نفت / شناسه خبر: 40701 / تاریخ انتشار : 1400/3/10 07:59
|

پشت پرده پارک فناوری نفت و گاز چیست؟/ ۸۰۰ میلیارد تومان کجا خواهد رفت؟

مساله ای که ابهام تاسیس این پارک را با عنوان موسسه صدچندان می‌نماید. موسسه ای که از مالیات معاف است و حداقل در بهترین حالت تا ۱۲ مردادماه و معرفی وزرای دولت جدید همچنان ...

نقتی ها /پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز که این روزها آگهی تاسیس آن در فضای مجازی دست به دست می‌شود می‌رود تا به ابهامی بزرگ بدل گردد. موضوعی که در ابتدا با نگاهی کاملا مثبت باید گفت می‌تواند در صورت بر ریل قرار گرفتن به اتفاقی بزرگ و تاریخی در صنعت نفت بدل گردد اما کنارگذاشتن اتفاق‌ها و نحوه شکل گیری این پارک و از اساس اختیار آن به دستان مشاور ارشد و ویژه وزیرنفت که چندان درمیان برخی از نهادهای نظارتی خوشنام هم نیست حکایت از پشت پرده‌های احتمالی تلخی دارد که بوی رانتی دیگر و بودجه  بی حساب و کتاب دیگری دارد که در بدبینانه ترین حالت زنگنه و یارانش برای هزینه کرد آن که مبلغی بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان عنوان شده ( اظهارات وزیرنفت در در آئین افتتاح بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران ؛سوم بهمن ماه سال گذشته) بیش از ۲ ماه دیگر فرصت دارند. آنطور که گفته شده این هفته یا هفته آینده این پارک افتتاح خواهد شد؛ پارکی با بودجه ای قابل تامل و بررسی نحوه هزینه کرد سخت آن برای نهادهای نظارتی! چراکه قراراست این بودجه در جهت بال و پر دادن به شرکت‌های فناوری و نوآوری در صنعت نفت هزینه گردد که مشخص نیست دقیقا این شرکت‌ها چگونه گزینش و مبالغ چگونه به آنها تخصیص داده خواهد شد و چه کسی ناظر بر  این هزینه کردها خواهد بود. اتفاق‌هایی که قطعا ۸۰۰ میلیارد پول ملی را هدف گرفته است!
اعضای هیات موسس این پارک در آگهی تاسیس مشخص هستند:" آیدین ختلان رئیس و دبیر هیات امناء، بیژن نامدار زنگنه رئیس هیات مدیره، محمدجواد روستا طسوجی عضو هیات رئیسه، حسن منتظر تربتی، جعفرربیعی، مهدی کشمیری،احمدی کفاشی،مسعود کرباسیان،مسعود جعفری و سعید محمدزاده عضو هیات امناء و عضو اصلی و نکته جالب‌تر نماینده شرکت ملی نفت هم باز آیدین ختلان خواهد بود! به زبانی ساده تر آیدین ختلان هم رئیس است و هم دبیر هیات امناء و هم نماینده شرکت ملی نفت دراین پارک!
مساله ای که ابهام تاسیس این پارک را با عنوان موسسه صدچندان می‌نماید. موسسه ای که از مالیات معاف است و حداقل در بهترین حالت تا ۱۲ مردادماه و معرفی وزرای دولت جدید همچنان در دستان یاران نزدیک و تیم عجیب و غریب زنگنه باقی خواهد ماند!
نه مشخص است که این شرکت‌ها از کجا می‌آیند؛ چگونه انتخاب می‌شوند و چه طرح‌هایی چه رقم بودجه‌ای خواهند گرفت. اما یک چیز مشخص است همه چیز بوی ابهام می‌دهد و قراراست همین تردیدها به زودی و شاید امروز و فردا نام افتتاح به خود بگیرند تا قانونا برداشت از بودجه پارک بلامانع گردد! شاید لازم باشد نهادهای نظارتی در روزهای پرشور انتخابات که همگان توجه جدی به انتخاب برگزیده‌ای در جهت رفع موانع اقتصادی در آینده کشور را دارند توجه ای ویژه به پارکی داشته باشند که شاید در بدبینانه‌ترین حالت گوشه‌ای کار دیگر کند!/دانیال قربانی

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/40701

کلیدواژه

پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز

اخبار مرتبط

نظرات شما

1 نظر
فدائی رهبر / 1400/3/15 - 12:13
پشت پرده که کاملا مشخص و شفاف است زنگنه ختلان ربیعی و امیرحسین بحرینی و تولایی و اصطهبانانی
rateup 0
 ratedown 0

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها