نفت / شناسه خبر: 126930 / تاریخ انتشار : 1402/4/27 20:33
|

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس: دولت در نرخ خوراک پتروشیمی ها بازنگری کند

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: دولت باید در مصوبه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بازنگری کند؛ افزایش قیمت خوراک این صنایع نه یکباره بلکه باید طی چندین سال اعمال شود.

نفتی ها /مصطفی نخعی در خصوص مصوبه افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تصریح کرد: مجلس در زمان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ تعیین نرخ خوراک را به دلیل شرایط متغیر این حوزه بر عهده دولت گذاشت لذا مصوبه ابلاغی ربطی به مجلس ندارد و سیاست دولت است.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت صادراتی گاز ایران و همچنین صدور گاز به عراق و ترکیه، ادامه داد: قیمت ۷ هزار تومانی نرخ خوراک گاز صنایع و پتروشیمی ها، بسیار پایین‌تر از نرخ گاز صادراتی است، چرا که ما می‌توانیم با قیمت بالاتری گاز را صادر کنیم و درآمد بیشتری برای کشور به دست آوریم اما؛ شرکت‌های پتروشیمی می‌گویند این تصمیم و جهش قیمتی یک دفعه اعلام شد، من این را قبول دارم؛ دولت باید با شیب ملایم‌تری این کار را انجام می‌داد.
وی گفت: اعلام یکباره نرخ خوراک گاز ۷ هزار تومانی و ایجاد شوک قیمتی منطقی نیست، دولت باید با شیبی ملایم و در یک بازه زمانی طولانی‌تر و چند ساله این تصمیم و سیاست را اجرایی می‌کرد.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس ضعف مدیریت و انتصابات غیر تخصصی را عامل دیگر کاهش حاشیه سود پتروشیمی ها دانست و افزود: در برخی از شرکت‌های پتروشیمی افرادی سکان را به دست گرفتند که غیر حرفه‌ای و غیر متخصص بوده و واقعاً فاقد صلاحیت‌های اداره چنین مجموعه‌ای  هستند.
نخعی با تاکید بر لزوم بررسی کارشناسی تبعات این مصوبه از سوی دولت، گفت: با توجه به بازار متغیر و بی‌ثبات متانول و توجه به این مهم که بخش عمده متانول تولیدی کشور به کشورهای دیگر به ویژه چین صادر می‌شود، این نرخ واقعا باید بازنگری شود.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به تبعات این تصمیم  باید به پتروشیمی‌ها فرصتی داده شود تا با برنامه ریزی طی چندین سال اتکا خود به تولید متانول را کاهش دهند و به سمت تولید محصولات با ارزش دیگر پایین دستی متانول بروند که ارزش افزوده و ارزآوری بیشتری برای کشور دارد و طبیعتاً سود بسیار بیشتری را هم نصیب پتروشیمی‌ها خواهد کرد./تسنیم

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/126930

کلیدواژه

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس

خوراک پتروشیمی ها

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها