نفت / شناسه خبر: 41964 / تاریخ انتشار : 1400/9/9 07:41
|

ماجرای بدهی ۱۷۰میلیون دلاری سهامدار خارجی پتروشیمی مهرچیست؟ آیا مدیر هلدینگ خلیج فارس، قصد فرافکنی دارد؟

روز گذشته توئیتی با عنوان عدم بازگشت ۱۷۰ میلیون دلار ارز صادراتی پتروشیمی مهر به نفع سهامدار خارجی این شرکت، در فضای مجازی دست به دست شد؛ اما ماجرا چه بوده است؟

نفتی ها /روز گذشته توئیتی با عنوان عدم بازگشت ۱۷۰ میلیون دلار ارز صادراتی پتروشیمی مهر به نفع سهامدار خارجی این شرکت، در فضای مجازی دست به دست شد؛ اما ماجرا چه بوده است؟
شصت درصد سهام شرکت پتروشیمی مهر متعلق به شرکت ایتالیایی و مابقی آن متعلق به هلدینگ خلیج فارس است و طی ٢ سال گذشته به دلیل تشدید تحریم‌ها و دشوار شدن انتقال منابع مالی ناشی از بسته شدن حساب‌های طرف خارجی و البته عدم توافق هلدینگ خلیج فارس برای بازپرداخت این مبلغ با انباشت بدهی سهامدار خارجی ناشی از فروش محصول مواجه شده است!
این درحالی است که بنابر مستندات موجود در دفتر "نفتی‌ها"، طی ۴ ماه گذشته در ٢ جلسه هیات مدیره برای بازپرداخت این مبلغ پیشنهاداتی از سوی سهامدار خارجی از جمله ترهین سهام و سود سنوات گذشته و جاری که بیش از میزان بدهی است، مطرح گردیده که به دلیل عدم موافقت هلدینگ خلیج فارس این امر با بن بست مواجه گردیده است؛ چراکه ظاهرا سهامدار خارجی پیشنهاد داده بخشی از بدهی را پرداخت و مابقی را در قالب اقساط ۶ الی ۹ ماهه به پتروشیمی مهر بازگرداند، اما هلدینگ خلیج فارس بنا به دلایلی مانند طولانی بودن مدت بازپرداخت و البته پایین بودن مبلغ پیش پرداخت با این امر موافقت نکرده است.
هر چند که دراین بین شایعاتی نیز شنیده میشود که مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس به دلیل اختلافات ناشی از پرونده تخلف بارز او و یارانش در بحث افزایش سرمایه پتروشیمی گچساران و دردسرهای ناشی از آن که همه را از چشم مدیرعامل اسبق این شرکت به دلیل بالابودن درصد سهام پتروشیمی مهر در پتروشیمی ممسنی می‌داند، سعی در بزرگنمائی موضوعی دارد که در ابتدا باید به آن توجه داشت که بدهی سهامدار اصلی پتروشیمی مهر به شرکت خود، امری تقریبا عادی در تمام شرکت‌هاست!
همانطور که در حال حاضر شرکت تجارت صنعت زیر مجموعه هلدینگ خلیج فارس نیز بدهی بالایی ناشی از فروش محصول به پتروشیمی‌های زیر مجموعه خود دارد. به عنوان مثال بنا برآمارهای رسمی، در حال حاضر پتروشیمی نوری حدود ١١٠ میلیون دلار طلب از هلدینگ خلیج فارس دارد که هنوز وصول نشده است.براین اساس هلدینگ خلیج فارس هم اکنون به ۷ شرکت پتروشیمی خود بیش از ٣١٠ میلیون دلار بدهکاراست.
این درحالی است که به اذعان کارشناسان نگرانی انتشار چنین اخبار بدون پشتوانه از این جهت زیاد است که همواره در شرایط جنگ اقتصادی بر جذب سرمایه گذار خارجی تاکید و اصرار شده؛ اما در شرایطی که تنها ۲ سرمایه گذار خارجی در صنعت پتروشیمی داریم که یکی از آنان سهامدار پتروشیمی مهر است که در سخت ترین روزهای سال ۱۳۹۷ زمانیکه ترامپ از برجام خارج شد با خرید سهام یک پتروشیمی ایرانی پا به کشور گذاشته قطعا انتشار چنین مطالبی میتواند به اقتصاد کشور در شرایط سخت تحریم‌ها لطمات جبران ناپذیری را وارد سازد. درچنین شرایطی ترساندن سرمایه گذاران خارجی از حضور درایران اگر براساس خصومت‌های شخصی برخی صورت بگیرد می‌تواند منجر به زیرسوال رفتن منافع ملی شود؛ که قطعا لازم است نهادهای نظارتی با ورود به این موضوع دست به شفاف سازی زنند تا جلوی هر نوع سوء استفاده شخصی از برخی از موضوعاتی که منافع ملی را هدف گرفته اند، گرفته شود!
دراین بین شاید باید بر سود ۴۰ میلیون دلارى سهامدار خارجی از این شرکت نیز اشاره کنیم که اگر این رقم نیز کسر گردد باید بگوییم سهامدار اصلی شرکت پتروشیمی مهر از محل فروش محصول ۱۳۰ میلیون دلار به شرکت خود بدهکار است که در صورت موافقت هلدینگ خلیج فارس تا کنون بخشی از آن نیزپرداخت شده بود؛ اما دراینجا یک سوال به قوت خود باقی است که چرا آقای مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس علی رغم برگزاری دو  جلسه هیات مدیره این شرکت و صحبت در خصوص نحوه بازپرداخت این بدهی، حاضر به توافق برای بازگرداندن این بدهی نشده است؟ نباید فراموش کرد که هلدینگ خلیج فارس برای نحوه این بازپرداخت باید رضایت خود را به عنوان عضو هیأت مدیره اعلام می‌کرد تا این امر محقق شود! اما هنوز مشخص نیست پشت پرده عدم موافقت مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس و یارانش با تقسیط بدهی سهامدار خارجی در قبال ترهین اصل و سود سهامش چه بوده است؟

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/41964

کلیدواژه

مديرعامل هلدينگ خليج فارس

هلدینگ خلیج فارس

پتروشیمی مهر

ارز صادراتی پتروشیمی مهر

اخبار مرتبط

نظرات شما

1 نظر
ناشناس / 1400/9/9 - 11:58
به نظرتون سازمان بازرسی و تیم نظارت NPC توی ۳ ماه گذشته توی دفتر تهران پتروشیمی مهر مشغول چه کاری بوده اند؟ احتمالا اومده بودن سیزده به در.
rateup 12
 ratedown 2

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها