حمایت مدیرعامل و بخش مهندسی خارج از زمان تعیین شده به مناقصه افزوده شده و دقیقا همان شرکت هم برنده این مناقصه می‌شود؟
۵-    دلیل آنکه شرکت مذکور هوشمندانه با اعلام مبلغ پیشنهادی بسیار پایین نسبت به رقبا برنده مناقصه میشود و تنها سه ماه بعد از برنده شدن درخواست بیش از ۷۰ درصد اضافه کاری می‌نماید چیست؟ و آیا مدیران مهندسی شرکت پتروشیمی پادجم که از نظر فنی این شرکت را تایید کرده بودند آگاهی نسبت اشراف نداشتن این شرکت به فعالیت مذکور داشته‌اند؟
۶-    و در آخر چگونه است که این شرکت در مدت سه ماه فعالیت درخواست افزایش قیمت قرارداد آنهم بالغ بر ۷۰ درصد یعنی چیزی نزدیک به رقم پیشنهادی نفر دوم در قرارداد را درخواست نموده است؟
دراین بین "نفتی‌ها" اعلام آمادگی می‌نماید که اظهارنظر مسوولان این شرکت را بدون هیچگونه دخل و تصرفی منتشر نماید؛ با اینحال قطعا نهادهای نظارتی با ورود به این موضوع می‌توانند از ابهامات جدی دراین قرارداد و احتمالا قراردادهای مشابه دراین شرکت پرده بردارند.

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.
 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/42216

کلیدواژه

پتروشیمی پادجم

قرارداد پر ابهام در پتروشیمی پادجم

اخبار مرتبط

نظرات شما

1 نظر
علی / 1400/10/15 - 00:02
خیانت در روز روشن توسط مدیر مهندسی پادجم اتفاق افتاده... امیدوارم پیگیری شوند...
rateup 1
 ratedown 0

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها