نفت / شناسه خبر: 127189 / تاریخ انتشار : 1402/5/29 15:16
|

چرا کوچکی‌نژاد خواستار تشکیل جلسه غیرعلنی درباره بنزین شد؟

نماینده مردم رشت در مجلس با انتقاد از عملکرد دولت در سهمیه بندی بنزین گفت: دولت در این زمینه اشتباه می‌کند و مجلس باید نشست غیرعلنی با حضور مسئولان جهت شفاف سازی این موضوع برگزار کند.

نفتی ها /جبار کوچکی نژاد در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۲۹ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی درخصوص آشفتگی در پمپ بنزین‌های سراسر کشور گفت: نمی‌دانم چرا دولت تلاش می‌کند مردم را در بخش‌های مختلف ناراضی کند! دولت در این زمینه اشتباه می‌کند، از این رو باید جلسه‌ای غیرعلنی در مجلس برگزار و مسئولان مربوطه در این رابطه شفاف سازی کنند.

به گفته این نماینده؛ روال معمول این است که وقتی دولت می‌خواهد در مورد موضوعات مهم مانند نفت تغییرات بدهد در شروع بودجه سالانه دیدگاه‌های خود را می‌دهد و منابع و هزینه‌ها را هم مشخص می‌کند اما در مورد تغییرات نفت و بنزین امسال چنین رویه‌ای دیده نشده است در حالی که بنزین چیزی نیست که منابع محدودی داشته باشد و منابع آن باید در بودجه لحاظ شود.

کوچکی‌نژاد ادامه داد: مصرف بنزین در کشور افزایش یافته است و درحال حاضر ما بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر روزانه بنزین مصرف می‌کنیم که باید مابه‌التفاوت این رقم‌ها که بسیار بالاست در بودجه در نظر گرفته می شد در حالی که دولت در بودجه چنین چیزی ندیده و از آن‌طرف مجلس هم تاکید داشته است که افزایش قیمت بنزین در ۱۴۰۲ ممنوع است اما اینکه دولت کارت آزاد را از پمپ‌بنزین‌ها جمع کرده و با دستکاری‌ روی کارت بنزین و اعمال محدودیت در سوختگیری بخواهد این موضوع را مدیریت کند به اعتقاد من جز ناراضی کردن مردم نتیجه‌ای نخواهد داشت.

موضوع اما وقتی بغرنج‌تر می‌شود که افزایش شکاف بین عرضه - که به دلیل ظرفیت پالایش داخلی محدود شده است - و افزایش تقاضا، مقامات ایران را مجبور کرده است که از ذخایر استراتژیک خود استفاده کنند و برای اولین بار در یک دهه گذشته بنزین وارد کنند و از آنجایی که دولت با واردات سوخت با نرخ های بازار و سپس فروش آن به مصرف کنندگان با قیمت بسیار پایین تر ضرر قابل توجهی می کند، فشار برای پایان دادن به سال‌ها بنزین فوق‌العاده ارزانی که ایرانی‌ها به آن عادت کرده‌اند، افزایش یافته است.

محمدرضا میرتاج الدینی، نماینده مجلس،  هم همین هفته گذشته به رسانه‌های محلی گفت که یارانه سوخت اکنون سه برابر کل بودجه عمرانی کشور است، اما «کسی جرأت نمی‌کند درباره افزایش قیمت بنزین صحبت کند».

در نهایت باید دید مسئولین و دولت چه استراتژی‎ای برای این موضوع در نظر خواهند گرفت، ضمن این که احتمالا این جلسه بهارستانی‌ها سه‌شنبه صبح برگزار شود.

مخاطبین عزیز پایگاه خبری–تحلیلی نفتی‌ها؛ شما می‌توانید از طریق پست الکترونیک naftiha.ir@gmail.com و دایرکت پیج اینستاگرام نفتی‌ها به آدرس @NaftihaNews برای ارائه نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و سایر پیام‌های خود با ما در ارتباط باشید.

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/127189

کلیدواژه

سهمیه بندی بنزین

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها