نفت / شناسه خبر: 116136 / تاریخ انتشار : 1402/2/5 15:52
|

یک خبر بد برای پتروشیمی‌ها/ چه کسانی ارز صادراتی را برنگرداندند؟

براساس مصوبه بانک مرکزی مدت زمان بازگشت ارز صادرات شرکت‌هایی از جمله شرکت‌های پتروشیمی، فولادی و پالایشی از ۱۲۵ روز به ۸۰ روز کاهش یافته است.

نفتی ها /حدود سال ۹۷ بود که موضوع بازگشت ارز صادراتی در دستور کار دولت قرار گرفت، سیاستی که از نگاه بسیاری  از صادرکنندگان یک چالش بزرگ بر سر صادرات بود، اما موضوع اینجا بود که  متولیان امر تلاش چندانی برای  حل این معضل و  تجدیدنظر در مورد نحوه بازرگشت ارز صادراتی اعمال نکرده بودند.

 برهمین اساس نیز صادرکنندگان کالاهای کشاورزی کماکان با چالش مواجه شدند و در سالهای اخیر برخی صادرکنندگان از صادرات دست کشیده‌اند. چندی پیش رئیس انجمن پسته ایران نیز یکی از علل کاهش صادرات را موضوع بازگشت ارز صادراتی مطرح کرد.

تا این که روز گذشته  بهزاد لامعی مدیر کل اداره پایش ارز بانک مرکزی در گفتگویی با شبکه خبر با اشاره به این موضوع اعلام نمود: بر اساس قوانین بالا دستی مصوب شورای عالی هماهنگی اقتصادی و قانون اصلاح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تمام صادرکننده‌ها موظف هستند ارز خود را با روش‌های مختلف به صورت حواله ارزی در سامانه نیمایی یا به صورت فروش اسکناس به بانک‌ها یا روش‌هایی دیگری که در آئین نامه مشخص شده است، به چرخه اقتصادی برگردانند و براساس مصوبه بانک مرکزی مدت زمان بازگشت ارز صادرات شرکت‌هایی از جمله شرکت‌های پتروشیمی، فولادی و پالایشی از ۱۲۵ روز به ۸۰ روز کاهش یافته است.

لامعی با اشاره به مشکلات شرکت‌ها در بازگشت ارز صادراتی می‌افزاید: بخشی از مشکلات ناشی از اختلاف‌ها در مورد ارزش پایه گمرکی و برخی دیگر هم در پروژه‌های خودشان ارز را استفاده کرده‌ و به بانک مرکزی احصاء نکرده‌اند. بیشترین مسئله ما در زمینه شرکت‌های کوچک و صادرکنندگان خرد است،به طوری که میانگین این شرکت ها که بازگشت ارز نداشته اند، حدود ۵۰ درصد بوده و بانک مرکزی از طریق سازمان توسعه تجارت و اتاق‌های بازرگانی با آنها در تماس است.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/116136

کلیدواژه

ارز صادراتی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها