نفت / شناسه خبر: 41304 / تاریخ انتشار : 1400/6/23 15:23
|

ماجرای تالابی در پرتگاه/ امپراتوری نفت در هور

اما مدیران گویی این نکته را فراموش کرده‌اند که تالاب یک اکوسیستم یکپارچه است که حجم آب و نیزارهای اطرافش نیز در میزان و سرعت تبخیر آن اثر دارد.

نفتی ها /فائزه پناهی:هورالعظیم، یکی از مهمترین  تالاب های خاورمیانه، که به گفته محلیان از  همان هفت سال پیش که عملیات اکتشاف نفت در ان آغاز شد دستخوش تغییرات زیادی شده است، تا جایی که به گفته کارشناسان محیط زیست این تغییرات نه تنها باعث به هم ریختن زیست بوم منطقه شده اند، بلکه باعث تغییر نامش هم شدند و حالا بیشتر از آن به عنوان میدان آزادگان یاد می‌کنند.
این در حالی است که  شرکت مهندسی و توسعه نفت بارها و بارها اعلام کرده است که نفت هیچ دخل و تصرفی در حوزه آب هورالعظیم نداشته و ندارد و حقابه تالاب باید از کرخه رهاسازی شود؛ کمااینکه صنعت نفت می‌تواند از حوزه تالابی نیز همانند دریا نفت برداشت کند و بحث خشکاندن هور به‌دلیل اجرای پروژه‌های نفتی موضوعیت ندارد.
نکته اما همینجاست، علاوه براین که مدارک زیادی درباره خشک کردن بخش‌هایی از تالاب هورالعظیم جهت انجام فعالیت‌های نفتی موجود است، اما مدیران گویی این نکته را فراموش کرده‌اند که تالاب یک اکوسیستم یکپارچه است که حجم آب و نیزارهای اطرافش نیز در میزان و سرعت تبخیر آن اثر دارد.
به همین دلیل وقتی این اکوسیستم تقطیع و به حوضچه‌های کوچک و مجزایی تقسیم شود، آب با سرعت بیشتری تبخیر می‌شود و ‌پوشش گیاهی از دست می‌رود علاوه‌بر این احداث جاده‌های دسترسی به تاسیسات نفتی هم به جهت تخریب اکوسیستم، ایجاد آلودگی، نابودی حیات وحشی که در ‌پهنه‌های کوچک آبگیری شده زیست می‌کنند فاجعه آفرین است؛  کمااین که تالاب‌ها اکوسیستم‌های مفیدی هستند و حتی از جنگل هم در رتبه بالاتری از لحاظ فواید اکولوژیک قرار دارند اما در عین حال بسیار شکننده و آسیب‌پذیر هستند  بنابراین یک فشار غیر متعارف به تالاب می‌تواند منجر به فروپاشی آن شود.
در همین راستا مسعود امیرزاده یکی از اعضای کارگروه آب شورای هماهنگی شبکه ملی محیط زیست و منابع طبیعی کشور نیز در این خصوص گفته است: تالاب هورالعظیم علاوه‌بر اینکه یک ‌پهنه اکولوژیک است در گذشته یک سکونت‌گاه اجتماعی نیز به حساب می‌آمد اما اکنون دیگر ساکنان بومی که خود از این تالاب حفاظت می‌کردند، این منطقه را ترک کرده‌اند. متاسفانه در دهه‌های گذشته در مقایسه بین فواید اکولوژیک تالاب هورالعظیم با سود شرکت‌های نفتی، ما درآمد نفتی را انتخاب کردیم چراکه ارزیابی درستی از فواید اکولوژیک این تالاب نداشتیم اما وضعیت امروز تالاب هورالعظیم، ‌پراکنش مردم این منطقه و گرد و غبار حاصل از خشک شدن این تالاب، همگی بیانگر این است که در دهه‌های گذشته در مقایسه و انتخاب خود اشتباه کرده‌ بودیم.
حالا این که چرا سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه حفظ تالاب هورالعظیم، گرفتن حق‌آبه این تالاب و جلوگیری از فعالیت‌ها و مداخله‌های مخرب در این اکوسیستم که همگی جزو مسئولیت‌ها و وظایف این سازمان است،  تعلل کرده است؛ معلوم نیست.
علاوه بر این هنوز هم ماجرای صدور مجوز به شرکت های  چینی برای  کار در محیط غیرآبی در محدوده هورالعطیم در سال ۸۹ هم همچنان در هاله ای  از ابهام است و بی شک ضربه ای  زیادی به این تالاب وارد کرده است که حالا غیر قابل جبران است در حالی که ژاپنی‌ها حاضر بودند برای استخراج نفت در حوزه‌های آزادگان و یادآوران با تکنولوژی سطح بالا، همانند استخراج در دریا، از این حوزه‌ها بهره‌بردای کنند و در نهایت سوال این است که چرا  توسعه میادین نفتی  طوری طراحی نشد که بتواند در محیط‌های آبی هم اتفاق بیفتد؟ مگر در خلیج فارس در اعماق زیاد حفاری نمی‌شود؟
پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/41304

کلیدواژه

هورالعظیم

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها