نفت / شناسه خبر: 126855 / تاریخ انتشار : 1402/4/19 14:54
|

چرا قیمت نفت کف‌نشین شد/باد مخالف امان ما را نبرد!

علی‌رغم تلاش‌های کشورهای تولیدکننده نفت، به نظر می‌رسد این روزها هیچ چیز نمی‌تواند قیمت نفت را بالا ببرد! کاهش بیش از یک میلیون بشکه‌ای تولید از سوی اوپک پلاس، رکورد واردات نفت خام از چین...

نفتی ها /فائزه پناهی_علی‌رغم تلاش‌های کشورهای تولیدکننده نفت، به نظر می‌رسد این روزها هیچ چیز نمی‌تواند قیمت نفت را بالا ببرد! کاهش بیش از یک میلیون بشکه‌ای تولید از سوی اوپک پلاس، رکورد واردات نفت خام از چین، چشم‌انداز صعودی برای سفرهای هوایی، با این حال نفت کماکان در بازه ۷۰ تا ۷۵ دلاری در هر بشکه حرکت می‌کند.
به گفته کارشناسان یکی  از مهمترین علل این کاهش قیمت ، کندی رشد اقتصاد جهانی و به دنبال آن کاهش تقاضا برای نفت است، از سویی دیگر  انتقال صنایع به سمت انرژی پاک از جمله باد، خورشیدی و برق‌ هم تقاضا برای نفت را محدود نگه داشته است. که در همین راستا فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی نیز به تازگی گفت: «تغییر به سمت اقتصاد انرژی پاک در حال رخ دادن‌است و اوج تقاضای جهانی نفت قبل از پایان این دهه با پیشرفت خودروهای الکتریکی، بهره‌وری انرژی و سایر فناوری‌ها در حال شکل‌گیری است.» تولیدکنندگان نفت باید توجه دقیقی به تغییرات داشته باشند.
علاوه بر این هزینه های استقراض بالاتر برای شرکتها و مصرف کنندگان، رشد اقتصادی را آهسته کرده و تقاضا برای نفت را کمتر می کند. نگرانی‌ها نسبت به افزایش نرخهای بهره از سوی بانک‌های مرکزی بزرگ جهانی دورنمای تقاضا برای سوخت تا پایان امسال را تیره کرده است.
با چنین درجه ای از اطمینان از سازمان هایی مانند IEA و CER، بسیاری از تولیدکنندگان در واقع در برنامه‌های تولید و رشد خود نیز دچار سرگردانی شده‌اند و این همان چیزی است که ما را در معرض بزرگترین خطر وضعیت فعلی قیمت نفت قرار می دهد؛ افزایش ناگهانی در مسیر، که ناشی از چرخش بازار به سمت کسری است.
این اما در واقع این سناریوی جدیدی نیست و  مدتی است که تحلیلگران در مورد آن هشدار داده‌اند. بر اساس داده های اخیر ریستاد انرژی، این کسری می تواند در نیمه دوم سال به ۲.۴ میلیون بشکه در روز برسد. در همین حال تقاضا ۱.۷ میلیون بشکه در روز رشد خواهد کرد. قیمت نفت در چنین شرایطی دقیقاً به کجا می‌تواند برسد؟
موضوعی که در این میان وجود دارد این است،که حالا که ایران  از جمله کشورهای صادرکننده نفت به شمار می‌آید و  از آنجایی که درآمد حاصل از صدور نفت خام، مهم‌ترین منبع مالی تأمین بودجه کشور محسوب می‌شود، به‌طور غیرمستقیم بر دیگر فعالیت‌های اقتصادی تأثیر چشمگیری دارد باید با توجه به این سیگنال‌ها در روند فعلی سیاستهای وابسته به نفت خود بازنگری جدی‌ای داشته باشد.زیرا با توجه به این مهم، چنین به نظر می‌رسد که متغیر نفت با امنیت ملّی ایران که اقتصاد آن در طی یکصد سال گذشته وابسته به درآمدهای ارزی حاصل از آن بوده، پیوندی عمیق یافته است. با توجه به این مطلب که رشد اقتصادی ایران و نیز حجم عظیمی از سرمایه‌گذاری‌های کلان ملّی، به درآمدهای ارزی حاصل از صادرات این منبع انرژی وابسته است، نوسان‌های درآمدهای نفتی، امنیت اقتصادی ایران را به‌خصوص در پرتو تحریم های بین المللی یک دهه اخیر تضعیف نموده است و همین وابستگی اقتصاد ایران به نفت می تواند باعث تکان های اقتصادی شدید و منفی شدن رشد اقتصاد ایران در سال های آینده شود.

مخاطبین عزیز پایگاه خبری–تحلیلی نفتی‌ها؛ شما می‌توانید از طریق پست الکترونیک naftiha.ir@gmail.com و دایرکت پیج اینستاگرام نفتی‌ها به آدرس @NaftihaNews برای ارائه نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و سایر پیام‌های خود با ما در ارتباط باشید.

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/126855

کلیدواژه

قیمت نفت

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها