نفت / شناسه خبر: 137754 / تاریخ انتشار : 1402/8/6 10:52
|

ضرورت توجه به پدافند غیرعامل در طرح‌های توسعه پالایشی کشور/ باید بر جلوگیری از قاچاق سوخت تمرکز کنیم

معاون انرژی سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: در طرح های توسعه ای پالایشی کشور، اگر به اجرای پدافند غیر عامل توجه کنیم بسیاری از آسیب ها کاهش خواهد داشت.

نفتی ها /عبدالرحمن کشوری  در مراسم هفته پدافند غیرعامل با اشاره به اینکه ایران با توجه به شرایط ویژه و ماهیت ضد استکباری، موقعیت ژئوپلتیک و همچنین برنامه های صلح آمیز انرژی هسته ای کشور را به سمتی برده که به طور طبیعی در معرض انواع تهدیدات هستیم، اظهار داشت: حضور بازیگرانی که در صحنه و پشت صحنه به دنبال ضربه به جمهوری اسلامی ایران را شاهدیم که تلاش می کنند زحمات ما را بیشترکرده و جنگ را به داخل شهرها برسانند و جنگ را نیابتی کنند.

وی ادامه داد: به دنبال شکل گیری یک قدرت هوشمند در اطراف و حتی داخل کشور هستند و در این شرایط کشور نیاز به یک مکانیسم دفاعی دارد تا بتواند همه این تهدیدات به ویژه در بخش های سرمایه ای کشور را خنثی کند.

معاون انرژی سازمان پدافند غیرعامل کشور تاکید کرد: باید هدف گذاری درست و برنامه ریزی صحیح داشته باشیم و راهبری این بحث نیاز به همفکری در همه بخش ها دارد و باید اجماع عمومی و تخصصی افرادی که در این زمینه متولی هستند ایجاد شود.

کشوری با بیان اینکه جلساتی از این دست به تاب آوری بیشتر برای مقابله با این تهدیدات منجر خواهد شد، گفت: تاکیدات مقام معظم رهبری در پدافند غیر عامل بسیار زیاد است تا آنجا که سند اساسنامه پدافند غیرعامل را خودشان ابلاغ کردند و تاکید داشتند که این سند به قانون تبدیل شود که این اقدام در مجلس شورای اسلامی انجام شد و ایجاد کمیته دایمی پدافند غیرعامل را در این قانون دیدند که ظرفیت قانون گذاری خوبی دارد که به دستگاه ها کمک می کند.

وی افزود: با توجه به تحولات اخیر در سرزمین های اشغالی و پیروزی جبهه مقاومت باید منتظر اقدامات تلافی جویانه اسراییل در منطقه و کشور باشیم که یکی از اهداف جذاب برای آنها زیرساخت های حیاتی کشور است و از همین رو مسئولیت ما بیشتر شده و باید با آمادگی بیشتر در این زمینه وارد شویم.

معاون انرژی سازمان پدافند غیرعامل کشور با تاکید بر اینکه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران توجه ویژه ای به این امر داشته است، ادامه داد: نیاز داریم برنامه ای مدونی در حملات سایبری داشته باشیم زیرا یکی از موارد ظرفیت پدافند، جلوگیری از حملات سایبری است که باید برنامه ویژه داشته باشیم تا مصونیت خاصی ایجاد کنیم.

کشوری تاکید کرد: یکی ازموضوعات مهم جلوگیری از نشت و نشر اطلاعات است. باید دقتی بر روی انتشار این اطلاعات داشته باشیم. همچنین برای حفاظت از تاسیسات نیز باید به طور جدی و حساسیت وارد عمل شویم.

وی تصریح کرد: بخش مهم در این موارد و حملات سایبری، علاوه بر برنامه های موجود، استفاده از دستگاه هایی است که صحت سنجی کرده و مشخص کند برنامه های موجود، ما را به اهداف می رساند.

معاون انرژی سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: گستردگی و پیچیدگی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران از پالایشگاه ها تا جایگاه های سوخت توجه به تضمین حفاظت از زیرساخت و استمرار امنیت انرژی را بیشتر می کند.

کشوری با اشاره به اینکه روزانه حمله سایبری در بخش های مختلف را شاهدیم، افزود: یک نمونه موفق هم دشمن داشته که به سرعت بازیابی شد اما اگر این اتفاق در پالایشگاه های مهم اتفاق افتاده بود آثار و تبعات به مراتب بزرگتری داشت.

وی ادامه داد: مدیریت بحران ناشی از حملات سایبری را حس کردیم و باید آمادگی خود را در این حوزه در هر سطحی داشته باشیم.

معاون انرژی سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه باید تمرکز خود را در زمینه جلوگیری از قاچاق سوخت بگذاریم، گفت: تامین سوخت پایدار زیرساخت های حیاتی مانند نیروگاه ها است که بخشی توسط حمل و نقل ریلی و جاده ای انجام می شود و باید تلاش کنیم وابستگی سوخت به حمل ونقل ریلی و جاده ای را کاهش دهیم که تهدیدات را کاهش می دهد.

کشوری با اشاره به اینکه مدیریت ناترازی تولید و مصرف نیز وجود دارد، تصریح کرد: اگر مدیریت مصرف نداشته باشیم وضعیت از شرایط فعلی نیز بدتر خواهد شد. در این زمینه تعیین سهمیه سوخت صنایع بسیار اهمیت دارد و باید متولی هر صنعت مشخص شده و تعیین سهم بکینم زیرا با این اقدام مصرف تا حد زیادی مدیریت خواهد شد.

وی تاکید کرد: در طرح های توسعه ای اگر به اجرای پدافند غیر عامل توجه کنیم بسیاری از آسیب ها کاهش خواهد داشت.

معاون انرژی سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در بین ۴ شرکت اصلی وزارت نفت کارنامه موفقی داشته است.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/137754

کلیدواژه

شرکت ملی نفت ایران

قاچاق سوخت

طرح‌های توسعه پالایشی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها