نفت / شناسه خبر: 95649 / تاریخ انتشار : 1401/11/25 14:45
|

زخم کاری بانک مرکزی این بار بر پیکره‌ی ارز پتروشیمی ها

چند روزی است که به دنبال بخشنامه جدید بانک مرکزی اعلام شده در سامانه «سنا» شرکت‌های پتروشیمی صرفا اجازه دارند منابع حاصل از صادرات خود را فقط به بانک‌ها و صرافی‌های بانکی بدهند...

نفتی ها /چند روزی است که به دنبال بخشنامه جدید بانک مرکزی اعلام شده در سامانه «سنا» شرکت‌های پتروشیمی صرفا اجازه دارند منابع حاصل از صادرات خود را فقط به بانک‌ها و صرافی‌های بانکی بدهند و اجازه فروش آن را به صرافی‌های غیربانکی ندارند، موضوعی که صدای بسیاری از کاراشناسان و صاحب‌نظران این حوزه رد درآورده است و معتقدند صدور این بخشنامه دقیقا اثرات منفی خود را در نوسانات قیمت و بالا رفتن نرخ دلار  در بازار برجای خواهد گذاشت و صرافان را هم با کمبود عرضه ارز در بازار مواجه خواهد نمود.

در این بخشنامه اعلام شده است: « در راستای اجرای سیاست های ارزی کشور و به منظور مدیریت بازار ارز و تامین نیازهای ارزی واردات کالاها در سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی(نیما) مقرر گردیده است: شرکتهای پتروشیمی عضو انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی و همچنین شرکتهای زیرمجموعه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) صرفا منابع حاصل از صادرات خود را به بانکها و صرافی های بانکی در چارچوب سامانه نیما به فروش برسانند. از این رو بانکها و صرافی های بانکی موظفند منابع مذکور را صرفا بابت واردات کالاهای دارای گواهی ثبت آماری معتبر از بانک مرکزی در سامانه نیما به فروش برسانند.

اداره پایش بانک مرکزی البته در این بخشنامه به این نکته هم تاکید کرده است که فروش ارزهای مذکور به بانکها، صرافی های بانکی و شرکتهای صرافی تضامنی (صرافی های غیربانکی) در سامانه نظارت ارز (سنا) مجاز نیست.

نکته اما اینجاست که این تصمیم در گذشته نیز در اقتصاد ایران تجربه شده و همه به خوبی می دانند که ثمره ای جز کاهش عرضه و ایجاد التهاب در بازار ندارد. حالا فعالان بازار ارز، حاصل این انحصار در دریافت ارز پتروشیمی ها را هدایت تمامی حوالجات نیمایی به بانکها و ایجاد صف های عریض و طویل و به تبع آن تخلفات برخی صرافی ها و شعب بانکی می دانند که عملا به دلیل نظارت های غیرقابل تکیه، باز هم شائبه امضاهای طلایی و فروش نوبت تخصیص ارز را پررنگ می کند!

و حالا بسیاری نگرانند که به دنبال این تصمیم حواله نیمای غیرپتروشیمی در صرافی نایاب خواهد شودو باالطبع به دنبالشو فروشندگان با تمام توان گرانترین نرخ ها را به صرافان خواهند داد و این خود طبق تجربه، تبعات جبران ناپذیری را بر نرخ های ارز و کالا خواهد گذاشت که متاسفانه در شرایط کنونی بازار اثر خود را در گرانی کالاها نشان خواهد داد؛ موضوعی که بارها و بارها تجربه شده و به نظر می رسد رئیس کل بانک مرکزی بهتر بود که از روسای کل بانک مرکزی و معاونان ارزی قبلی سوال کند که با این گونه تصمیمات چه بلایی را بر سر بازار ارز آورده اند.

مخاطبین عزیز پایگاه خبری–تحلیلی نفتی‌ها؛ شما می‌توانید از طریق پست الکترونیک naftiha.ir@gmail.com و دایرکت پیج اینستاگرام نفتی‌ها به آدرس @NaftihaNews برای ارائه نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و سایر پیام‌های خود با ما در ارتباط باشید.

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/95649

کلیدواژه

ارز پتروشیمی‌ها در نیما

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها