نفت / شناسه خبر: 105882 / تاریخ انتشار : 1401/12/23 07:17
|

رمزگشایی از لغو مزایده واگذاری سهام NPC در هلدینگ خلیج فارس/ پای چه کسانی درمیان است؟

مزایده ۶.۲ درصدی سهام شرکت ملی صنایع پتروشیمی در هلدینگ خلیج فارس که قرار بود روز گذشته برگزار گردد؛ در نهایت به دستور سازمان خصوصی سازی متوقف شد.

نفتی ها /مزایده ۶.۲ درصدی سهام شرکت ملی صنایع پتروشیمی در هلدینگ خلیج فارس که قرار بود روز گذشته برگزار گردد؛ در نهایت به دستور سازمان خصوصی سازی متوقف شد.
برخی می‌گویند به دلیل آنکه این مزایده تنها یک خریدار داشته برگزار نشده و برخی دیگر معتقدند وسواس مبهم خصوصی سازی در خصوص نقدینگی تاپیکو منجر به اتخاذ چنین تصمیمی شده؛ اما در پشت پرده تمام این اظهارات یک دلیل منطقی برای رد موضوع و برگزاری مزایده وجود داشته و قطعا اینها دلیلی قانع کننده برای لغو این مزایده نبوده و نیست! اما دلیلی بدبینانه نیز مطرح است و آن دست‌هایی پشت پرده برای جلوگیری از برگزاری این مزایده و عدم اختصاص یک صندلی از هلدینگ خلیج فارس به تاپیکوست؛
اما اینکه این ماجرا چیست؟ باید به نگاه بدبینانه دیگری اشاره کرد. نگاهی که از انصراف دقایق آخر اهداف از شرکت دراین مزایده می‌گوید. گروهی که ۱۲ درصد سهام شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این هلدینگ را اخیرا با رقمی بالا خریداری کرد و حرف و حدیث در خصوص تصمیم آن بسیار بود. اما این گروه برای دریافت ۳ صندلی در هیات مدیره هلدینگ خلیج فارس به مقداری دیگر سهام نیازداشت که گفته می‌شد در تلاش برای شرکت در مزایده فعلی و پوشش نیاز خود است؛ اما در روز بازشدن پاکات به یکباره اهداف انصراف می‌دهد؛ هر چند که برخی معتقدند این انصراف به دلیل  فشار زیاد فضای عمومی بالاخص بازنشستگان صنعت نفت به این مجموعه در جهت دریافت علت مشخص تخصیص حجم زیادی از منابع مالی صندوق بازنشستگی نفت به خرید این سهام بود؛ درحالیکه کارشناسان معتقد هستند این صندوق با پول هزینه شده برای خرید سهام شرکت ملی صنایع پتروشیمی می‌توانست در پروژه های سودده بیشتری حضور یابد.
با اینحال پس از انصراف اهداف برای شرکت در این مزایده نقدینگی تاپیکو مورد بحث قرار می‌گیرد در حالیکه این مجموعه تا خردادماه زمان تامین منابع مالی مورد نیاز طبق قانون را داشته و درعین حال گویا قرار بود ۵۰ درصد مبلغ نیز تا پایان سال جاری تامین اعتبار گردد. براین اساس گویا ابهامات برگزار نشدن این مزایده بسیار است و تنها سازمان خصوصی سازی می‌تواند به این ابهامات پاسخی شفاف دهد؛ براین اساس باید از سازمان خصوصی سازی به دنبال پاسخ به این سوال بود که چرا مزایده ۶.۲ درصدی سهام هلدینگ خلیج فارس علی رغم اعلام رسمی و حضور متقاضی خرید لغو گردیده است؟ پشت پرده فشار از جانب برخی از صاحبان قدرت بوده یا نگاهی فنی درمیان است؟

مخاطبین عزیز پایگاه خبری–تحلیلی نفتی‌ها؛ شما می‌توانید از طریق پست الکترونیک naftiha.ir@gmail.com و دایرکت پیج اینستاگرام نفتی‌ها به آدرس @NaftihaNews برای ارائه نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و سایر پیام‌های خود با ما در ارتباط باشید.

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/105882

کلیدواژه

هلدینگ خلیج فارس

NPC

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها