نفت / شناسه خبر: 126783 / تاریخ انتشار : 1402/4/11 17:04
|

جبران کسری بودجه دولت به قیمت تعطیلی پتروشیمی‌ها؟

یکی ازمهم‌ترین و حتی به حق‌ترین انتقاداتی که این روزها در حوزه پتروشیمی مطرح است، موضوع نرخ خوراک پتروشیمی‌هاست...

نفتی ها /فائزه پناهی_یکی ازمهم‌ترین و حتی به حق‌ترین انتقاداتی که این روزها در حوزه پتروشیمی مطرح است، موضوع نرخ خوراک پتروشیمی‌هاست. در واقع موضوع این است در حالی که قیمت گاز هنری‌هاب امریکا ۸ سنت و متوسط نرخ گاز در دنیا زیر ۱۱ سنت است در ایران دولت به جای اینکه کمک کند ظرفیت‌های خالی پتروشیمی را پر  تولید و صادرات پتروشیمی را افزایش دهد، معکوس دنیا که قیمت گاز رو به کاهش است قیمت خوراک را ۶۰ درصد و سوخت را ۱۰۰ درصد افزایش داده است.

حالا اما قیمت گاز پتروشیمی در ایران با ارز ۳۷ هزار و ۵۰۰ قیمت ۲۲ سنت در می‌آید و قیمت سوخت هم ۵ هزار تومان در هر متر مکعب می‌شود، نتیجه اینکه واحدهای مصرف‌کننده خوراک مثل متانول از چرخه تولید خارج می‌شوند، تولید و صادرات کاهش پیدا می‌کند، در واحدهای پتروشیمی مشکلات اجتماعی بوجود می‌آید و تعطیلی رخ می‌دهد. همچنین نه تنها پتروشیمی‌هایی که پایه گازی دارند بلکه تمام مجتمع‌های پتروشیمی‌ کشور تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند زیرا قیمت یوتیلیتی‌ها بالا رفته و دچار مشکل می‌شوند.سوال  اینجاست که آیا راه‌های دیگری برای تامین کسری بودجه وجود نداشت؟

احمد مهدوی‌ابهری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی نیز در این خصوص گفته است: ما هم از دولت و سازمان برنامه و بودجه و هم از وزارت نفت گله‌مندیم که چرا به این راحتی تصمیماتی که مخرب اقتصاد کشور است و بازار سرمایه را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، می‌گیرد؟ دولت بدنبال چه چیزی است؟ چرا پتروشیمی کشوری که دچار تحریم است و مشکلات زیادی در رابطه با تولید، صادرات و واردات دارد، باید از میانگین قیمت دنیا خوراک را خرید کند؟

مهدوی با ابراز تاسف از تصمیم افزایش نرخ خوراک و سوخت خاطرنشان کرد: از دولت می‌خواهیم که به سرعت تجدیدنظر کند در غیر این صورت این دولت است که بیشتر دچار چالش می‌شود.

نکته جالبتر اما اینجاست که  مهدوی دبیر انجمن پتروشیمی ضمن تکذیب صحبت‌های خاندوزی وزیر اقتصاد در رابطه با برگزاری جلسه با انجمن و کارشناسان گفت: در دنیا قیمت گاز کاهش پیدا کرده؛ ما چگونه با گاز گران، برای تولید و فروش محصولات پتروشیمی با رقبای جهانی رقابت کنیم؟

مخاطبین عزیز پایگاه خبری–تحلیلی نفتی‌ها؛ شما می‌توانید از طریق پست الکترونیک naftiha.ir@gmail.com و دایرکت پیج اینستاگرام نفتی‌ها به آدرس @NaftihaNews برای ارائه نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و سایر پیام‌های خود با ما در ارتباط باشید.

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/126783

کلیدواژه

نرخ خوراک پتروشیمی‌ها

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها