نفت / شناسه خبر: 270575 / تاریخ انتشار : 1403/6/24 08:00
|

رئیس جدید صندوق بازنشستگی نفت چگونه به این جایگاه رسید؟/آسانسوری یا عادلانه؛مساله این است!

هفته گذشته پس از گمانه زنی‌های فراوان سر انجام وزیر نفت با حکمی "سعید خوشرو" را به عنوان "رئیس هیات رئیسه صندوق‌های بازنشستگی پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت" منصوب کرد ...

نفتی ها /هفته گذشته پس از گمانه زنی‌های فراوان سر انجام وزیر نفت با حکمی "سعید خوشرو" را به عنوان "رئیس هیات رئیسه صندوق‌های بازنشستگی پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت" منصوب کرد که این پست کلیدی برای کارکنان و بازنشستگان نفت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

از این جهت با بررسی سوابق رییس جدید این صندوق باید در بدبینانه‌ترین حالت وی را فردی نزدیک به زنگنه دانست؛ ضمن آنکه بررسی سوابق وی حکایت از طی آسانسوری برخی از ترفیعات شخصی دارد که شاید پرداختن به آنان خالی از لطف نباشد؛ هرچندکه امیدواریم طی کردن آسانسوری برخی از پایه‌ها طی زمان‌های مختلف در پرونده کاری وی، منجر به اختلالی در روند مدیریتی این صندوق و ناکامی‌های آینده نگردد.

- در اواخر سال ۹۸ در سال‌های پایانی وزارت زنگنه با استناد به برخی مفاد مجموعه مقررات اداری و استخدامی وزارت نفت، پرداخت دو پایۀ تشویقی برای ۱۱ نفر از مدیران کل و مدیران شرکت ملی نفت ایران تصویب شد (ازجمله سعید خوشرو مدیریت امور بین الملل) که به تأیید وزیر نفت نیز رسید. اما پس از آن در پی انتقاد شدید کارکنان که اینگونه مصوبات تبعیض آمیز را دور زدن قوانین جاری نفت در پرداخت حقوق و دستمزد و ارتقاء شغلی کارکنان و مصداق بارز ویژه خواری می‌دانستند؛ نهایتاً با ورود نهادهای نظارتی، پایه‌های تشویقی اعطاء شده در سال ۹۹ به این مدیران مغایر با قانون و مقررات اداری و استخدامی نفت تشخیص و ضمن ابطال این پایه‌ها، مبالغ پرداختی به این مدیران نیز عودت گردید.

- اما نکته حائز اهمیت دربارۀ موضوع یاد شده اینکه اعطای این پایه‌های تشویقی تحت عنوان "تصدی مشاغل مدیریتی توسط نیروهای جوان" انجام گردید که شرایط احصای آن برای معاونان و مشاوران و مدیران کل و مدیران عامل شرکت‌های اصلی و فرعی و اعضای هیات مدیره شرکت اصلی، مدیران بلافصل مدیران عامل شرکت‌های اصلی و رؤسای واحدهای ستادی با پایۀ سازمانی C و بالاتر با "حداکثر سن ۴۵ سال" و مدت انتصاب حداقل ۶ ماه بوده است. 

- اما در اینجا این پرسش مطرح می‌گردد که آیا غیر از این ۱۱ نفر در صنعت نفت مدیران دیگری شرایط احصای این پایه‌های تشویقی را نداشتند؟ یا اینکه تمایلی به تشویق کارکنان و مدیران عادی وجود نداشته است؟! و اینکه چگونه سعید خوشرو (ردیف ۲ لیست مذکور) که در آن زمان ۵۱ سال داشته در این لیست قرار گرفته است؟!

 مجموع این موارد در بدبینانه‌ترین حالت نشان می‌دهد که تدوین اینگونه مصوبات در دورۀ وزارت "شیخ الوزرا" صرفاً راهکاری برای دور زدن قوانین و مقررات جاری نفت در راستای ارتقاء و تضمین جایگاه یاران و اطرافیان خود در دوره‌های بعد بوده است ضمن تأکید بر این موضوع که "نادیده گرفتن قوانین این مصوبات غیرقانونی" (شرط سن) در نوع خود بی‌نظیر است..

- در موردی دیگر به استناد مدارک موجود در دفتر "نفتی‌ها"، رئیس جدید صندوق بازنشستگی نفت مورخ ۸۵/۰۲/۰۱ با پایۀ شخصی ۱۱ تبدیل وضعیت و در همان تاریخ ترفیع ۱۲ را نیز دریافت و همچنین مورخ ۹۶/۰۹/۲۷ یعنی کمتر از دوماه پس از دریافت پایۀ شخصی ۱۷ ترفیع پایۀ A را نیز دریافت کرده (سه سال پیش از اعطای پایه‌های تشویقی در سال ۹۹) با این توضیح که اعطای پایه A برای کارکنان عادی نفت درصورتیکه هر سال ارزیابی عالی دریافت کرده باشند ۳ سال طول خواهد کشید که در این مورد نیز درخوشبینانه‌ترین حالت اگر اعطای رتبۀ ۱۲ بخاطر احتساب سوابق قبل از استخدام بوده باشد که امیدواریم چنین باشد، اما اعطای رتبه A در کمتر از ۲ ماه هیچگونه توجیه قانونی نخواهد داشت؛ دست کم برای کارکنان عادی نفت!!

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/270575

کلیدواژه

صندوق‌های بازنشستگی پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها