نفت / شناسه خبر: 126799 / تاریخ انتشار : 1402/4/13 08:35
|

پالایشگاه اصفهان روزانه ۶۰۰ هزار دلار را آتش می‌زند؟/ ماجرا چیست؟

خبر می‌رسد سوءمدیریت در پالایشگاه اصفهان موجب سوزانده شدن روزانه ۱۱ هزار و ۵۰۰ بشکه محصول گاز مایع (معادل ۶۰۰ هزار دلار) شده که درصورت تکرار این اتفاق در ماه باید گفت ...

نفتی ها /خبر می‌رسد سوءمدیریت در پالایشگاه اصفهان موجب سوزانده شدن روزانه ۱۱ هزار و ۵۰۰ بشکه محصول گاز مایع (معادل ۶۰۰ هزار دلار) شده که درصورت تکرار این اتفاق در ماه باید گفت ماهانه ۱۸ میلیون دلار کشور برباد می‌رود! دقیق‌تر باید با احتساب دلار ۵۰ هزار تومانی گفت که در صورت صحت اسناد، این پالایشگاه ۹۰۰ میلیارد تومان پول کشور را در یکماه می‌سوزاند! لازم است نهادهای نظارتی به این موضوع ورود جدی داشته باشند چراکه گویا شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی نیز بنابر مصلحتی خاص، توان تصمیم گیری منصفانه ندارد و باید فکری جدی اینبار در سطوح بالای دولت و البته نهادهای نظارتی دراین خصوص کرد!
بنا بر اسناد ارسالی به دفتر "نفتی‌ها" گویا در تاریخ ۹ تیرماه سالجاری، ظرفیت خوراک نفت خام پالایشگاه اصفهان از شرایط طراحی ۳۶۰,۰۰۰ بشکه در روز به ۳۹۵,۰۰۰ بشکه در روز (شرایط غیراستاندارد) افزایش داده و موجب شده که تولید محصول LPG (محصول گاز مایع) در تمام واحدهای پالایشگاه به شدت افزایش یابد و چون امکان ذخیره سازی محصول گاز مایع وجود ندارد روزانه ۱۱۵۰۰ بشکه محصول گاز مایع را از طریق دستگاه تبخیر کننده تبدیل به گاز می‌کنند و در سیستم سوخت پالایشگاه می‌سوزانند.
این درحالی است که قیمت جهانی LPG طبق سایت‌های رسمی در حدود ۶۰۰ دلار در هر تن است و این سوزاندن حجم LPG معادل ۶۰۰,۰۰۰ دلار خسارت روزانه (۱۸ میلیون دلار در ماه) است.
اگر چنین چیزی صحت داشته باشد باید نگران آینده این پالایشگاه بود و پرسید که با ۱۸ میلیون دلار پولی که ماهانه در این پالایشگاه دود می‌شود چه کارهایی می‌توان انجام داد؟ چند خانواده زیر خط فقر می‌توانند به رفاه برسند؟ چند مریض محتاج را می‌توان مداوا کرد؟ چند زوج جوان می‌توانند زندگی مشترک خود را تشکیل دهند؟ چند کودک نیازمند و بدسرپرست ایران می‌توانند آینده ای روشن برای خود ترسیم کنند؟ اگر چنین خبری صحت داشته باشد باید گفت این تنها گاز نیست که سوزانده می‌شود بلکه ..
 

مخاطبین عزیز پایگاه خبری–تحلیلی نفتی‌ها؛ شما می‌توانید از طریق پست الکترونیک naftiha.ir@gmail.com و دایرکت پیج اینستاگرام نفتی‌ها به آدرس @NaftihaNews برای ارائه نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و سایر پیام‌های خود با ما در ارتباط باشید.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/126799

کلیدواژه

پالایشگاه اصفهان

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها