نفت / شناسه خبر: 127546 / تاریخ انتشار : 1402/7/8 09:28
|

طلای سفید را به آفت تبدیل نکنید

بر کسی پوشیده نیست کشور عزیزمان ایران از نعمت های خدادادی بیشماری منجمله نفت، گاز، انواع معادن و منابع دریایی برخوردار است.

نفتی ها /بر کسی پوشیده نیست کشور عزیزمان ایران از نعمت های خدادادی بیشماری منجمله نفت، گاز، انواع معادن و منابع دریایی برخوردار است.
یقینا بهره برداری صحیح از این منابع نه تنها رفاه و آسایش و پیشرقت و ترقی مملکت را رقم خواهد زد بلکه زمینه اشتغال هزاران جوان غیور این مرز وبوم را نیز در پی خواهد داشت.
سرمایه گذاری و تشویق سرمایه گذاران، وظیفه هر صاحب نظر دلسوز ومتعهدی می باشد که با روشنگری دلسوزانه و بیانی مستدل زمینه را برای این امر مهم فراهم نماید.
اما متاسفانه در این شرایط بسیار دشوار اقتصادی شاهد قلم به دستانی هستیم که بدون تخصص فنی و تعهد وجدانی در این حوزه ها به دنبال تحریک احساسات ملت هستند و نتیجتا باعث فرار سرمایه گذار از کشور میشوند.
در اینجا بنده به عنوان کسی که سالها در این زمینه تخصص و تجربیاتی دارم بر آن شدم که با نقدی بر این موارد اجازه ندهیم ثروتهای کشور رها شوند.و بجای صادر کننده به وارد کننده تبدیل شویم.
بدون شک در حال حاضر یکی از بزرگترین چالشها در کشور عزیزمان، منطقه خاورمیانه و جهان، معضلات محیط زیستی می باشد که عمده ترین آنها اثر مخرب گاز های گلخانه ای (گاز متان، بخار آب، دی اکسیدکربن،اکسیدنیتروژن،هیدروفلوئروکربن،سالفر هگزا فلوراید و.....) برلایه ازن و در نتیجه ورود تشعشعات مضر خورشیدی به فضای کره زمین که عامل اصلی افزایش گرمایش،سیلها و پدیدهایی همچون ال نینو می باشد.
 ایویدنس ها و شواهد متعدد بیانگر این واقعیت است که سوخت های فسیلی و استفاده بی رویه از آنها، بیشترین نقش را در این چالش دارا میباشند .
البته عناصر دیگری نیز در این فرایند تخریب سهیم هستند که بررسی تک تک آنها نیاز به ارائه یک تحقیق جامعی می باشد که در قالب این مقاله کوتاه نمی گنجد.
همانطوریکه مخاطبان محترم این موضوع می دانند، شهرستان بندر ماهشهر و حومه سالهای متمادی از آلودگی جوی و دریایی ناشی از صنایع پتروشیمی ونیز ریز گردهای فصلی که عمدتا" از کشورهای همسایه بخصوص عراق و منطقه شرقی فیمابین عربستان و کویت برخاسته و لاجرم آسمان خوزستان را در می نوردد.
البته نباید از موضوع کم آبی و خشک شدن تدریجی رودخانه ها و باتلاقهای طبیعی منطقه(هور عظیم و تالاب شادگان) غافل ماند، چرا که خاک نرم و بدون پوشش حاصل از این مناطق، بسهولت با وزش باد جابجا شده و بر شدت ریزگردها می افزاید.
و اما موضوعی که اخیرا مورد توجه و التفات برخی به اصطلاح کارشناس و مسئولین شهرستان ماهشهر قرار گرفته، دریاچه های نمک می باشد که متاسفانه بدون تجزیه و تحلیل فنی، سعی بر بزرگنمایی اثر تخریبی این دریاچه ها بر محیط زیست دارند.
در این راستا لازم است در ابتدا مروری بر نمک و فواید حیاتی آن داشته باشیم.
نمک حاصل از آب دریا در واقع همان NACL یا کلرید سدیم است که طی یک فرایند ساده تبخیری در اثر تابش نور خورشید و بادهای موسمی بدون افزودن هیچگونه مواد شیمیایی تولید و پس از ترکیب با آب و عبور از غشای الکترولیزی به محصولات بسیار مهمی تبدیل می شود.
این محصولات شامل NAOH(کاستیک سودا)، گازهای هیدروژن وکلر که به نوبه خود پس از ترکیب مجدد به HCL و نیز گاز کلر بعنوان خوراک و همراه با اتیلن در تشکیل زنجیره تولیدی واحدهایی نظیر CA, VC, EDC, PVC نقش اساسی ایفا می کند.
بنابراین با یک نگاه کوتاه به این امر می توان حقیقت آتی را لحاظ کرد.
اولا"ایجاد فرصت اشتغال وتوسعه زمینه کاری برای بسیاری ازشهروندان و هموطنان را در پی دارد.
ثانیا"کمک به ادامه چرخه تولیدی مملکت، بویژه در این شرایط فوق بحرانی اقتصادی و نتیجتا" تامین ارزآوری.
ثالثا با استفاده ازتوانمندی شرکت های دانش بنیان بومی می توان از معادن وعناصر حاصل از فرایند نمک گیری مانند منیزیم، پتاسیم، کلسیم که در زمینه توسعه کشاورزی وحوضچه های پرورش ماهی اثر ایجابی دارند بهره برد.
  یاد آوری این نکته بسیارضرورت دارد که نمک استحصالی از دریاچه ها با توجه به اینکه:
۱-زمینهای بایری که در کنار دریا رها شدند و هیچ درختی در آنها کاشته نشده خود عامل ریزگردها هستند که با آمدن آب روی آنها عامل ریزگرد از بین میرود نه اینکه تولید ریزگرد میکنند ،وانگهی نمک استحصالی در منطقه ای قرار دارد که معمولا در مسیر وزش بادهای تند و فصلی نیست.
۲- نمک پس استخراج بصورت تپه ای دپو شده که نتیجه این روش، جامد و کلوخه ای شدن نمک را بدنبال دارد بلاخص پس از اولین رطوبت شرجی یا باران بلورهای نمک بهم چسبیده و از سنگ سخت تر میشود بطوریکه برای کراش کردن نیاز به دستگاههای فوق سنگین بلدوزر و پیکور دارد، و در نتیجه امکان انتشار آن توسط باد به حداقل می رسد کما اینکه وارسی این وضعیت در طی سالهای گذشته به تبیان این واقعیت کمک می کند که این دریاچه ها کمترین اثر تخریبی را در محیط زیست منطقه داشته اند.  
همچنین شواهد نشان می دهد که در طی فصلهای مختلف سال بعنوان استراحت گاه و زیست گاه بسیاری از پرندگان مهاجر و ماهیان بشمار می آیند..
آیا میدانید یکی از سرمایه گذارن که روزی روش استحصال نمک را در ایران آموخت و تجربه کرد و یک دریاچه در جاده آبادان درست کرد بجای ادامه کار در ایران امروز توسط دولت کشور کوچک عمان یکصد و هشتاد هزار هکتار زمین در اختیار ایشان گذاشته اند تا علاوه بر استخصال نمک هتل نمکی و استخراج منیزیم ، سولفات ها...
را نیز در آنجا رقم بزند؟
آیا میدانید در روزگاری نه چندان دور ایران صادر کننده اتیلن دی کلراید بوده ولی بدلیل سیاست های مدیران مغرض در حال حاضر به یک وارد کننده تبدیل شده است؟
آیا میدانید با این سنگ اندازی های بدون تخصص باعث تعطیلی کارخانه هایCAوEDCوVC وPVC آبادان و شوشتر و شیراز و غدیر و اروند و بندر امام و.......خواهید شد؟
آیا میدانید با اینکارتان نه تنها اشتغالزایی ایجاد نخواهد شد بلکه کارکنان همین کارخانه ها نیز باید خانه نشین شوند؟
 آیا میدانید با تعطیلی این کارخانه ها برای واردات نیازهای خود مجبوریم ارزهای کشور را در اوج تحریم های ظالمانه بر باد دهیم؟؟؟
اساتید قلم به دست وقتی در زمینه ای تخصص ودانش فنی ندارید لطفا قبل از اظهار نظرتاملی بفرمایید تا مبادا این اظهارات نتایج منفی برای مردم ومملکت بدنبال داشته باشد.
مبادا قلم زدن خواسته یا ناخواسته در راستای اهداف استکبار که همانا وابستگی کشور هست باشد..
سید علی علویان

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/127546

کلیدواژه

سید علی علویان

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها