نفت / شناسه خبر: 40821 / تاریخ انتشار : 1400/3/30 07:48
|

گزارش"نفتی‌ها" از کشت گندم برروی خط لوله اتیلن غرب/ فاجعه‌ای غیرقابل تصور در راه است؟+ فیلم

فیلم‌های مستند انتشار یافته دراین گزارش نیز عدم رسیدگی به خط لوله اتیلن غرب و کشت محصولاتی چون چغندر،گندم و .. بر حریم آن را تایید می‌نماید؛درحالیکه این امر می‌تواند به فاجعه ای بزرگ بدل گردد.

نقتی ها /خط لوله اتیلن غرب که از سال ۱۳۹۱ تا کنون به بهره برداری رسیده و به نوعی اختیار حفاظت و ایمنی آن در تصرف هلدینگ باخترو پتروشیمی کاویان قرار گرفته و تا کنون علی رغم تلاش NPC در بازگشت حق ملی کشور به دولت دست‌های نفوذی در سیستم مانع این امر گردیده این روزها نگرانی بزرگتری را برای کشور رقم زده چرا که شواهد عینی از این خط لوله ۲۶۰۰ کیلومتری ( مستندات آن در قالب فیلم دراین گزارش منتشر گردیده) حکایت از بحرانی دارد که هر لحظه ممکن است به فاجعه ای بزرگ بدل گردد.

این خط لوله که با احتساب انشعابات آن بالغ بر ۲۶۰۰ کیلومتر طول دارد قرار بوده خوراک مجتمع‌های پتروشیمی واقع در استان‌های خوزستان، فارس،لرستان،کردستان، کرمانشاه، آذربایجان‌غربی و شرقی، ایلام و همدان را تأمین ‌کند؛ که هم اکنون به دلیل تصرف غیرقانونی هلدینگ باختر بیش از ۸۵ درصد از خوراک ۵ پتروشیمی از ۲۱ پتروشیمی واقع در مسیر این خط لوله که تحت مدیریت پتروشیمی کاویان است تامین می‌گردد این روزها به دلیل عدم رسیدگی مناسب و ادعاهای کذب مسوولان هلدینگ باختر مبنی بر رسیدگی لازم به آن با مشکلاتی چون زیرکشت رفتن ۴۰۰ کیلومتر از حریم خط لوله در شمال استان خوزستان دست و پنجه نرم می‌کند!
این درحالی است که فیلم‌های مستند انتشار یافته دراین گزارش نیز عدم رسیدگی به این خط لوله و کشت محصولاتی چون چغندر،گندم و .. بر حریم آن را تایید می‌نماید؛ درحالیکه این امر می‌تواند به فاجعه ای بزرگ بدل گردد.
چراکه کوچکترین انفجاری در این خط لوله آنهم در شرایطی که به اذعان آمارهای هلدینگ باخترو پتروشیمی کاویان به طور میانگین در هر ساعت ۲۵۰ تن گاز اتیلن در خط تزریق می‌شود که کوچکترین نشتی ازاین خط لوله که بدون نظارت لازم رها گردیده و تنها از آن مصرف می‌گردد می‌تواند کشور را با فاجعه ای بزرگ مواجه کند که در آنصورت به دلیل آنکه در قانون شرکت ملی صنایع پتروشیمی مسوول مستقیم آن اعلام گردیده NPC موظف به پاسخگویی به فاجعه‌ای خواهد بود که به دلیل تصرف هلدینگ باختر هیچگونه ادعای مدیریتی در خصوص آن در حال حاضر ندارد. البته دراین میان باید به در اختیار گرفتن حراست این خط لوله از اواخر اسفند ۹۹ تا کنون توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی اشاره کرد که متاسفانه این امر نیز طی نامه ای از سوی وزیرنفت و اولتیماتوم وی به معاونت خود در جایگاه مدیریت شرکت ملی صنایع پتروشیمی خواستار بازگشت حراست به دستان هلدینگی‌های باختر شده است.
دراین بین عدم هزینه کرد لازم برای رسیدگی به این خط لوله تنها دودی است که در چشمان منافع ملی خواهد رفت چراکه در صورت هرگونه مشکلی در این خط لوله عواقب آن به شرکت ملی صنایع پتروشیمی بازمی‌گردد و شرکتی باید خسارت را پرداخت نماید که تاکنون حتی نتوانسته اجاره بهای این سال‌ها بهره گیری هلدینگ باختر از این خط لوله را دریافت نماید! ازسویی دیگر قطعا دراینصورت هلدینگ باختر هیچ گونه ضرری نخواهد کرد چراکه می‌تواند خوراک خود را از طریق حمل و نقل جاده ای انتقال بدهد  و هزینه افزایش هزینه حمل را نیز برروی محصول ارسالی به خریداران خود تحمیل نماید. بنابراین ادامه روند فعلی تنها یک بازنده دارد و آن هم منافع ملی است که فعلا هرروز در جیب برادران نجفی و مطهری اصل می‌رود!/دانیال قربانی

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/40821

کلیدواژه

کشت گندم برروی خط لوله اتیلن غرب

خط لوله اتیلن غرب

هلدینگ باخترو پتروشیمی کاویان

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها