نفت / شناسه خبر: 230236 / تاریخ انتشار : 1403/5/6 15:22
|

حاشیه‌های نفت و انرژی/از آخرین وضعیت نامزدهای نهایی وزارت نفت تا انتقاد پزشکیان از کسری انرژی در کشور!

حوزه نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.

نفتی ها /حاشیه نخست این هفته "نفتی‌ها" را با حذف و اضافه‌های پایانی در شورای راهبری و خرین وضعیت معرفی گزینه های وزارت نفت به رئیس جمهور آغاز می‌کنیم که دو گزینه خارج از گزینه های نهایی شده کمیته نفت به پزشکیان معرفی خواهند شد.

 کمیته انتخاب وزیر نفت هفته گذشته نام ۱۴ نامزد خود را به شورای راهبردی دولت به ریاست محمد جواد ظریف اعلام کرد؛  این شورا هم پس از دریافت گزینه ها جلساتی را برای بررسی ۵ گزینه نهایی آغاز کرد که این آغاز، منجر به حذف تعدادی از گزینه ها شد.
طی روزهای گذشته، شایعات بسیاری پیرامون نهایی شدن نام های محمود امین نژاد، عماد حسینی، محسن پاک نژاد و رضا دهفان شنیده شد اما در نهایت، خروجی کمیته منجر به معرفی این افراد شد: محمود امین نژاد، بهروز نعمتی، محمد شریعتمداری و رضا دهقان.
اما نکته جالب در این فرآیند، اضافه شدن اسحاق جهانگیری و رکن الدین جوادی به گزینه های اصلی است؛ اسحاق جهانگیری که شرط حضور در کابیته چهاردهم را درخواست شخص خود پزشکیان قرار داده، در حالی تبدیل به گزینه جدی شده که اقبال چندانی از او در نفت دیده نمی شود.
رکن الدین جوادی، از مدیران حوشنام صنعت نفت هم در شرایطی نامش در گزینه ها قرار داده شده که با وجود رای بالا در کمیته نفت، انصراف خود را از حضور در راس وزارت نفت اعلام کرده و به همین دلیل، نامش از نامزدی وزارت نفت حذف شد.
اما حالا در شورای راهبری، نام او به فهرست اضاقه شده است تا شائبه هایی در فضای مجازی دهان به دهان شود بطوری که برخی، این اقدام را به نوعی فشار بر سایر گزینه ها و حذف منطقی آنها قلمداد می کنند.

 

حاشیه دوم هم به ماجرای رفع توقیف یک میلیون بشکه نفت ترکیه توسط ایران می‌‌پردازد؛ شرکت خصوصی انرژی توپراش ترکیه با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که ایران یک میلیون بشکه نفت خام این شرکت که پیشتر در ابتدای سال جاری توقیف کرده بود را پس داده است.
در این اطلاعیه خاطر نشان شده که مقامات ایرانی ۱۱ ژانویه سال ۲۰۲۴ نفتکش «St. Nikolas» با حدود یک میلیون بشکه نفت خریداری شده توسط توپراش از شرکت نفت دولتی عراق را در آب‌های ساحلی عمان توقیف کرده بودند.
در اطلاعیه منتشر شده از سوی شرکت توپراش آمده است: نفت خام خریداری شده از شرکت نفت دولتی عراق «SOMO» طی عملیاتی در تاریخ‌ ۲۳ تا ۲۵ ژوئیه جاری به یک نفتکش دیگر انتقال یافته است. انتظار می‌رود نفتکش مذکور در ماه سپتامبر آتی به پالایشگاه شرکت در ترکیه برسد./ایلنا

 

حاشیه بعدی هم به انتقاد پزشکیان از کسری انرژی در کشور می‌پردازد؛ مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب در گفت و گو با سایت رهبر انقلاب گفت: ما در کشور ناترازی انرژی داریم و در حال حاضر برای خرید بنزین، ۸ میلیارد دلار پول می‌دهیم؛ یعنی بنزین را مثلاً حدوداً ۳۰ یا ۴۰ هزار تومان می‌خریم، بعد ۱۵۰۰ تومان می‌فروشیم! خب تا کجا می‌توانیم این کار را بکنیم؟
وی اضافه گرد: مثال دیگر مصرف برق است. ما به اندازه‌ی کلّ اروپا مصرف انرژی، برق و امثال آن را داریم؛ این از نظر علمی کار درستی نیست. من به دوستان خودمان می‌گویم چرا همه‌ی چراغ‌های اینجا را روشن می‌کنید یا چرا کولرها را طوری تنظیم می‌کنید که محیط را خیلی خنک کنید.
پزشکیان ادامه داد: از آن طرف نمی‌توانیم به کارخانه‌هایمان برق بدهیم و از این طرف هر طوری که دلمان می‌خواهد، از برق، گاز و سایر منابع انرژی استفاده می‌کنیم. پس باید اوّل رفتار خودمان را در رابطه با این ناترازی‌هایی که در کشور ایجاد شده اصلاح کنیم. این با همدلی و هماهنگی امکان‌پذیر است. باید بپذیریم اگر برق، گاز، نفت، سوخت و سایر منابع انرژی را همین‌طور بدون حساب‌وکتاب هدر بدهیم، به ضرر همه‌ی ما است.


حاشیه آخر این هفته هم به ماجرای ناپدید شدن بنزین سوپر و گرم شدن بازار انواع مکمل های مختلف و حتی تقلبی اختصاص دارد؛ این روزها  کمبود بنزین سوپر باعث ایجاد مشکلات گسترده برای خریداران این خودرو‌ها شده است. در حالی که شاهد عرضه گسترده خودرو‌های وارداتی، مونتاژی و حتی داخلی با پیشرانه توربو هستیم، اما عرضه بنزین سوپر قطع شده است.کمبود بنزین سوپر باعث ایجاد مشکلات گسترده برای خریداران این خودرو‌ها شده است.همین عامل باعث شده بسیاری از افراد به خرید مکمل بنزین برای افزایش اکتان روی بیاورند.

اما قیمت مکمل‌های بنزین هم به واسطه نایاب شدن بنزین سوپر افزایشی شده و تا بیش از ۱.۵ میلیون تومان هم می‌رسد.به نظر می‌رسد که باید فکری به حال بنزین سوپر شود چرا که صاحبان خودرو‌های توربو با دردسر مواجه شده اند.

لازم به ذکر است درج اخبار حواشی هفتگی حوزه نفت و انرژی در این بخش به منزله تایید آنها نیست و سایت تحلیلی خبری نفتی‌ها صرفا گردآورنده اخبار در این بخش خبری می‌باشد.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/230236

کلیدواژه

کسری انرژی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها