نفت / شناسه خبر: 95627 / تاریخ انتشار : 1401/11/24 15:56
|

چرا جایگاه‌های سی ان جی در آستانه ورشکستگی هستند؟

نکته مهم اما اینجاست که چرا هزینه هنگفتی که در دهه ۸۰ برای توسعه صنعت سی ان جی در نظر گرفته شد امروزه به راحتی در حال از بین رفتن است و هیچ کس توجهی به این موضوع ندارد.

نفتی ها /با فرارسیدن فصل و زمستان و ناترازی‌های ایجاد شده در تولید و توزیع گاز، جایگاه‌های سی ان جی  موجب تحمیل بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت  از محل عدم انتفاع از فروش و همچنین خسارات فنی بر قطع و وصل مکرر گاز به تجهیزات گاز  شده اند.

به گفته جایگاهداران سوخت سی ان جی، در روزهای سرد معمولا شرایط به گونه ای بود که  مجبور به فعالیت به صورت گردشی بودند و حالا آثار این تعطیلی‌های مداوم درجایگاه‌های سی‌ان‌جی نمود پیدا کرده است تا جایی که  محسن جوهری، رئیس هیات مدیره انجمن سی ان جی کشور رد این خصوص گفته است" جایگاه‌ها در وضعیت خوبی قرار ندارند و ادامه روند فعلی ممکن است به تعطیلی جایگاه‌ها ختم شود!
جوهری افزود: زیان جایگاه‌ها از قطعی گاز تاکنون حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود. چراکه تعطیلی هر یک از این جایگاه‌ها و راه اندازی مجدد آن هزینه‌‌‌بر است. فارغ از این برخی هزینه‌های پیش‌بینی نشده‌ بدون منابع مالی هم وجود دارد که جایگاه‌داران را با چالش مواجه کرده است.
جوهری با توجه به وضعیت نامناسب جایگاه‌های سی ان جی توضیح داد: ادامه این روند احتمال واردات بنزین را افزایش می‌دهد. چراکه به‌تبع با نبود گاز در سبد سوخت مصرفی مردم به استفاده از بنزین روی می‌آورند. با افزایش مصرف از این سوخت آلودگی هوا نیز تشدید می‌شود.
موضوع اما اینجاست که  توجه به توسعه صنعت سی ان جی نه تنها در صرفه‌جویی بنزین بلکه با توجه به اینکه سوخت پاکی به حساب می‌‌آید در کاهش آلودگی هوا نیز تاثیرگذار است. با این حال در شهرهای کوچک عملا ۷۰ درصد از ظرفیت جایگاه‌ها بدون کاربرد مانده است و روبه تعطیلی هستند.
و این در حالی است که  در دهه ۸۰ حدود پنج میلیارد تومان برای احداث این جایگاه‌ها هزینه شد اما حالا با بی‌توجهی به توسعه آن‌ها گویی آن سرمایه هدررفته است. از طرفی برخی قطعات مورد استفاده در جایگاه‌ها باید از خارج تامین شود در حالیکه تحریم‌ها مانع آن می‌شود.
از سویی دیگر نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که به گفته جوهری، استفاده از سی ان جی ۲۴ میلیون لیتر از سبد مصرفی سوخت را تامین می‌کند و این در حالی است که تنها دو درصد از مصرف گاز کل کشور به جایگاه‌های سی ان جی اختصاص پیدا می‌کند. به نظر می‌رسد مسئولان این رقم اندک را نمی‌دانند که تعطیلی این جایگاه‌ها در زمستان را اعمال کردند.
نکته مهم‌تر اما اینجاست که چرا هزینه هنگفتی که در دهه ۸۰ برای توسعه صنعت سی ان جی در نظر گرفته شد امروزه به راحتی در حال از بین رفتن است و هیچ کس توجهی به این موضوع ندارد.

مخاطبین عزیز پایگاه خبری–تحلیلی نفتی‌ها؛ شما می‌توانید از طریق پست الکترونیک naftiha.ir@gmail.com و دایرکت پیج اینستاگرام نفتی‌ها به آدرس @NaftihaNews برای ارائه نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و سایر پیام‌های خود با ما در ارتباط باشید.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/95627

کلیدواژه

آستانه ورشکستگی

جایگاه‌های سی ان جی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها