نفتی ها /چند روز پیش زنگنه وزیر سابق نفت با اشاره به مباحث موجود در خصوص لزوم افزایش قیمت بنزین برای کاهش مصرف و افزایش بهرهوری گفت: معتقدم بنزین را وقتی باید گران کرد که خودرو خیلی ارزان شود. ما خودرو را خیلی به مردم گران میفروشیم. بگذاریم خودرو رقابتی شود تا مردم بتوانند بهترین خودرو را بخرند. من همیشه مخالف افزایش قیمت بنزین بودم، چون مردم تحمل ندارند و هدف را هم اصلاح اقتصادی نمیدانستم، بلکه درآوردن پول برای اصلاح یارانه میدانستم. مقادیر افزایش قیمت آنقدر کشش نداشت که مصرف را کم کند!
حالا اما بعد از این اظهارات عجیب یک کارشناس انرژی با انتقاد از این موضوع گفته: امروز آقای زنگنه معتقد است مخالف افزایش قیمت بنزین است حال باید این سوال را پاسخ دهد که چه کسی دستور بالابردن قیمت بنزین را در دولت قبل داد و طبث چیزی که در همان سالها بارها در مصاحبههایی که هنوز در خروجی خبرگزاریها و سایتها وجود دارد زنگنه هیچ اعتقادی به سیاستهای غیر قیمتی نداشت.
و این درحالی است که هنوز هم کارشناسان انرژی معتقدند حذف کارت سوخت از چرخه سوخت بزرگترین اشتباه زنگنه در دوره وزارتش بود، زیرا اولاً این کار او مصرف بنزین را به یکباره بالا برد و در ثانی برای کنترل مصرف که خواسته رهبری بود اقدام به افزایش قیمت آن هم به بدترین شکل ممکن بود.
از سویی دیگر این اظهارات از جانب زنگنه در حالی منتشر شد و بسیاری آنها را یک پیشبینی درباره افزایش قیمت بنزین دانستهاند که گهگاه زمزمههای قیمت پایین بنزین از گوشه و کنارها به گوش میرسد؛ چند ماه پیش نیز محسن زنگنه درست در روزهایی که داود منظور، رئیس سازمان برنامه ادعا کرده بود مجلس دنبال گرانی انرژی است در حسابش در شبکه ایکس نوشته بود : در بند ب ماده ۴۶ لایحه برنامه هفتم تقدیمی از سوی دولت، دولت مکلف شده بود که با سیاستهای قیمتی و غیرقیمتی مصرف انرژی را در سطح ۱۴۰۱ حفظ کند. آیا سیاستهای قیمتی چیزی جز افزایش قیمت بنزین بود؟ و مجلس این بند را حذف کرد.
ارسال نظرات