نفت / شناسه خبر: 95783 / تاریخ انتشار : 1401/12/13 13:15
|

خطوط لوله نورد استریم روسیه مهر و موم می‌شوند

رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد از آنجا که برنامه فوری برای تعمیر یا فعال شدن مجدد خطوط لوله گازی نورد استریم روسیه که در پی سلسله انفجارهای مشکوک، دچار آسیب دیدگی شدید شدند، وجود ندارد، این خطو

نفتی ها /شاه لوله‌های نورد استریم ۱ و نورد استریم ۲ که هر کدام شامل دو خط لوله هستند، توسط شرکت دولتی گازپروم روسیه برای ارسال سالانه ۱۱۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به آلمان، در بستر دریای بالتیک ساخته شدند.  

سه خط لوله از این چهار خط، بر اثر انفجارهای بدون توضیح در سپتامبر گذشته، آسیب دیدند و تنها یکی از لوله‌های نورد استریم ۲ سالم مانده است. اما افزایش تنش‌ها میان مسکو و غرب بر سر جنگ اوکراین باعث شد فعالیت خط لوله نورد استریم ۱ به بن‌بست برسد و نورد استریم ۲ که از سوی واشنگتن و کی‌یف برای افزایش وابستگی آلمان به روسیه مورد انتقاد قرار گرفته بود، هرگز راه‌اندازی نشد.

گازپروم اعلام کرده است از نظر فنی، تعمیر خطوط لوله آسیب دیده ممکن است اما دو منبع آگاه از این طرح‌ها اظهار کردند: مسکو چشم انداز چندانی از بهبود روابط با غرب در آینده نزدیک نمی‌بیند تا تعمیر خطوط لوله ضروری شود.

اروپا واردات انرژی از روسیه را طی یک سال گذشته به میزان چشمگیری کاهش داده است. شرکت دولتی گازپروم صادرات به خارج از اتحادیه جماهیر شوروی سابق را در سال ۲۰۲۲ تقریبا نصف کرد و به ۱۰۱ میلیارد متر مکعب رساند که پایین‌ترین میزان از زمان دوران پس از شوروی بود.

یک منبع روسی آگاه به رویترز گفت: روسیه این پروژه را مدفون می‌داند. دو منبع آگاه دیگر اظهار کردند اگر چه برنامه‌ای برای تعمیر خطوط لوله آسیب‌دیده وجود ندارد اما آنها برای فعال سازی احتمالی در آینده نگهداری خواهد شد. یک منبع آگاه دیگر از طرح‌ها تایید کرد که سهامداران این پروژه‌ها قصد دارند آنها را نگه دارند. این به معنای آن است که انتهای خطوط لوله مهر و موم و پوشانده می‌شود تا از فرسودگی بیشتر بر اثر تماس آب دریا جلوگیری شود.

به گفته یکی از منابع روسی آگاه، اگر واردات گاز طبیعی مایع از آمریکا که اروپا از آن برای جبران بخشی از واردات گاز از روسیه استفاده می‌کند، گران‌تر شود، اروپا ممکن است دوباره تمایل پیدا کند خرید بیشتری از روسیه انجام دهد.

وزارت انرژی روسیه پرسش‌ها در این باره را به اپراتورهای خط لوله ارجاع داد اما گازپروم و همچنین سهامداران شرکت نورد استریم که گرداننده نورد استریم ۱ است، در این باره اظهار نظر نکردند.

چه کسی خطوط لوله نورد استریم را منفجر کرد؟

مسکو بدون ارائه شواهد همواره غرب را عامل این انفجارها معرفی کرده است. کاخ‌سفید ماه گذشته مطلبی که در یک وبلاگ از سوی سیمور هرش، ژورنالیست تحقیقی آمریکایی منتشر و در آن ادعا شده بود واشنگتن عامل انفجار این خطوط لوله است را رد کرد.

تحقیقات کشورهای دانمارک، آلمان و سوئد درباره انفجارهای نورد استریم هنوز به نتیجه نرسیده است.

فعالیت شاه لوله نورد استریم ۱ از اوت گذشته که برای تعمیرات تعطیل شد، متوقف مانده بود. روسیه و غرب بر سر تعمیر یک توربین پمپاژ در بحبوحه تحریم‌های غربی، دچار اختلاف شدند که به تعلیق فعالیت این شاه لوله منتهی شد.  

ساخت شاه لوله لوله نورد استریم ۲ که ظرفیت مشابهی دارد، در سپتامبر سال ۲۰۲۱ همزمان با اوج گیری تنش‌ها با روسیه تکمیل شد اما رگولاتورهای آلمان حاضر نشدند آن را تایید کنند. سپس این پروژه را چند روز پیش از آغاز اعزام نیروهای نظامی مسکو به اوکراین در ۲۴ فوریه سال ۲۰۲۲، معلق کردند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، پیشنهاد کرده است از خط لوله سالم نورد استریم برای ارسال گاز استفاده شود اما آلمان که اکنون مایل است به وابستگی خود به روسیه پایان دهد، این ایده را رد کرده است. لهستان هم خرید گاز روسیه را متوقف کرده است.

روسیه در حال حاضر تنها ۴۰ میلیون متر مکعب در روز گاز به اروپا از طریق خط لوله سودژا در مرز میان اوکراین و اسلواکی صادر می‌کند.

بر اساس گزارش رویترز، سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز جمعه گفت مسکو که امیدوار است هاب گازی در ترکیه برای جایگزینی مسیر بالتیک ایجاد کند، دیگر به غرب به عنوان شریک انرژی تکیه نخواهد کرد./ایسنا

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/95783

کلیدواژه

خطوط لوله نورد استریم

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها