نفت / شناسه خبر: 260441 / تاریخ انتشار : 1403/6/3 14:41
|

حاشیه‌های نفت و انرژی/از اقدامات وزیر نفت جدید تا اظهارات عجیب یک نماینده مجلس از نبود برنامه برای تامین گاز!

حوزه نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.

نفتی ها /در هفته‌ای که گذشت و با کسب رای پاکنژاد از بهارستانی‌ها ورق دوباره برگشت، محسن پاک‌نژاد شامگاه چهارشنبه (۳۱ مرداد) پس از کسب رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی برای تصدی وزارت نفت با مسعود پزشکیان ملاقات و گفت‌وگو کرد.وزیر نفت طی این دیدار در زمینه چالش‌های توسعه صنعت نفت و راهکارهای رفع آن‌ها با رئیس‌جمهوری گفت‌وگو کرد.پاک‌نژاد روز چهارشنبه با کسب ۲۲۲ رأی موافق از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌عنوان وزیر نفت دولت چهاردهم انتخاب شد.
شایان ذکر است که وزیر نفت دولت چهاردهم نخستین روز کاری‌ خود را  (پنجشنبه، یکم شهریور) با ادای احترام به سه شهید گمنام والامقام در مقبرة‌الشهدای ساختمان مرکزی وزارت نفت آغاز کرد و پس از گفت‌وگو با جواد اوجی، وزیر پیشین نفت در نخستین نشست شورای معاونان وزارت نفت حاضر شد.

از سویی دیگر، وزیر نفت جدید به عنوان اولین حکم خود کسری نوری را به‌عنوان مشاور وزیر و سرپرست دفتر وزارتی نفت منصوب کرد.

حاشیه بعدی هم به راهکار غیرقیمتی پاکنژاد درباره وضعیت فعلی بنزین می‌پردازد؛ وزیر نفت گفت: هم اکنون اصلا راهکار قیمتی مدنظر نیست و راهکار‌های غیرقیمتی به بخشی فراتر از وزارت نفت؛ یعنی در تعامل و همکاری با سایر وزارتخانه‌ها بر می‌گردد.

محسن پاکنژاد وزیر نفت، در نخستین روز کاری خود گفت: راهکار‌های عملیاتی که به عنوان برنامه به نمایندگان مجلس ارائه کردم، به معنای این نیست که امکان رفع کامل ناترازی انرژی در کوتاه مدت وجود داشته باشد، ولی این امکان فراهم می‌شود که بتوانیم ناترازی را تا حدی تعدیل کنیم.
وی با اشاره به تلاش‌های دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی انرژی افزود: در رابطه با بحث واردات گاز در قالب سوآپ از ترکمنستان، اقدامات بسیار ارزشمندی انجام شده و چون بخشی از این گاز به مصرف داخل می‌رسد، به رفع ناترازی کمک می‌کند.وزیر نفت در ادامه درباره مدیریت مصرف بنزین هم گفت: هم اکنون اصلا راهکار قیمتی مدنظر نیست و راهکار‌های غیرقیمتی به بخشی فراتر از وزارت نفت؛ یعنی در تعامل و همکاری با سایر وزارتخانه‌ها بر می‌گردد.
وی تشریح کرد: این راهکار‌ها مانند استفاده از خودرو‌های کم مصرف، خودرو‌های برقی که تأسیسات مرتبط با آن‌ها اکنون در تهران وجود دارد و اقدامات ارزشمندی در این حوزه انجام شده و مواردی از این قبیل، در دستور کار خواهد بود که بدون افزایش قیمت بنزین، امکان ایجاد تعادل در مصرف فراهم شود.پاکنژاد درباره جذب سرمایه لازم برای توسعه در صنعت نفت نیز اظهار کرد: الگویی که به عنوان رابطه مالی دولت و شرکت ملی نفت ایران تعریف شده، سال هاست که بررسی می‌شود و نیاز به بازنگری دارد.
وی با اشاره به سهم ۱۴ و نیم درصدی شرکت ملی نفت ایران از فروش نفت، بیان کرد: این سازوکار فعلی، هزینه‌های بخش جاری نفت را هم به زحمت پوشش می‌دهد؛ بنابراین، الگو‌هایی را برای استفاده از سرمایه‌های خارج از وزارت نفت، نه لزوماً سرمایه‌های خارجی، در نظر داریم.وزیر نفت درباره این الگو‌ها گفت: یکی از نمونه ها، استفاده از منابع مالی شرکت‌ها و صنایع عمده مصرف کننده گاز مثل پتروشیمی هاست که آن‌ها را در توسعه بالادستی دخیل کنیم تا بتوانند خوراک خود را تأمین کنند./تسنیم

حاشیه سوم هم به غایبان دیدار با وزیر نفت می‌پردازد، از میان ۱۰ معاون وزیر نفت، دو معاون در دیدار با وزیر جدید نفت غایب بودند.

سه سال پیش که جواد اوجی نخستین جلسه خود را با معاونان زنگنه برگزار کرد، همه معاونان حضور داشتند؛ به‌رسم رایج، در این دوره هم باید این جلسه برگزار می‌شد که برگزار هم شد اما دو معاون غیبت داشتند.
جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش و احمد اسد زاده معاون بین‌الملل وزارت نفت ترجیح دادند در این جلسه شرکت نکنند.
پاک نژاد هم به همراه کسری نوری، حمید بورد، رامین حاتمی و محمود امین نژاد به وزارت نفت رفت و مورد استقبال جواد اوجی وزیر سابق نفت قرار گرفت.

 

حاشیه آخر هم به اظهارات عجیب یک نماینده مجلس در خصوص نبود هیچ برنامه برای تامین گاز مورد نیاز می‌پردازد؛ هدایت‌الله خادمی، درباره برنامه‌هایی که قطر در حوزه گاز دنبال می‌کند و تاثیر آن بر پروژه‌های گازی ایران اظهار داشت: هر کشوری برای اینکه وارد هر بازاری شود باید زمان را در نظر داشته باشد، کالا و محصولی که زودتر به تولید رسیده و زودتر هم وارد بازار رقابت شود، سهم بیشتری را متعلق به خود خواهد کرد. ضمن اینکه کیفیت باید بالا باشد و یک فروشنده و تامین‌کننده کالای مورد اعتماد در بازار مقصد باشیم و انحصار و یا سهم زیادی از بازار را بدست بگیریم.
وی افزود: در حال حاضر، ما توسعه بسیاری از میادین و ال‌ان‌جی کشور را رها کرده‌ایم، در پارس جنوبی نیز ما بعد از ۲۱ سال که قطر در میادین مشترک با ما شروع به حفاری و تولید و برداشت کرد؛ اقدام به توسعه کردیم. ما به قدری پروژه‌ها را معطل کردیم که بازار از دست‌مان خارج شد اما قطر مانند کشورهای توسعه یافته برنامه‌های گازی خود را اجرا و متناسب با آن به پیش برد.
این نماینده پیشین مجلس گفت: قطر همزمان با توسعه و برداشت حداکثری از میادین؛ توسعه ال‌ان‌جی را نیز در دستور کار قرار داد به همین دلیل جلو افتاد و بازار منطقه و اروپا را گرفت و این نقطه قوت این کشور شد، همین امر باعث شد در جنگ روسیه و اوکراین وقتی واردات گاز به اروپا کاهش یافته و تا مرز توقف رفت مشکل زیادی برای اروپایی‌ها ایجاد نشد و درواقع به زمستان سخت نرسیدند.
وی ادامه داد: بیشترین مصرف‌کننده گاز روسیه؛ آلمان بوده یعنی ۸۰ درصد گاز را وارد می‌کرد ولی بدون مشکل نیاز خود را تامین کرد، آلمان با خرید ال‌ان‌جی از قطر و دیگر کشورها نیاز گازی خود را تامین کرد، ضمن اینکه قیمت کاهش هم یافت، اما ما کاری نکردیم نه میادین را بدرستی توسعه دادیم و نه پالایشگاه ساختیم که نفت خام را تبدیل به بنزین و فرآورده کنیم و نه بخش توسعه ال‌ان‌جی را به سرانجام رساندیم. باتوجه به اینکه برداشت حداکثری از میادین مشترک نداریم کشورهای همسایه برداشت می‌کنند و ما هنوز گرفتار تامین نیاز داخلی هستیم.
پارس نماد داده ها   
خادمی بیان داشت: ما هنوز ۷۵۰ تا ۸۰۰ میلیون متر مکعب در روز مصرف داریم و بیشتر این میزان مصرف هم در بخش خانگی و غیرمولد است؛ در صورتی که کشوری که در مسیر توسعه است باید بیشترین مصرف در بخش صنعت باشد؛ ضمن اینکه مصرف باید عقب‌تر از رقم تولید باشد تا دچار چالش نشویم.
وی خاطرنشان کرد: ما  تا ۱۰ سال آینده ۲ میلیارد متر مکعب در روز گاز نیاز داریم و برای تامین این میزان گاز هیچ برنامه‌ای نداشته‌ایم و تنها راهکاری که در چند سال گذشته ارائه داده‌ایم اینکه گاز صنایع و پتروشیمی‌ها را قطع کنیم و به نیروگاه‌ها به جای گاز سوخت مایع ارسال کنیم.
این کارشناس حوزه انرژی گفت: ما منابع خدادادی را حیف و میل می‌کنیم و از سویی دیگر با عدم اجرای به موقع پروژه‌ها بخش اعظم ذخایر نیز برای همیشه در زیر زمین خواهد ماند، زیرا ظرف سال‌های آینده شاید سوخت فسیلی چندان ارزشمند نبوده و صرفه اقتصادی نداشته باشد. حال آنکه باید هرچه زودتر منابع را استخراج و تبدیل به سرمایه نسل آینده می‌کردیم اما متاسفانه این کار را انجام ندادیم./تجارت نیوز

 

لازم به ذکر است درج اخبار حواشی هفتگی حوزه نفت و انرژی در این بخش به منزله تایید آنها نیست و سایت تحلیلی خبری نفتی‌ها صرفا گردآورنده اخبار در این بخش خبری می‌باشد.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/260441

کلیدواژه

حوزه نفت و انرژی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها