نفت / شناسه خبر: 126844 / تاریخ انتشار : 1402/4/18 15:09
|

حاشیه‌های نفت و انرژی/از تهاتر نفت با ساخت قطعه تا تهدید صریح شرکت های پتروشیمی علیه رئیسی!

حوزه نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.

نفتی ها /نخستین حاشیه این هفته "نفتی‌ها" را با خبر آغاز شارژ سوخت در کارت‌های بانکی آغاز می‌کنیم که گویا در نهایت پس از کش و قوس‌های فراوان اجرایی شده است.

همایون صالحی، رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران درباره استفاده از کارت بانکی به جای کارت سوخت اظهار داشت: تمام تمهدیدات لازم و زیرساخت‌ها برای جایگزین شدن کارت بانکی به جای کارت سوخت اندیشیده شده و از نظر ما هرچیزی باید تجربه شود اما امیدواریم که آزمایش و خطا نباشد. در هر حال در عرصه عمل مشخص می‌شود که این برنامه دارای چه نقطه ضعف و قوت‌هایی است.
وی افزود: فعلا عرضه سوخت با کارت بانکی از یک جایگاه در تهران و در جایگاه‌هایی که بنزین سوپر دارند، آغاز می‌شود و با سنجیدن تمام جوانب و بررسی نقاط ضعف و قوت به صورت سرتاسری در کل کشور به اجرا خواهد رسید.
رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران تصریح کرد: در تمام دنیا نیازی نیست که برای سوخت‌گیری هم کارت سوخت و هم کارت بانکی استفاده شود و فقط از کارت بانکی جهت دریافت سوخت استفاده و به این ترتیب در وقت و هزینه صرفه‌جویی می‌شود.
وی گفت: فعلا جز جایگاهی که به صورت پایلوت انتخاب شده؛ مردم برای سوخت‌گیری باید کارت شخصی سوخت خود را همراه داشته باشند و دارندگان خودرویی که هنوز کارت نگرفته‌اند و یا به هر دلیلی نیاز به المثنی دارند باید نسبت به دریافت کارت خود اقدام کنند، در این رابطه تمهیداتی اندیشیده شده که بلافاصله بعد از تقاضا کارت صادر شود.
صالحی با بیان اینکه بعد از جوابدهی اجرای آزمایشی طرح استفاده از کارت بانکی کارت‌های سوخت و بخصوص کارت آزاد موجود در جایگاه‌ها به کلی جمع‌آوری خواهد شد، گفت: با اجرای سراسری استفاده از کارت بانکی برای سوخت‌گیری سهمیه‌ها در کارت بانکی شارژ می‌شود.
وی استفاده از کارت بانکی را در صورتی که تمام زیرساخت‌ها فراهم و تمهیدات اندیشیده شود، اقدامی مثبت و مفید و راهکاری در راستای صرفه‌جویی در زمان و هزینه مردم عنوان کرد.
رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران در ادامه با اشاره به میزان مصرف بنزین در کشور اظهار داشت: اکنون مصرف بالا رفته به طوری که نگرانی وجود دارد که با شروع تعطیلات تابستان و افزایش سفرها روند مصرف به کجا می‌رسد.
صالحی بیان کرد: مسئولین به جای اینکه بابت تامین و صرفه‌جویی در مصرف بنزین به مردم فشار کنند بهتر است سراغ بهبود اوضاع حمل و نقل و تولید خودروهای باکیفیت و مصرف استاندارد جهانی بروند در نتیجه مصرف نیز خودبه‌خود کاهش پیدا می‌کند و لازم نیست مردم در صف‌های طولانی منتظر دریافت بنزین باشند.
وی یادآور شد: اکنون باتوجه به رشد مصرف در برخی نقاط مشکلات و محدودیت داریم، هرچند در کلان‌شهرها شرایط بهتر است اما مردم در برخی شهرها و بخصوص در استان‌های مرزی دچار مشکل هستند.رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران درباره عرضه بنزین سوپر نیز تاکید کرد: بنزین سوپر موجود است و در برخی جایگاه‌ها عرضه می‌شود، اما در شهرستان‌ها خیلی کم و حتی صفر است. محدودیت ادامه دارد و به حالت نرمال نرسیده است./ایسنا

 

حاشیه دوم هم با ماجرای تهدید صریح شرکت های پتروشیمی علیه رئیسی می‌پردازد!اختلافات درباره افزایش نرخ خوراک مجتمع های پتروشیمی به اوج خود رسیده است و شرکت های تولیدی، از تصمیم جدید پاستور در این باره گلایه که هیچ، به تهدید روی آورده اند.
مدیران عامل شرکت‌های تولیدی کننده متانول اعلام کردند: عطف به جلسه مورخ روز شنبه دهم تیرماه سال ۱۴۰۲ مدیران عامل شرکت‌های تولید کننده متانول در محل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی و پیرو مذاکرات مطروحه و بررسی محاسبات سود و زیان شرکت‌ها با نرخ‌های گاز سال ۱۴۰۱ و مذاکرات صورت گرفته شرکت ملی صنایع پتروشیمی مبنی بر کاهش نرخ خوراک در سال گذشته نه تنها قیمت‌ها اصلاح نگردیده بلکه متاسفانه با قیمت جدید اعلامی نرخ گاز، زیان‌های هنگفتی به شرکت‌های تولید کننده متانول تحمیل خواهد شد.مدیران عامل شرکتهای متانولی با آگاهی از ارزآوری متانول اهمیت زنجیره ارزش و نقش تولید آن در گردش اقتصادی کشور همچنین اهمیت زنجیرهی متانول در تولید PET و بنزین و سایر صنایع استراتژیک پایین دست داخلی در راستای جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر و در راستای صیانت از حقوق و منافع سهام داران ناچار به توقف تولید کلیه واحدهای تولیدی خود خواهیم شد.
این تهدید در حالی به صورت رسمی اعلام شده است که بیشتر شرکتهای پتروشیمی از جکله متانول سازان وابسته به وزارتخانه های نفت، آموزش و پرورش، دفاع و کار هستند. هرچند صندوق های بازنشستگی این وزارتخانه ها صاحب این شرکتها هستند اما به صورت غیررسمی کاملا توسط خود دولت اداره شده و مدیران آن، توسط وزرا تعیین می شوند.
در همین خصوص، علیرضا بابازاده مدیرعامل هلدینگ پتروفرهنگ، با اشاره به افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها گفت: این افزایش قیمت نه همسو با منویات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)  و شعار سال است، نه نسبتی با قیمت‌های جهانی دارد و نه کمکی به رقابت‌پذیری ما در شرایط تحریم‌های ظالمانه می‌کند. بلکه به مسلخ بردن صنعت متانول کشور و ظلم به فرهنگیان است.
وی گفته است: ما با کاهش جهانی قیمت متانول مواجه هستیم. با این وجود در همه کشورهای دنیا هنوز متانول‌سازان به تولید خود ادامه می‌دهند. زیرا قیمت‌گذاری گاز و خوراک آنها بر اساس یک منطق کارشناسی‌شده است. همین عقلانیت و علم سبب شده تا علی‌رغم افت قیمت متانول، همچنان تولید متانول در همه کشورهای جهان ولو اندک اما مقرون به صرفه باشد. دولت یا فراموش کرده است یا خودش را به فراموشی زده که این شرکت‌ها متعلق به مردم و به طور خاص هلدینگ پتروفرهنگ متعلق به قشر خدوم فرهنگیان کشور است. این کار یعنی دولت می‌خواهد خرج خودش را از جیب فرهنگیان بدهد.
حمله صریح بابازاده به سیاست های دولت در حالی صورت گرفته است که هنوز بسیاری از تهدید شرکتهای دولتی و شبه دولتی علیه دولت سیزدهم متحیر مانده اند؛ تا به امروز، دولت در این خصوص سکوت کرده اما به هر حال، در تاریخ جمهوری اسلامی ایران این پدیده به ثبت رسید که در نوع خود قابل تامل است./میز نفت

حاشیه بعدی هم به ماجرای یک تهاتر دیگر در حوزه نفت می‌پردازد. محمود ملازینل، مدیر کل دفتر امور مجریان آزادراه‌ها درباره اقدامات انجام برای ساخت منطقه سوم آزادراه شمال گفت: اقدامات در این منطقه در حد انجام امور مطالعاتی است و مذاکرات اولیه با شرکت چینی برای مشارکت در قبال تهاتری نفت انجام شده است.

محمود ملازینل در حاشیه بازدید از منطقه ٢ آزاد راه تهران - شمال از افتتاح باند رفت منطقه دوم این آزادراه خبر داد و گفت: برای ساخت باند رفت منطقه دوم آزادراه تهران شمال ٨هزار و ٣٠٠ میلیارد تومان هزینه شده‌ و برای ساخت باند شرقی این منطقه و تونل غربی البرز ١۴ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
وی ادامه داد: این پروژه صد در صد ایرانی ساخته شده‌ و از توان ایرانی برای احداث و نصب تجهیزات در این پروژه استفاده شد.
مدیر کل دفتر امور مجریان آزادراه‌ها ادامه داد: باند برگشت منطقه دوم آزاد تهران شمال در حال حاضر ٣۵ درصد پیشرفد فیزیکی دارد و در صورت تامین منابع مالی پایان ١۴٠٣ به افتتاح می‌رسد.
ملازینل درباره اقدامات انجام برای ساخت منطقه سوم آزادراه شمال گفت: اقدامات در این منطقه در حد انجام امور مطالعاتی است و مذاکرات اولیه با شرکت چینی برای مشارکت در قبال تهاتری نفت انجام شده که اگر به تفاهم برسیم شرط ما این است که کار با حضور ٨٠ درصد از پیمانکار ایرانی انجام شود.
وی گفت: پروژه آزاد راه تهران-شمال در قطعات ١، ٢ و ۴ با تامین مالی ۵٠ درصد دولت و  ۵٠ درصد بنیاد مستضعفان ساخته می‌شود در حال حاضر بنیاد در تامین مالی و آورده ٢ هزار میلیارد تومان از دولت جلوتر است.
این مقام مسئول در شرکت ساخت درباره نرخ عوارضی منطقه دو ادامه داد : پیشنهاداتی شده اما هنوز به تصویب نرسیده‌است./اعتماد آنلاین

 

حاشیه آخر این هفته هم به ماجرا میدان گازی آرش می‌پردازد.پس از اظهارات وزیر نفت کویت، وزارت خارجه عربستان هم با منکرشدن حقوق ایران در میدان گازی آرش مدعی شد این میدان تنها در مالکیت مشترک عربستان و کویت است.وزارت خارجه عربستان طی بیانیه‌ای مدعی شد مالکیت منابع طبیعی در منطقه دریایی تقسیم‌شده و از جمله آن میدان الدره (آرش) به‌طور کامل تنها در مالکیت مشترک میان پادشاهی عربی سعودی و کشور کویت است.
در این بیانیه‌ که توسط خبرگزاری رسمی عربستان «واس» منتشر شده به نقل از یک منبع وزارت خارجه عربستان آمده است: «مالکیت منابع طبیعی در منطقه دریایی تقسیم‌شده و از جمله آن میدان الدره به‌طور کامل، تنها در مالکیت مشترک پادشاهی عربی سعودی و کشور کویت است، و تنها این دو کشور دارای حقوق حاکمیتی کامل برای بهره‌برداری از آن منطقه هستند».
این منبع آگاه در وزارت خارجه سعودی همچنین افزود: «پادشاهی عربی سعودی مجدداً دعوت سابق خود از طرف ایرانی را برای آغاز مذاکرات ترسیم مرز شرقی منطقه دریایی تقسیم‌شده میان سعودی و کویت به‌عنوان یک طرف مذاکره‌کننده واحد، در مقابل طرف ایرانی و بر اساس احکام قوانین بین‌المللی تکرار می‌کند».
پیشتر وزیر نفت کویت هم در اظهاراتی عجیب مدعی شده است که میدان گازی آرش برای کشورش و عربستان است و ایران باید ابتدا به ترسیم مرزهای دریایی پایبند باشد.
در سال ۱۹۶۲ در میانه خلیج فارس ذخایر عظیم گازی کشف شد، این میدان که بین دو کشور ایران و کویت مشترک شناخته شد، در سمت ایران با نام «آرش» و در سمت کویت با نام «الدره» نامیده می‌شود.
سال ۲۰۰۱ ایران به استقرار تجهیزات برای آغاز حفاری اکتشافی در این میدان اقدام کرد. کویت با تهدید کشورمان به شکایت در مراجع بین‌المللی، ایران را از هرگونه فعالیت تا زمان حصول نتیجه در تعیین مرز آبی نهی کرد و ایران نیز فعالیت‌های اکتشافی و توسعه‌ای خود به‌روی میدان آرش را متوقف کرد.
این اقدام کویت و همکاری ایران در توقف فعالیت‌هایش، درحالی بود که عربستان و کویت در طرحی مشترک از سال ۲۰۰۰ فعالیت‌های اکتشافی و توسعه‌ای را به‌روی این میدان گازی بدون اطلاع ایران آغاز کرده بودند./تسنیم

لازم به ذکر است درج اخبار حواشی هفتگی حوزه نفت و انرژی در این بخش به منزله تایید آنها نیست و سایت تحلیلی خبری نفتی‌ها صرفا گردآورنده اخبار در این بخش خبری می‌باشد.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/126844

کلیدواژه

شرکت های پتروشیمی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها