نفت / شناسه خبر: 105961 / تاریخ انتشار : 1402/1/15 15:00
|

بحران در جایگاه های CNG حل می‌شود؟

با وجود این آمار اعلام شده و همچنین زمزمه‌های کمبود بنزین در کشور عزمی برای استفاده از ظرفیت سی ان جی در کشور وجود ندارد...

نفتی ها /بر اساس آمارهای اعلامی، مصرف بنزین در طول نوروزی که گذشت، رکورد ۱۴۴ میلیون لیتر در روز را هم شکست، اما نکته‌ای که در این میان وجود دارد این است که با وجود این آمار اعلام شده و همچنین زمزمه‌های کمبود بنزین در کشور عزمی برای استفاده از ظرفیت سی ان جی در کشور وجود ندارد.

و این در حالی است که به گفته اردشیر دادرس، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سی ان جی در حال حاضر نیمی از ظرفیت جایگاه های سی ان جی بلا استفاده باقی مانده است! و حدود ۱۵ درصد جایگاه‌هایی که در شهرهای دور افتاده و نقاط صعب العبور قرار دارند، فروشی کمتر از ۵ هزار مترمکعب در روز داشته و در آستانه تعطیلی و ورشکستگی قرار دارند. این در حالی است که فعالیت این جایگاه ها از نظر استراتژیک برای کشور اهمیت بالایی دارد.

سوالی که مطرح می‌شود اما این است که چرا با وجود شرایط بحرانی که در مصرف بنزین وجود دارد، ظرفیت سازی مناسبی برای افزایش سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت مصرفی خودروها ایجاد نشده است و حالا با وجود تأکیدات اسناد بالادستی مانند سیاست‌های کلی نظام در زمینه «انرژی» در بند سوم، برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و نیز سند «تأمین انرژی بخش حمل ونقل کشور تا افق ۱۴۲۰» روند تولید (و تبدیل) خودروهای گازسوز و تقاضای سی.ان.جی با وضعیت مورد انتظار فاصله دارد.

معضل بعدی اما مشکل ورشکستگی جایگاه های سی‌ان‌جی است که باید تا دیر نشده فکری به حالش کرد و حالا اوضاع به گونه ای شده که به گفته دادرس: سود دهی جایگاه های پر فروش ما چیزی حدود ۷ تا ۸ درصد رقم سرمایه گذاری است. این در حالی است که حتی نرخ سود بانکی در کمترین حالت ۱۸ درصد تعیین شده است. جالب است که بدانید درآمد پر درآمدترین جایگاه های سی ان جی که معمولا در بهترین نقاط شهرها قرار دارند بین ۱۰۰ الی ۱۵۰ میلیون تومان در ماه است. این میزان درآمد گاهی اوقات در زمان اورهال هزینه جایگاه و نوسازی و تعمیر و نگه داری می شود. این روزها درآمد یک دکه روزنامه فروش بیشتر از یک جایگاه سی ان جی است.

که این هم باز به عدم کارشناسی دقیق در تعرفه‌های کارمزد و حق العمل کاری سی. ان. جی در سال‌های گذشته بازمیگردد که  باعث شده که بحران زیان دهی برای جایگاه دارها انباشته شودکه باید راه حلی سریع برایش در نظر گرفته شود.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/105961

کلیدواژه

جایگاه های CNG

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها