نفت / شناسه خبر: 95839 / تاریخ انتشار : 1401/12/16 13:30
|

مصرف‌کنندگان فاقد دسترسی به شبکه سراسری گاز طبیعی تعیین تکلیف می‌شوند

وزارت نفت در سال آینده مکلف شد تا نسبت به توزیع گاز مایع به مصرف‌کنندگان فاقد دسترسی به شبکه سراسری گاز طبیعی اقدام کند.

نفتی ها /نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، با بندهای (ب)، (ج)، (د) و (ه) تبصره (۱۴) موافقت کردند.

دربند (ب) تبصره (۱۴) ماده واحده آمده است؛ ‌وزارت نفت از طریق شرکت‌های تابعه موظف است نسبت به توزیع گاز مایع و نفت سفید به مصرف کنندگانی که به شبکه سراسری گاز طبیعی دسترسی ندارند و یا در مقاطعی از سال با تشخیص وزارت نفت امکان تحویل گاز طبیعی به آنها وجود ندارد و مجبور به استفاده از سوخت مایع می‌باشند، از طریق سامانه درخواست ‌فراورده‌های نفتی (سدف) یا کارت الکترونیک اقدام نماید. همچنین وزارت راه و شهرسازی با همکاری وزارت نفت و وزارت کشور و پلیس راهور و سایر دستگاه‌های مربوط موظفند تا پایان سال ۱۴۰۲ نسبت به اجرای حداقل ۵۰ درصد سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان (سپهتن) برای ناوگان دیزلی حمل بار برون‌شهری ۱۰۰ درصد برای ناوگان اتوبوس برون شهری اقدام نماید. وزارت نفت مکلف است ناوگان دارای اولویت را طی سه‌ماه پس از ابلاغ این قانون تعیین نماید.

آیین‌نامه ‌اجرائی این تبصره توسط سازمان ‌برنامه‌وبودجه کشور با همکاری وزارتخانه‌های نفت، راه و شهرسازی و کشور پیشنهاد و به‌ تصویب‌ هیأت وزیران می‌رسد.

دربند (ج) تبصره (۱۴) ماده واحده آمده است؛ منابع ارزی این تبصره بلافاصله توسط شرکت‌های تابعه وزارت نفت به حساب ارزی افتتاح شده توسط خزانه‌داری کل کشور نزد بانک مرکزی به نام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها واریز و به محض وصول توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به نرخ میانگین نرخ ارز صادراتی تسعیر و مستقیماً به حساب ریالی سازمان مذکور واریز می‌شود. منابع این تبصره پس از تأمین ‌به‌صورت کامل بابت مصارف مندرج در این تبصره به مصرف رسیده و ‌هزینه‌کرد آن در غیرمصارف یاد شده تخلف محسوب می‌شود. سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها مکلف است گزارش اقدامات را هر سه ماه یک بار به کمیسیون ‌برنامه‌وبودجه و محاسبات ارائه نماید.

طبق بند (د) تبصره (۱۴)، ۱۰۰ درصد منابع حاصل از فروش داخلی و صادرات پالایشگاه‌های نفت بر اساس برنامه تولید منابع این تبصره به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نزد ‌خزانه‌داری کل کشور واریز گردد. درصورت کاهش تولید ‌فراورده‌های اصلی نسبت به برنامه تولید، وزارت نفت از طریق شرکت‌های تابعه ‌ذی‌ربط با دریافت و فروش ‌فراورده‌های ویژه از پالایشگاههای مربوط، مقادیر کسری را جبران می‌نماید. دستورالعمل این بند توسط سازمان برنامه و بودجه با همکاری وزارتخانه‌های نفت و امور اقتصادی و دارایی تهیه و ابلاغ می‌شود.

بر اساس بند (هـ) تبصره (۱۴) نیز معادل ‌حق‌العمل جایگاه‌های عرضه ‌فراورده‌های نفتی، سی.ان.جی سهمیه اعتباری بنزین در منابع و مصارف این تبصره محاسبه نشده و مبالغ مذکورحسب مورد از محل فروش سوخت برداشت می‌شود. پرداخت هرگونه مبلغی تحت عنوان شرکتهای زنجیره ای(برند) یا هر عنوان دیگری که صرفاً واسطه بین شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و جایگاه های عرضه فرآورده های نفتی (سی.ان.جی) می باشد ممنوع است.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/95839

کلیدواژه

شبکه سراسری گاز طبیعی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها