نفتی ها /بیش از سه ماه است که خبری از بنزین سوپر نیست و همین امر باعث ایجاد مشکلات گسترده برای خودروداران توربو و افزایش فروش از روی اجبار مکملهای بنزین شده است، اما قیمت مکمل های بنزین هم به واسطه نایاب شدن بنزین سوپر افزایشی شده و تا بیش از ۱.۵ میلیون تومان هم میرسد.
موضوع اما اینجاست که به نظر میرسد با توجه به این که بسیاری از جایگاههای سوخت بنزین سوپر ندارند استفاده از مکمل های سوخت در پمپ بنزین ها هم به نوعی شیوه درآمدزایی تبدیل شده است؛این اما در حالی است که به طور کل برای بیشتر خودروهای موجود در ایران، استفاده از مکملها که این روزها قیمتهای گزافی هم پیدا کرده اند، جز هدر دادن پول، تاثیر خاصی نخواهد داشت چرا که درصد زیادی از خودروهای ما دارای نسبت تراکم بالایی نیستند و استفاده از بنزین معمولی و یا نهایتا سوپر، برای آنها کفایت میکند.
اما داستان در مورد برخی خودروهای مدرن وارداتی متفاوت است، خودروهایی که دارای نسبت تراکم بالا ، سیستم پاشش مستقیم سوخت ( gdi ) ، یا مجهز به توربو شارژ هستند ، به شدت به اکتان سوخت مصرفی حساسند و در زمان هایی که توزیع بنزین سوپر در کشور دچار اختلال میشود، به شکل فزایندهای تعداد خرابیهای موتوری این خودروها افزایش مییابد و مشاهده خودروهای توربو شارژ با پیستون شکسته، اصلا چیز عجیبی نیست.
تمام این مسکلات اما در حالی است که بازگشت بنزین سوپر به جایگاهها هنوز هم در هالهای از ابهام است و با وجود وعدههای وزارت نفت و تاکید بر تولید بنزین سوپر بدون هیچ مشکل خاصی، جایگاهداران میگویند که تمامی سوالات در رابطه با زمان عرضه بنزین سوپر با پاسخ منفی رو به رو میشود و هنوز مشخص نیست که چه زمانی و در چه شرایطی عرضه بنزین سوپر از سر گرفته شود.