نفت / شناسه خبر: 138402 / تاریخ انتشار : 1402/10/4 19:14
|

مشارکت سهامداران خارجی پروژه ال‌ان‌جی روسیه متوقف شد

سهامداران خارجی، مشارکت در پروژه آرکتیک ال‌ان‌جی۲ را به دلیل تحریم‌ها متوقف کردند و از مسئولیت‌های خود برای تامین مالی و قراردادهای خرید برای کارخانه جدید صادرات گاز طبیعی مایع روسی، خودداری کردند.

نفتی ها /در پروژه آرکتیک ال‌ان‌جی۲ که توسط شرکت نواتک کنترل می‌شود، شرکت دولتی CNOOC چین و شرکت ملی نفت چین (CNPC)، هر کدام ۱۰ درصد سهم دارند. نواتک که دومین تولیدکننده بزرگ گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) روسیه است، ۶۰ درصد سهم این پروژه را در اختیار دارد.

نشریه کومرسانت گزارش کرد هر دو شرکت چینی به همراه شرکت توتال انرژی فرانسه و کنسرسیومی از شرکت های ژاپنی میتسویی و JOGMEC که هر کدام ۱۰ درصد سهم دارند، برای مشارکت در این پروژه، وضعیت فورس ماژور اعلام کردند.

بر اساس گزارش رویترز، این اقدام به معنای آن است که پروژه آرکتیک ال‌ان‌جی۲ اکنون ناچار خواهد بود همه گاز خود را در بازار نقدی به فروش رساند. این پروژه مایع سازی گاز طبیعی سه واحدی با ظرفیت سالانه ۱۹.۸ میلیون تن در شرق دور روسیه، راه اندازی تا پایان سال میلادی جاری و افزایش تولید از سال ۲۰۲۴ را هدف گذاری کرده بود. قرار بود ابتدا واحد یک، فعالیت تجاری خود را آغاز کند و پس از آن واحدهای دوم و سوم به ترتیب در سال ۲۰۲۴ و ۲۰۲۶ راه اندازی شوند.

بعلاوه، به دنبال تحریم‌های سخت گیرانه‌تری که از سوی آمریکا وضع شده است، پروژه آرکتیک ال‌ان‌جی۲ با احتمال تاخیر روبروست. آمریکا ماه گذشته، تحریم‌های جدیدی را علیه این پروژه که به نخستین تولید خود نزدیک شده است، وضع کرد.

منابع آگاه هفته گذشته به رویترز گفتند: شرکت نواتک در پی تحریم‌هایی که در نوامبر از سوی واشنگتن وضع شدند، برای عرضه آتی ال‌ان‌جی از این پروژه، وضعیت فورس ماژور اعلام کرده است./ایسنا

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/138402

کلیدواژه

مشارکت سهامداران خارجی

پروژه ال‌ان‌جی روسیه

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها