نفت / شناسه خبر: 40433 / تاریخ انتشار : 1400/1/24 08:39
|

ویدیو/ ماجرای تخلیه پساب‌نفتی و زخم ناسورِ خلیج‌فارس

پساب حاصل از فعالیت‌های یک شرکت نفتی در جزیره خارک باعث آلودگی دریا شد.

نفتی ها /متاسفانه ۱۸ فروردین ماه امسال ویدیویی مبنی برورود پساب نفتی از سوی  یکی از شرکت‌های نفتی در جزیره خارک ، به دریا منتشر شد که که موجب آلودگی محیط زیست دریا شده است.


فرهاد قلی‌نژاد کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در این خصوص گفت" تخلیه فاضلاب و هر‌گونه پساب نفتی به دریا ممنوع بوده و جزیره خارک زیستگاه آبسنگ‌های مرجانی است و هر‌گونه آلودگی دریا موجب خسارت به آبزیان و زیستگاه مرجانی می‌شود‌.
وی تاکید کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر طبق قوانین و مقررات با مطالبه خسارت وارده علیه شرکت‌های آلوده‌کننده، پیگیری قضایی خواهند کرد و آلوده‌کنندگان دریا منتظر پیگیری‌های جدی حافظان محیط زیست استان باشند.
رییس مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج‌فارس بوشهر نیز در خصوص این فاجعه زیست محیطی اظهار کرد: با توجه به ورود حجم زیادی از پسماندها و پساب های خانگی و صنعتی وضعیت آلودگی خلیج فارس بحرانی است و این امر موجب کاهش تعداد آبزیان شده و شغل سنتی مردم یعنی ماهیگیری را با تهدید مواجه کرده است.
این کارشناس و عضو هیات علمی پژوهشگاه اقیانوس شناسی به ایسنا گفت: «بنا بر مطالعات سال‌های ۹۵ و ۹۶ در اکوسیستم های حرّای استان بوشهر PH آب در اکوسیستم های نای‌بند که نزدیک به تأسیسات نفتی است نسبت به جنگل های حرای مل‌گنزه و بردستان که با این تاسیسات فاصله بیشتری دارند، کاهش پیدا کرده بود یعنی PH به سمت اسیدی شدن کاهش یافته بود، که این مسئله می‌تواند زنگ خطری باشد، چون یکی از معضلاتی که آلودگی های نفتی و گازهای گلخانه ای ایجاد می کنند، کاهش PH ها و اسیدی شدن آب دریاست. اسیدی شدن آب دریا باعث از بین رفتن گونه هایی که دارای اسکلت کربناتی هستند، مثل مرجان ها و بسیاری از سخت پوستان خواهد شد، بنابراین این مسئله توجه ویژه به این منطقه و رعایت ملاحظات زیست محیطی را می طلبد.
اما نکته اینجاست که این آلودگی  زیست محیطی نه اولین اتفاق بوده و نه آخرین و بارهاو بارها شاهد تخلیه پساب نفتی در خلیج فارس بوده ایم و زخم کهنه‌ی تخلیه پسآب‌ها و فاضلاب‌های نفتی و آلودگی‌هایی که در دریا و اقیانوس‌ها از جمله خلیج‌فارس رخ داده سالهاست که بدون مهرهم باقی مانده  و این که چه خسراتهای  مالی و جانی در دراز مدت خواهد داشت سالهاست مغفول مانده ./فائزه پناهی




 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/40433

کلیدواژه

شرکت‌های نفتی در جزیره خارک

آلودگی محیط زیست دریا

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها