نفت / شناسه خبر: 105896 / تاریخ انتشار : 1401/12/24 11:22
|

ساخت پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی در اوج تحریم‌ها

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی با اشاره به اینکه این پالایشگاه در سال‌های اوج تحریم‌ها علیه صنعت نفت ایران ساخته شد، گفت: این موضوع اگرچه کار را دشوار مشکل کرد، اما ورود پیمانکاران داخلی به ساخت...

نفتی ها /محمدمهدی توسلی پور در نشستی خبری به مناسبت بهره‌برداری رسمی پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی با اشاره به اینکه طرح توسعه فاز ۱۴ از جمله طرح‌های ۳۵ ماهه بود، افزود: توسعه این فاز از سال ۸۹ آغاز شد اما بعد از مدت کوتاهی از شروع فعالیت، به دلیل محدودیت منابع مالی و توان پیمانکاران طرح‌ها اولویت‌بندی شد.

وی ادامه داد: در بلوک مخزنی پارس جنوبی، فاز ۱۴ نزدیک‌ترین فاز در دریا به ساحل ایران است و بنابراین اولویت‌بندی با توجه به فازهای مرزی انجام شد.

توسلی پور با اشاره به اینکه عدم النفع ایجاب می‌کرد بخش فراساحل در اولویت باشد و با توجه به ظرفیت خالی پالایشی، ابتدا تولید گاز در دریا انجام شود، تاکید کرد: در سال ۹۷ و ۹۸ بخش فراساحل شامل ۴ سکوی دریایی و ۲ خط ۳۲ اینچ تکمیل شد و ساخت پالایشگاه از انتهای سال ۹۸ آغاز شد و ظرف ۳.۵ سال ۳ ردیف شیرین سازی از ۴ ردیف را در مدار تولید داریم و در ماه‌های آینده ردیف آخر نیز به بهره‌برداری می‌رسد.

وی گفت: ۵۶ میلیون متر مکعب گاز غنی در بخش فراساحل تولید می‌شود و ۵۰ میلیون متر مکعب گاز شیرین به خطوط سراسری تزریق می‌شود.

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی افزود: تفاوتی فاز ۱۴ با سایر فازها داشت. اول اینکه این پالایشگاه برای اولین بار به یک کنسرسیوم پر تعداد شامل ۸ عضو توسعه پیدا کرد.

وی ادامه داد: همچنین این پالایشگاه در زمان اوج تحریم‌ها ساخته شد که این موضوع اگرچه کار را دشوار کرد اما ورود پیمانکاران داخلی به ساخت پالایشگاه را سرعت بخشید. همه‌گیری کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی کار را سخت کرد.

توسلی پور با بیان اینکه بارها و بارها به سازندگان داخلی فرصت دادیم، گفت: درنهایت دانشی کسب شد که در آینده برای کشور مورد توجه خواهد بود.

وی افزود: سازندگان خارجی حاضر به اعزام نیروهای متخصص نشدند و برای حل این مشکل شرکت‌های دانش بنیان ردیف‌های شیرین سازی پالایشگاه فاز ۱۴ را به بهره‌برداری رساندند.

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی با اشاره به اینکه این فاز ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی است،گفت: در ابتدای کار توسعه پارس جنوبی در دهه ۷۰، حدود ۲۵ درصد از تجهیزات ایرانی بود اما اکنون سهم ساخت داخل به بالای ۷۰ درصد رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه سیستم کنترل فازهای دیگر از خارج تامین می‌شد، افزود: اما در فاز ۱۴ این سیستم کنترل توسط یک شرکت دانش بنیان ساخته و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

توسلی پور با اشاره به اینکه پالایشگاه‌ها در پارس جنوبی، پالایشگاه گاز ترش است و خطرات زیادی دارد، ادامه داد: اما سازندگان داخلی با وجود این خطرات کار را جلو برد.

وی تاکید کرد: پالایشگاه فاز ۱۴ بیش از ۷۰ درصد ساخت داخل است و امیدواریم ۳۰ درصد دیگری که نیاز به ساخت داخل دارد در کشور ساخته شود و قطعات یدکی تجهیزات خارجی این پالایشگاه را در داخل پیگیری می‌کنیم.

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی با اشاره به اینکه خوراک مورد نیاز برای تولید ۴۰ درصد از بنزین کشور از این میدان تامین می‌شود، گفت: برای ادامه روند تامین گاز مورد نیاز کشور باید به سمت اصلاح الگوی مصرف و بهینه سازی آن برویم.

وی با بیان اینکه اهمیت محیط زیستی فلر گازها در پارس جنوبی بسیار با اهمیت است، افزود: روزانه گاز در سایت ۱ و ۲ پارس جنوبی فلر می‌شود.

توسلی پور با تاکید بر اینکه در هر میدان نفتی و گازی بعد از چند سال برداشت افت فشار خواهد داشت، ادامه داد: ساخت کمپرسورهای فشارافزایی توسط شرکت‌های ایرانی شروع شده و به صورت آزمایشی در حال اجرا است.

وی گفت: از ظرفیت پالایشگاه‌های پارس جنوبی برای پالایش گاز تولیدی از میادین دیگر مانند پارس شمالی، بلال و ... استفاده خواهد شد.

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی با تاکید بر لزوم تشکیل اتاق فکر برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، افزود: با توجه به روزهای طولانی آفتابی در ایران این موضوع باید با جدیت دنبال شود./ایرنا

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/105896

کلیدواژه

پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها