نفت / شناسه خبر: 169259 / تاریخ انتشار : 1403/1/19 15:30
|

تناقض های دولت در سرمایه گذاری نفتی

فرشاد مومنی می گوید آمارهای دولت درباره سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت به قدری متناقض است که هیچ کس نمی تواند درستی آن را حدس بزند!

نفتی ها /فرشاد مومنی از چهره های مطرح اقتصادی با انتقاد از اظهارات سخنگوی اقتصادی دولت گفت: اصلا نمی‌خواهم وارد این فضا شوم، اما این نمونه‌ای است تا بگوییم به جای اینکه در اسارت عملکرد دولت قبل خود را بدانید حداقل یک سیستم برای پایش خود بگذارید و دست کم حرف زدنهایتان را درست کنید. ایشان فرموده‌اند ما رکورد جذب سرمایه خارجی را زده‌ایم!
وی گفت: باید به ایشان گفت این‌ها منطق رفتاری دارد. کدام یک از عناصر جاذبه ایجاد کن را بهبود بخشیده‌اید! تناقض‌ها را ببینید همین آقای سخنگو در هشتم اسفند ۱۴۰۲ رقم سرمایه‌گذاری خارجی در بخش نفت را حدود ۴.۸ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت از این نظر بخش نفت نسبت به دیگر بخش‌هایی که جذب سرمایه‌گذاری خارجی کردند شاگرد اول بوده است! اما در ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ می‌گوید سهم بخش نفت از کل سرمایه خارجی جذب شده یک و نیم درصد است! اگر این ۱.۵ درصد درست باشد به معنی این است که کل سرمایه خارجی جذب شده در بخش نفت حدود ۸۲ میلیون دلار است یعنی زیر ۱۰۰ میلیون دلار؟ فاصله زمانی این دو اظهار نظر را مقابل چشم خود بیاورید!

چه خبر از روسیه؟

رئیس موسسه مطالعات دین و اقتصاد یادآور شد: سال گذشته وزیر نفت اعلام کرد ما فقط با روس‌ها حدود ۴۰ میلیارد دلار قرارداد برای سرمایه‌گذاری در بخش نفت بسته‌ایم! طول و عرض و ابعاد تناقض‌ها را ببینید، اما آقای سخنگو در سخنرانی ۱۴ فروردین عنوان کرده است که جایگاه روسیه در میان سه سرمایه‌گذار اصلی خارجی در ایران نیز قرار ندارد.
وی اضافه کرد: نمی‌خواهم شبهه ناک صحبت کنم می‌دانید تا چه میزان حرف‌هایی درباره امتیازات غیرمتعارف و غیرشفافی که به روس‌ها داده شده مطرح می‌شود! شما با این طرز عملتان این شبهه‌ها را تقویت می‌کنید و تقویت این شبهه‌ها اصلا به نفع کشور نیست.
مومنی ادامه داد: ایشان برای اینکه کیفیت رشد را مقداری توضیح دهد عنوان کرده که در جذب سرمایه خارجی ۷۴ درصد کل سرمایه جذب شده در بخش صنعت است! شرافتمندانه و صادقانه جزئیاتش را برای ما اعلام کنید. اگر روی سایت وزارت صمت برویم و ببینیم مثلا بیشترین سرمایه خارجی ما توسط شهروندان چه کشوری و در چه رشته‌های بی‌کیفیتی استوار شده بود خوب نیست!/میز نفت

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/169259

کلیدواژه

سرمایه گذاری نفتی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها